گزارش‌ها نشان می‌دهد کوالکام قصد دارد با استفاده از روش جدید کمپانی تایوانی مدیاتک از هسته‌های قدرت‌مند Phoenix برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ بهره‌مند شود تا میزان سرعت و عملکرد پردازشی این تراشه نسل آینده درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ بهبود یابد.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، کمپانی بزرگ آمریکایی کوالکام قصد دارد تولید تراشه با کلاستربندی سنتی را کنار بگذارد؛ برهمین‌اساس، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به‌عنوان اولین پردازنده با هسته‌های پردازشی Oryon برای مبارزه با تراشه‌های اپل سری A آماده می‌شود. باوجوداین، کوالکام نیاز به تکنیک خاصی دارد تا بتواند اپل و مدیاتک را هم‌زمان شکست دهد، اما تاکنون نتوانسته به روش‌های معقولانه با عملکرد مناسب دست پیدا کند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

طی هفته‌های گذشته، نتایج بنچمارک‌ها نشان می‌داد اپل به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین تراشه حال‌حاضر دنیا شناخته می‌شود و دایمنسیتی ۹۳۰۰ به‌دلیل استفاده از چهار هسته پردازشی Cortex-X4 توانست جایگاه نخست در عملکرد پردازشی را به‌دست آورد. با‌این‌حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باوجود تمام بهینه‌سازی‌ها و پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد نتوانست جایگاه مناسبی را داشته باشد. باتوجه‌به این موضوع، مدیران و تیم طراحی کوالکام قصد دارند از روش کلاستربندی مدیاتک برای اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهره‌مند شوند تا بتوانند تراشه‌ای با عملکرد فوق‌العاده بالا را معرفی کنند، اما بهره‌وری مصرف انرژی در این پردازنده بسیار کاهش می‌یابد.

همان‌طورکه در گزارش‌های اخیر اشاره کردیم، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ با معماری پردازشی ۳ نانومتری و فناوری N3E معرفی خواهند شد تا قدرت کلی تراشه‌ها بهبود چشمگیری داشته باشد؛ معماری ۳ نانومتری TSMC درمقایسه‌با معماری ۴ نانومتری عملکرد بهتری دارد و به‌دلیل کاهش فاصله و افزایش تعداد ترانزیستورها قادر می‌شوند عملکرد کلی تراشه‌ها افزایش بیابد. افشاگر معروف چینی، Digital Chat Station، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی و محلی Weibo اظهار کرد کوالکام از کلاستر بندی ۶+۲ استفاده می‌کند و اسم رمز این تراشه Sun خواهد بود.

 اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰

علاوه‌براین، این افشاگر توضیحات دقیق‌تری را ارائه داد و گفت هسته‌های اصلی با فرکانس بسیار بالا به‌نام Phoenix خواهیم داشت که وظیفه‌ پردازش‌های سنگین را به‌عهده دارند؛ همچنین، شش هسته با همین نام به‌همراه فرکانس متوسط ۲.۸ تا ۳.۰ گیگاهرتز برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴ درنظر گرفته شده که وظیفه پردازش چند هسته‌ای و کاهش مصرف انرژی را به‌عهده خواهند داشت. بااین‌حال، باید گفت این تراشه درمقایسه‌با نسل فعلی نمی‌تواند بهره‌وری انرژی مثبتی داشته باشد، چراکه دو هسته قدرت‌مند با فرکانس تقریبا یکسان وجود دارند که باعث بالا رفتن مصرف انرژی دستگاه خواهد شد.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم، حذف هسته‌های کارآمد برای کاهش مصرف انرژی در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ درمقایسه‌با نسل فعلی می‌تواند افزایش قابل‌توجهی داشته باشد، اما باتوجه‌به دانش فعلی دانشمندان و پژوهشگران، تنها قربانی کردن هسته‌های بهره‌وری مصرف انرژی می‌تواند با بهبود عملکرد پردازشی و گرافیکی همراه شود. همچنین، گزارش‌ها نشان می‌دهد کوالکام قصد دارد از پردازنده گرافیکی Adreno 830 بهره‌مند شوند که ظاهرا سرعت بیشتری از پردازنده گرافیکی اپل M2 دارد؛ تمام این اطلاعات به ما می‌گوید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ارزش انتظار را برای سال آینده خواهد داشت.

البته باید این نکته را خاطرنشان کنیم که محصولات کوالکام از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و احتمالا برای سال آینده نیز سازندگان گوشی‌های هوشمند باید انتظار افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی را داشته باشند. درحال‌حاضر، قیمت اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بسیار بیشتر از دایمنسیتی ۹۳۰۰ است که می‌تواند در طول سال ۲۰۲۴ میلادی سازندگان زیادی را به‌سمت همکاری با کمپانی تایوانی مدیاتک سوق دهد؛ بنابراین، کوالکام برای سال آینده با تعرفه قیمتی را حفظ کند یا تلاش کند آن را کاهش دهد تا بتواند سفارش‌های بیشتری داشته باشد.

اخبار مرتبط: