امروز جزئیاتی از تراشه سری X کوالکام منتشر شد که مشخص می‌کند این شرکت قصد دارد با اپل، AMD و حتی اینتل در دنیای تراشه‌ها رقابت کند.

شرکت کوالکام از این تراشه به عنوان جهش بزرگی در زمینه عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یاد کرده و برخی از مشخصات منتشر شده می‌تواند این موضوع را تایید کند. این نسل در حقیقت انقلابی در پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت به‌شمار می‌رود که قرار است از سال 2024 به کار گرفته شود.

در این نسل از معماری 3 نانومتری شرکت TSMC استفاده خواهد شد که می‌تواند در بالا بردن عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی بسیار موثر باشد. از شواهد مشخص است که رقیب اصلی تراشه سری X کوالکام، تراشه‌های M اپل است که در چند سال گذشته، جایگزین تراشه‌های اینتل در سیستم‌های مک شده‌اند.

تراشه-سری-X-کوالکام معرفی شد

البته بسیاری از این موضوعات در حد شایعه و مشخصات اعلام شده توسط شرکت هستند اما در صورت صحت آن‌ها، کوالکام می‌تواند به رقیبی جدی برای اپل تبدیل شود. موضوع اصلی این است که شرکت‌هایی مثل اینتل و AMD تنها تراشه‌هایی تولید می‌کنند که واحد گرافیکی خارج از آن‌ها قرار دارد. در این نوع تراشه‌ها می‌توانید به راحتی قطعات سیستم را تعویض کنید و آن‌ها را ارتقا دهید.

همچنین باید گفت که در نسخه‌های گران‌قیمت سیستم‌های عادی شما می‌توانید به عملکردی فوق‌العاده دسترسی داشته باشید که در تراشه‌های دیگر قابل دریافت نیست. از طرف دیگر، استفاده از معماری‌های یکپارچه باعث کوچک‌تر شدن اندازه کلی پردازنده و کاهش چشمگیر مصرف انرژی آن می‌شود.

همین موضوع به شرکت‌هایی مثل اپل اجازه داده تا بتواند به‌صورت کلی استفاده از تراشه‌های اینتل را کنار بگذارد و تراشه‌های بسیار قدرتمندی را برای مک‌های خود تولید کند. همین موضوع کار کوالکام را سخت‌تر می‌کند زیرا این شرکت باید برای رقابت با اپل عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

نظر شما در مورد تراشه سری X کوالکام چیست؟ آیا این تراشه‌ها می‌توانند مثل تراشه‌های سری M اپل عمل کنند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.