آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که باوجود فیلترینگ، تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام و تلگرام، همچنان روبه‌افزایش است و بسیاری همچنان از این پلتفرم‌های شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

سال ۱۳۹۷ تلگرام از دسترس خارج و سال ۱۴۰۱ شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شد. اما این محدودیت‌ها باعث نشد تا کاربران به سراغ این شبکه‌ها نروند؛ حتی آمارها نشان می‌دهد که کاربران بیش از پیش به استفاده از پلتفرم‌های یادشده روی آورده‌اند.

براساس آمار منتشر شده، در سال ۱۴۰۱ باوجود فیلترینگ، ۵۹۰ میلیارد بار از پست‌های کانال‌های ایرانی تلگرام بازدید شد. در اینستاگرام نیز ۴۴۰ میلیون پست منتشر شد که این پست‌ها ۲۹۱ میلیارد بار لایک شدند.

باوجود استفاده از فیلترشکن، ۷۰ درصد مردم به شکل مداوم از شبکه‌های اجتماعی بازدید می‌کنند و هر نفر به‌شکل میانگین ۲۷۵ پیج پابلیک یا صفحه عمومی را دنبال می‌کند.

فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام

اما تعداد صفحات شخصی در سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۱.۵ میلیون پیج برآورد شده بود که در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ میلیون و در سال ۱۴۰۱ باوجود اعمال محدودیت‌ها به ۴۱ میلیون صفحه افزایش یافت. همچنین ۶.۳ میلیون صفحه عمومی در اینستاگرام وجود دارد.

۹ میلیون صفحه کاری در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و حدود ۹.۴ درصد کسب‌وکارهای ایرانی علاوه بر فعالیت فیزیکی در اینستاگرام هم صفحه فعال دارند. آمار تعداد کسب‌وکارهای فعال در تلگرام ۷۲ درصد برآورد شده که بیشترین فعالیت را در این سرویس پیام‌رسان داشته‌اند. همچنین رقم حدودی فروشگاه‌های عمومی در اینستاگرام ۶۵۰ هزار فروشگاه برآورد شده و همچنین ۹۰ هزار کانال تلگرامی اقدام به فروش محصول در این سرویس می‌کنند.

سال ۱۴۰۱ ویدیوهای اینستاگرامی بیش از ۴۰ میلیارد بار دیده شد. این در حالی است که در مهرماه آمار بازدید از ویدیوها ۲۵ میلیارد بار بود و در آبان ماه با کاهش روبه‌رو شد و به ۱۵ میلیارد رسید، اما اسفندماه شاهد افزایش تعداد بازدیدها بودیم که باز هم این آمار به ۳۰ میلیارد افزایش یافت.

سال گذشته نیز ۶۶۰ میلیون پست در کانال‌های عمومی تلگرام منتشر شد که به‌شکل میانگین هر کاربر ۷ هزار پست را لایک کرد.