این روز‌ها شایعات و اخبار مختلفی درباره رجیستری گوشی‌های سری گلکسی S23 و افزایش قیمت احتمالی موبایل به دلیل برخی قوانین ارزی در بازار به گوش می‌رسد که این موضوع باعث سردرگمی کاربران شده است. از این رو ما در تحریریه رسانه علاءالدین برای بررسی موضوع، مصاحبه اختصاصی با آقای ابراهیم درستی منتخب صنف تلفن همراه و رئیس اتحادیه مخابرات ایران داشتیم تا بتوانیم برخی از این سؤالات را برای مردم شفاف کنیم. پس برای پاسخ به این پرسش‌ها، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

هفته گذشته گوشی‌های پرچم دار سامسونگ معرفی شدند. شایعاتی مبنی بر عدم رجیستر شدن این گوشی‌ها منتشر شده بود. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این گوشی‌ها بعد از ورود به بازار ایران چه به صورت تجاری و چه به صورت مسافری امکان رجیستر دارند یا خیر؟

مطمئن باشید گوشی‌هایی می‌تواند با این شرایط (ورود مسافری) وارد شود که به صورت تجاری نیز وارد شده باشد. یعنی نظارت به روی آن‌ها وجود داشته باشد، قیمت‌گذاری به روی آن شده باشد و پاسخگوی سهم بازار باشد. تا این جایی که من اطلاع دارم، مشکلی برای رجیستر گوشی‌های S۲۳ وجود ندارد.

همه این‌ها باید در چهارچوب قانون وارد بشوند. حال مسافر سهم خود را می‌آورد. اما مسلماً هر چیزی را که وارد‌کننده یا تاجر آن بیاورد، بحث قیمت‌گذاری و سایر مسائل آن راحت‌تر است.
وی در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد که در گذشته نیز شاهد مشکلاتی بودیم. برای مثال خرید پاسپورت و کارت ملی برخی از این مشکلات بود. اما در صورت ورود گوشی به وسیله شرکت وارد کنننده، این معضلات کمتر خواهد بود.

آقای ابراهیم درستی خیلی از کاربران چند ماهی می‌شود که گوشی آیفون ۱۴ را تهیه کرده‌اند اما پس از گذشت چهار ماه، هنوز امکان رجیستر برای این سری وجود ندارد و به صورت تجاری هم امکان ورود این کالا به کشور نیست. تکلیف آیفون‌های سری ۱۴ چه می‌شود؟

به هر صورت دولت نظاره‌گر است که برخی از افراد به صورت مسافری گوشی آورده‌اند. از این رو یک تدبیری میاندیشد. همین که چند ماه است رجیستری این گوشی‌ها تمدید می‌شوند، (نشان‌گر آن است که دولت) در حال یافتن یک راه حل است. آن (گوشی‌هایی) که در چهارچوب قانون جمهوری اسلامی ایران وارد شود و برای مملکت هیچ مشکلی ایجاد نکند، (ورود آن) مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ابراهیم درستی ادامه داد که گوشی تلفن همراه جزء سبد خانوار است و کالای مصرفی محسوب می‌شود. چراکه متأسفانه خیلی‌ها عنوان می‌کنند که گوشی تلفن همراه جزء کلای لوکس یا نیمه لوکس به حساب می‌آید. اما این طور نیست.

ایشان همچنین به این مضوع نیز اشاره کردند که هر کسی به اندازه‌ای که هزینه می‌کند، می‌تواند گوشی تلفن همراه را تهیه کند و ۷۵ درصد از سهم بازار تلفن همراه، در اختیار گوشی‌های زیر ۹ میلیون تومان است و ۲۵ درصد از سهم بازار هم بالای این قیمت است.

من به عنوان کسی که تجربه بالایی در بازار تلفن همراه دارم، نمی‌توانم قبول کنم که یک گوشی کالای لوکس باشد و باید قبول کنیم که کالای مصرفی است. چراکه امروزه از تلفن همراه نه تنها برای مکالمه استفاده نمی‌شود، بلکه بسیاری از تجارت‌ها از طریق این وسیله انجام می‌شود.
در رابطه با رجیستر آیفون ۱۴ باید اعلام کنم که خیر و ما‌امیدوار هستیم. انشاالله که دولت یک تدبیری بکند تا آن هر موضوعی که صلاح است، اجرا شود.

پس تکلیف کاربرانی که گوشی آیفون ۱۴ خریده‌اند و آنتن آن‌ها قطع شده چیست؟


فعلا دارند یک ماه یک ماه تمدید می‌کنند. چرا که برخی از این گوشی‌ها به صورت قانونی وارد شده است اما هزینه‌ای برای آن پرداخت نشده است. برخی از گوشی‌ها هم به صورت‌های دیگر و یا مسافری وارد شده است.

نحوه مکانیزیم رجیستری و ارز اختصاصی به گوشی‌ها چگونه است؟


دیروز سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفته‌اند که گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، تعرفه گمرکی ۱۵ درصدی داشته باشند. من می‌خواهم خدمت شما عرض کنم که قشر آسیب‌پذیر بیشتر گوشی‌های زیر ۱۰ میلیون تومان را تهیه می‌کنند. مسلماً هر چقدر که تعرفه گوشی‌های بالا قیمت بیشتر شود، روی قیمت بقیه گوشی‌ها هم اثر‌گذار است و باید دید که برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار چه نوع ارزی را اختصاص می‌دهند.

اخیراً شاهد بودیم که ارز حاصل از صادرات خشکبار به واردات این گوشی‌ها اختصاص یافت که این موضوع مسائل خودش را داشت. بر این باوریم که انشالله گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار و حدود ۳۰۰ دلار و پایین‌تر، به نحوی ارز آن تأمین شود که مصرف‌کننده کمتر آسیب ببیند. چون این گوشی‌ها برای قشر آسیب‌پذیر جامعه است و انشاالله راهکاری پیدا کنند که افزایش قیمت زیادی نداشته باشند. این را هم اعلام کنم که تثبیت قیمت دلار، به روی قیمت گوشی تلفن همراه اثر‌گذار است. گران بودن کالا با گران فروشی فرق دارد. در این مدت فروشندگان و وارد‌کننده‌ها به خوبی همکاری کردند و برخلاف افزایش قیمت ارز، قیمت گوشی در برخی موارد ثابت نگه داشتند. من درخواست دارم کالایی که می‌تواند جزء سبد خانوار باشد، با همکاری همه، قیمت مناسب‌تری پیدا کند و به قشر آسیب‌پذیر جامعه فشار کمتری وارد شود.

نظر شما درباره وضعیت رجیستری گوشی‌های سری گلکسی S23 و سایر گوشی‌ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.