شرکت روسی ROSA از گوشی هوشمند ضد جاسوسی R-BACKGROUND با سیستم‌عامل اختصاصی ROSA Mobile رونمایی کرد که امکان استفاده از VPN در آن وجود ندارد.

مرکز علمی و فنی فناوری اطلاعات روسی به‌نام «ROSA» از گوشی هوشمند جدیدی به‌نام R-BACKGROUND با قابلیت ضد جاسوسی و سیستم‌عامل «ROSA Mobile» رونمایی کرد. این شرکت سفارشات عمده را می‌پذیرد و به‌زودی قرار است این دستگاه در بازار عرضه شود. این دستگاه درحقیقت ترکیب ۲ پروژه از شرکت‌های STC IT ROSA و Rutek است که از سال ۲۰۲۴ در بازار روسیه عرضه می‌شود و پیش خرید آن آزاد شده است. اولگ کارپیتسکی، مدیر ROSA گفت: «سیستم‌عامل جدید فقط برای دستگاه‌های قابل اعتماد توزیع خواهند شد تا حداکثر امنیت داده‌ها تضمین شود». وی در ادامه افزود که این سیستم‌عامل امکان استفاده از خدمات VPN ندارد.

در بیانیه شرکت ROSA مشخصات گوشی R-BACKGROUND ذکر شده است. این دستگاه از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی به‌همراه پشتیبانی از ۱۰ گیگابایت حافظه ابری بهره می‌برد. درون این دستگاه، برنامه‌های تلفن، پیام‌ها، تنظیمات، مرورگر، گالری، ساعت، ماشین حساب و تقویم تعبیه شده است. همچنین این دستگاه به سرویس‌های ROSA ID برای ارتباط میان دستگاه‌ها (مانند حساب گوگل)، فروشگاه اپلیکیشن ROSA Market و سرویس ابری ROSA Disk برای ذخیره اسناد، عکس و ویدیو مجهز می‌شود.

گوشی R-BACKGROUND

گوشی هوشمند روسی R-BACKGROUND در شهر سارانسک با استفاده از قطعات یدکی وارداتی مونتاژ می‌شود. این دستگاه از محافظ شیشه گوریلا گلس ۵ بهره‌مند شده و وزن و ضخامت آن به‌ترتیب ۱۸۹ گرم و ۷.۹۶ میلی‌متر است. این دستگاه به پردازنده هلیو G99 مجهز شده و درکنار آن ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی قرار دارد. در پنل پشتی این دستگاه، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.8 مشاهده می‌شود و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.5 برای عکاسی سلفی قرار دارد. هنوز قیمت این دستگاه مشخص نشده است، اما پیش از این سخنگوی ROSA اعلام کرده بود قیمت آن قرار نیست بیشتر از ۴۰ هزار روپیه (معادل ۴۴۰ دلار) باشد.

شرکت ROSA اعلام کرده اوائل سال ۲۰۲۴ سرویسی را معرفی می‌کند تا کاربران با گوشی دیگر بتوانند اطلاعات خود را به دستگاه‌هایی با این سیستم‌عامل منتقل کنند. علاوه‌بر آن، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ تماس صوتی و تصویری در پیام‌رسان مبتنی بر سیستم‌عامل ROSA Mobile، اپلیکیشن سرویس پرداخت و پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید به آن اضافه می‌شود. در نیمه دوم ۲۰۲۴ هم قرار است مرورگر اختصاصی، اپلیکیشن اداری و چند برنامه کاربردی دیگر هم برای آن عرضه شود.

نظر شما درباره گوشی ضد جاسوسی R-BACKGROUND چیست؟ آیا این گوشی ساخت روسیه در آینده وارد بازار ایران خواهد شد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: