همانطور که می‌دانید، قیمت لپ‌تاپ‌های Snapdragon که چند ماه پیش معرفی شده‌اند، عمدتاً زیاد است و همه از پس خریدش برنمی‌آیند که در این راستا، مدیر عامل کوالکام، وعده کاهش قیمت در سال آینده را داد.

لپ‌تاپ‌های با پردازنده Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus ماه آوریل امسال معرفی و تبدیل به رقیبی قدر برای شرکت اپل، در زمینه لپ‌تاپ‌های با معماری ARM شدند. بدین ترتیب، پردازنده‌های سری ام شرکت اپل با رقیبی قدرتمند مواجه شدند که در دراز مدت، می‌تواند حاکمیت این غول آمریکایی را در این بازار به چالش بکشند. با‌این‌حال، کوالکام تازه در این مسیر گام برداشته و مشکلاتی نیز گریبان‌گیرش هستند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، گران‌قیمت بودن لپ‌تاپ‌های با این پردازنده است.

در طی مصاحبه‌ای، مدیر عامل شرکت کوالکام، کریستیانو آمون عنوان کرد که از سال 2025، قیمت لپ‌تاپ‌های Snapdragon به حداقل 700 دلار کاهش می‌یابد و با این قیمت کم، می‌توانید از پردازنده‌های قدرتمند این کمپانی بهره‌مند شوید. در این مصاحبه، خبری از اعداد و ارقام مربوط به فروش Snapdragon X Plus و Snapdragon X Elite به میان نیامد که امری عادی است زیرا این دستگاه‌ها تنها چند ماه است که عرضه شده‌اند و هنوز برخی بازارها و خرده‌فروشی‌ها نیز به آنان دسترسی ندارند. رئیس این شرکت وعده داد که هدف آنان، این است که افراد بیشتری بتوانند به لپ‌تاپ‌های جدید دسترسی داشته باشند و یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که مربوط به قیمت است، از سال 2025 برطرف می‌شود. بدین ترتیب، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن قدرت پردازشی و کاهش آن، قیمت لپ‌تاپ‌های Snapdragon تا 700 دلار کاهش می‌یابد.

از صحبت‌های مدیر عامل کوالکام نمی‌توان دقیق فهمید کدام پردازنده با قیمت 700 دلار عرضه می‌شود اما اگر بخواهیم حدس بزنیم، به نظر می‌رسد Snapdragon X Plus گزینه مدنظر باشد. در حال حاضر نیز لپ‌تاپ‌های سرفیس شرکت مایکروسافت که با این پردازنده عرضه شده‌اند، با قیمت 999.99 دلار به فروش می‌رسند اما از طرف دیگر، قیمت لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite بسیار بالاتر است. کوالکام در ترید شو IFA Berlin نیز اطلاعات بیشتری از وضعیت و پیشرفت‌های خود به اشتراک خواهد گذاشت. احتمال می‌رود این شرکت بالاخره بتواند یکی از مهم‌ترین بازیکنان در زمینه عرضه قطعات و پردازنده‌های رایانه‌های شخصی دارای هوش مصنوعی باشد.

بر اساس شایعات، کاهش قیمت لپ‌تاپ‌های Snapdragon تنها هدف شرکت کوالکام نیست و این کمپانی کار بر روی پردازنده Snapdragon X Elite Gen 2 را نیز آغاز کرده است. گفته می‌شود این تراشه، نسخه‌ای اورکلاک شده از کارت گرافیک Adreno 830 را در خود دارد. نسخه عادی این گرافیک، انتظار می‌رود که بر روی تراشه Snapdragon 8 Gen 4 لحاظ شود. این اطلاعات شایعه‌ای بیش نیستند و فعلاً نمی‌توانیم صحت آنان را تایید کنیم اما با این حال، عرضه تراشه‌های Snapdragon X Plus و Snapdragon X Elite خود نشان از تعهد ویژه شرکت کوالکام به این بازار است و قطعاً باید انتظار آینده‌ای درخشان از این کمپانی داشته باشیم.