شرکت کوالکام پوستری منتشر کرده که نشان می‌دهد هفته آینده در یک رویداد از تراشه پرچمدار رونمایی خواهد کرد که احتمالا ۲ پردازنده اسنپدراگون 8s و +۷ نسل ۳ خواهد بود.

شرکت کوالکام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده تراشه گوشی در سراسر جهان، با تراشه‌های اسنپدراگون شناخته می‌شود. این تراشه‌ها در نسخه‌های مختلف از اسنپدراگون ۴ گرفته تا ۸ برای گوشی‌ها در بازه‌های قیمتی مختلف تولید شده و هرسال نسل جدیدی از آنها معرفی می‌شود. چند ماه قبل نسل سوم اسنپدراگون منتشر شد که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌عنوان بهترین تراشه در شیائومی ۱۴ اولترا و گلکسی S24 اولترا قرار گرفت. اکنون گزارش جدیدی نشان می‌دهد کوالکام هفته آینده از ۲ تراشه پرچمدار و پرچمدار اقتصادی رونمایی خواهد کرد.

شرکت کوالکام در پلتفرم چینی وایبو پست جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در رویداد جدیدی از تراشه پرچمدار بعدی خود رونمایی خواهد کرد. این رویداد قرار است ۲۸ اسفند ماه ساعت ۱۰ صبح به‌وقت تهران برگزار شود. البته استفاده از عبارت پرچمدار چندان دقیق نیست، زیرا پس از بررسی‌ها مشخص شد در رویداد کوالکام ۲ تراشه معرفی می‌شود که تراشه بهتر اسنپدراگون 8s نسل ۳ خواهد بود. این تراشه نسبت‌به ۸ عادی کمی ضعیف‌تر است و از نظر عملکرد بین ۸ نسل ۳ و نسل ۲ قرار می‌گیرد. بااین حال قیمت پایین‌تری داشته و می‌تواند برای گوشی‌های پرچمدار اقتصادی و قاتل پرچمدار مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات کوالکوم

اگرچه هنوز این تراشه معرفی نشده است، برخی از مشخصات آن به بیرون درز کرده که بااستناد به بنچمارک‌ها احتمالا کاملا دقیق است. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. این تراشه به هسته اصلی Cortex-X4 با کلاک اسپید ۳.۰۱ گیگاهرتزی مجهز می‌شود که کنار آن ۴ هسته پرقدرت ۲.۶۱ گیگاهرتزی Cortex-A720 و ۳ هسته کم‌مصرف ۱.۸۴ گیگاهرتزی Cortex-A520 قرار می‌گیرد. همچنین احتمالا به پردازنده گرافیکی Adreno ۷۳۵ مجهز می‌شود. علاوه‌بر آن ترجمه پوستر چینی نشان می‌دهد کوالکام در این تراشه روی ارتقا عملکرد هوش مصنوعی تمرکز ویژه‌ای داشته است.

دومین تراشه که قرار است در رویداد کوالکام معرفی شود، اسنپدراگون +۷ نسل ۳ نام دارد. برخلاف 8s نسل ۳ که نسخه تضعیف شده ۸ بود، اسنپدراگون +7 نسخه بهبود یافته اسنپدراگون ۷ است. بااین‌حال اسنپدراگون +۷ نسل ۳ عملکرد ضعیف‌تری نسبت‌به سال گذشته، یعنی اسنپدراگون +۷ نسل ۲ دارد. درحقیقت سال گذشته تراشه اسنپدراگون +۷ نسل ۲ بیش از حد قدرتمند بود و قیمت بسیار بالایی برای پردازنده میان‌رده قدرتمند داشت. به‌همین دلیل گوشی‌های بسیار کمی بااین تراشه راهی بازار شدند و درآمد کوالکام از سری ۷ کمتر از سال قبل شد.

تراشه اسنپدراگون +۷ نسل ۳ باوجود هسته‌های ضعیف‌تر به لیتوگرافی ۴ نانومتری (N4P) مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز می‌شود که درمقایسه‌با معماری ۴ نانومتری (N4) سال گذشته، علاوه‌بر افزایش سرعت، مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد. براساس شایعات و اخبار، این تراشه به هسته اصلی Cortex-X4 با کلاک اسپید ۲.۹ گیگاهرتزی، ۴ هسته قدرتمند ۲.۶ گیگاهرتزی Cortex-A720 و ۳ هسته کم‌مصرف ۱.۹ گیگاهرتزی Cortex-A520 مجهز شده و کنار آن پردازنده گرافیکی Adreno 732 قرار می‌گیرد.

در ادامه لیست دستگاه‌هایی که قرار است به این ۲ تراشه مجهز شوند قابل مشاهده است:

  • سری ریلمی GT Neo 6 (اسنپدراگون 8s یا +7 نسل ۳)
  • ردمی نوت ۱۳ توربو (اسنپدراگون 8s نسل ۳)
  • شیائومی Civi ۴ (اسنپدراگون 8s نسل ۳)
  • ویوو پد ۳ (اسنپدراگون 8s نسل ۳)
  • سری iQOO Neo 9 (اسنپدراگون 8s نسل ۳)
  • وان پلاس Ace 3V (اسنپدراگون +7 نسل ۳)

هنوز هیچ‌یک از اطلاعات مذکور تایید نشده، اما همان‌طور که اشاره شد اغلب آنها از بنچ‌مارک‌های معتبر جمع‌آوری شده و اطلاعات آنها دقیق است. بنابراین احتمالا بیشتر اطلاعات مطرح شده با واقعیت همخوانی دارند.

اخبار مرتبط: