بانک مرکزی قرار است طرحی را با نام کهربا اجرایی کند که بر اساس آن، دارندگان حساب بعضی از بانک‌ها می‌توانند خرید با گوشی را جایگزین استفاده از کارت فیزیکی کنند.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی درمورد راه‌اندازی طرح کهربا برای بانک‌های تجارت، ملی، ملت، کشاورزی، آینده و صادرات گفت که به‌منظور ایجاد تنوع در شیوه‌های پرداخت و به‌روزرسانی ظرفیت شبکه پرداخت، طرح مذکور برای بانک‌های منتخب اجرا شده و دارندگان حساب در این شبکه‌های بانکی می‌توانند با نصب نرم‌افزار روی گوشی‌ هوشمند و تعریف کارت بانکی خود روی آن، کار پرداخت را انجام دهند.

در این شیوه که پیش از این در چندین کشور دیگر نیز اجرا شده است، مشتری می‌تواند پس از خرید حضوری، به‌جای کشیدن کارت بانکی در دستگاه کارت‌خوان، با قرار دادن گوشی تلفن همراه مقابل دستگاه، کار پرداخت را انجام دهد.

خرید با گوشی به جا عابر بانک

همچنین مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به این مطلب اشاره کرد که قرار است تعداد بانک‌هایی که طرح کهربا را پشتیبانی می‌کنند افزایش یابد. او در ادامه افزود هنگام معامله و خرید، طرح مذکور مطابق با آخرین به‌روزرسانی و بهره‌گیری از استانداردهای جدید و پیشرفته می‌تواند جایگزین کارت‌های بانکی فیزیکی شده و با استفاده از نسخه‌های الکترونیکی و امن کارت‌های بانکی، فرآیند پرداخت را سامان دهد.

انواع شیوه‌های پرداخت الکترونیکی به‌طور کلی شامل ویژگی‌هایی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات حساب فرد محفوظ می‌ماند
  • تراکنش‌ها رمزگذاری می‌شوند
  • اطلاعات هویتی هر دو شخص خریدار و فروشنده واضح و مشخص است
  • گزارش تراکنش‌های انجام شده ثبت می‌شود

گفتنی است اضافه شدن طرح کهربا به انواع شیوه‌های پرداخت درکنار سایر ویژگی‌هایی که در بالا اشاره شد، مزایایی دارد که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از اتلاف وقت و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده و کلاهبرداری برخی شیادانی که اقدام به کپی کارت مشتری و تخلیه حساب می‌کنند، اشاره کرد.