گزارش‌ها نشان می‌دهد کوالکام قصد داشت برای بهره‌مندی از معماری ۳ نانومتری از دو منبع تامین برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده کند، اما این موضوع تا سال ۲۰۲۵ به تاخیر افتاد و TSMC به‌عنوان تامین‌کننده انتخاب شد.

همان‌طورکه می‌دانید، حدود دو ماه پیش، کمپانی آمریکایی کوالکام از تراشه سیلیکونی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی کرد که با پشتیبانی از هوش مصنوعی و رهگیری پرتوی بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های حوزه فناوری به‌همراه داشت. پس‌از گذشت مدت‌زمان کوتاهی، سری شیائومی ۱۴ با این تراشه معرفی شد و بنچمارک‌ها نشان داد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌تواند عملکرد بیشتری از پردازنده A17 Pro داشته باشد؛ درصورتی‌که تراشه نسل جدید کوالکام از معماری پردازشی ۴ نانومتری برپایه فناوری N4P بهره می‌برد و درمقایسه‌با معماری ۳ نانومتری عملکرد ضعیف‌تری دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی کوالکام و مدیاتک به‌دلیل هزینه‌های بالای فناوری N3B معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC ترجیح دادند از همان تکنولوژی سابق برای سال ۲۰۲۳ استفاده کند و از اواخر سال آینده با معرفی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و دایمنسیتی ۹۴۰۰ روی به استفاده از نسل دوم معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC با فناوری N3E بیاورند. البته باید یادآوری کرد که اپل ۹۰ درصد از ظرفیت تولید معماری ۳ نانومتری TSMC را برای تولید تراشه A17 Pro و سری M3 خریداری کرد، اما هنوز اطلاعات کاملی از سال آینده و ظرفیت این کمپانی در دست نیست‌. انتظارات متخصصان بیان می‌کند سال آینده با افزایش بازدهی TSMC در تولید معماری پردازشی ۳ نانومتری، کمپانی‌های کوالکام و مدیاتک نیز می‌توانند به صف مشتریان بپیوندند.

پیروزی TSMC

براساس آنچه تاکنون اشاره کردیم، به‌نظر می‌رسد کوالکام به‌صورت صددرصدی از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC با فناوری N3E برای توسعه و تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده می‌کند تا بتواند جنگ و رقابت تازه‌ای را با غول فناوری ساکن کوپرتینو ایجاد کند. باوجوداین، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد کوالکام قصد بهره‌مندی از دو منبع برای تامین ویفرهای معماری پردازشی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را داشت. درهمین‌راستا، با کمپانی سامسونگ نیز مذاکراتی داشت تا بتواند درصورت‌نیاز بخشی از منابع مورد نیاز برای تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را از آن‌ها تامین کنند، این همکاری احتمالا در سال ۲۰۲۴ تحقق نمی‌یابد.

بااین‌حال، کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری می‌گویند سامسونگ امسال برای توسعه معماری پردازشی ۳ نانومتری با جدیت پیگیر نبود و کوالکام را مجبور ساخت تنها از یک منبع استراتژیک برای خرید ویفرهای معماری پردازشی اقدام کند. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، اخبار نشان می‌دهد کوالکام قصد دارد پروژه دو منبعی را تا سال ۲۰۲۵ به‌تعویق بی‌اندازد. سرعت پیشرفت مرزهای تراشه گوشی‌های هوشمند باعث شد کمپانی‌های بزرگ به‌شدت روی بهره‌وری انرژی و عملکرد گرافیکی پردازنده‌ها کار کنند تا بتوانند به‌واسطه آن قیمت‌ها را افزایش دهند. ازسوی‌دیگر گفته می‌شود کوالکام برای تنگ‌تر کردن فضای رقابت با اپل، قصد دارد از هسته‌های اختصاصی Oryon برای اسنپدراگون ۸ نسل ۴ استفاده کند.

وب‌سایت خبری TrendForce گزارش داد باتوجه‌به اینکه ۱۰۰ درصد سفارش‌های معماری پردازشی ۳ نانومتری قرار است توسط TSMC تامین شود، کوالکام استراتژی دو منبعی را برای کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به روند پشتیبانی تا سال ۲۰۲۵ میلادی به‌تعویق می‌اندازد؛ دقیقا زمانی‌که تولیدکننده آمریکایی قصد معرفی اسنپدراگون ۸ نسل ۵ را دارد. شایعات تایید می‌کردند کوالکام قصد تولید دو نسخه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را داشت که یک مدل پایه و دیگری مدل For Galaxy نام دارد؛ نسخه دوم که اصولا برای پرچمداران سری گلکسی S استفاده می‌شود و معماری ۳ نانومتری آن قرار بود برپایه فناوری Gate All Around یا GAA باشد.

البته نظرات کارشناسی بیان می‌کند سامسونگ برای دریافت سفارش از کوالکام برای توسعه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ می‌بایست بازدهی ویفرها را تا ۷۰ درصد افزایش می‌داد تا سازنده آمریکایی را متقاعد به همکاری کند. ازسوی‌دیگر، صنعت نیمه‌رسانا سامسونگ پیشرفته نیست و محصولات آن‌ها مانند اگزینوس از پایداری خوبی برخوردار نیست؛ به‌همین‌دلیل، سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند شیائومی، ویوو و اوپو به‌همراه چندین تولیدکننده دیگر علاقه‌ای به همکاری ندارند. باوجوداین، کوالکام به استراتژی دو منبعی اعتقاد دارد و در تلاش است طی سال‌های پیش‌رو با سامسونگ همکاری کند.

اخبار مرتبط: