با پیشرفت دنیای فناوری، کمپانی‌های تراشه‌سازی برای ساخت بهترین پردازنده از معماری ۳ یا ۴ نانومتری استفاده می‌کنند، حالا کوالکام نیز باید برای استفاده از این معماری‌ها با TSMC یا سامسونگ همکاری کند.

همان‌طور که می‌دانید دنیای فناوری باسرعت غیرقابل تصوری دائما پیشرفت می‌کند و روزانه پیشرفته‌ترین و کارآمدترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارها دراختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ از دیگر دلایل این موضوع رقابت بین سازندگان محسوب می‌شود که آن‌ها را ملزم به ساخت بهترین محصولات باکیفیت و قیمت رقابتی می‌کند که درنهایت به‌سود مصرف‌کنندگان خواهد بود.

طی ماه‌های گذشته، اخباری مبنی‌بر ساخت تراشه‌های سیلیکونی A17 بایونیک اپل برپایه معماری ۳ نانومتری شنیدیم که بهترین تکنولوژی روز دنیا محسوب می‌شود. اما کمپانی کوالکام نیز قصد دارد وارد رقابت شده و برای استفاده از فناوری ۳ نانومتری در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با کمپانی سامسونگ قرارداد امضا کند؛ البته باید یادآور شد گزارش‌های دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد کوالکام تمایل به همکاری با TSMC دارد ولی این شرکت تنها معماری ۴ نانومتری ارائه می‌دهد.

 3nm Chip samsung

مینگ‌-چی کو، تحلیل‌گر سرشناس حوزه فناوری، بیان کرد کوالکام به‌تازگی به‌دلیل کاهش فروش گوشی‌های هوشمند و تاثیر آن روی اقتصاد و درآمد این کمپانی اقدام به اخراج ۴۱۵ کارمند در بخش‌های مختلف کرده است؛ برهمین‌اساس، به‌نظر می‌رسد کوالکام درسال جاری به سراغ ساخت تراشه با معماری گران‌قیمت ۳ نانومتری نمی‌رود. به‌خصوص زمانی‌که زیرساخت‌های آن فراهم نیست و کمپانی اپل نیز ۹۰درصد از ظرفیت معماری ۳ نانومتری و زیرلایه‌های شرکت TSMC را خریداری کرده است.

البته باید یادآور شد که کوالکام گزینه‌های دیگری نیز برای ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارد. برای مثال، فناوری N3E نسخه دیگری از معماری ۳ نانومتری محسوب می‌شود که بهره‌وری انرژی بالاتری دارد، اما عملکرد دستگاه را پایین می‌آورد؛ همچنین همکاری با تی‌اس‌ام‌سی هزینه‌های بیشتری دارد که شاید از نظر اقتصادی دراین شرایط مناسب کوالکام نباشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که همکاری جدیدی بین دو شرکت سامسونگ و کوالکام شروع شود و از همه مهم‌تر غول کره‌ای می‌تواند فناوری ۳ نانومتری با بازده ۶۵ درصدی ارائه کند.

اخبار مرتبط: فناوری ۳ نانومتری سامسونگ از TSMC پیشی می‌گیرد