در مسابقات بازی ویدئویی Evo 2023، دمای کنسول‌های PS5 بالا رفت و باعث ذوب شدن درگاه USB و آسیب به مبدل‌های شرکت‌کنندگان شد، اما ظاهرا مشکل از کنسول‌ها نبوده است.

چند روز قبل مسابقات بازی‌های ویدئویی رزمی در لاس‌وگاس برگزار شد که در آن، گزارش‌هایی مبنی‌بر ذوب شدن درگاه یو‌اس‌بی PS5 شنیده می‌شد. شرکت‌کنندگان از طریق شبکه اجتماعی X (توییتر) در پست‌هایی اعلام کردند که داغ شدن دستگاه باعث ذوب شدن درگاه یو‌اس‌بی و آسیب دیدن قطعات آنها شد.

ادواردو کوئروو، مهندس واقعیت مجازی گوگل که پیش‌تر برای مایکروسافت و متا هم فعالیت می‌کرد، گفت که امسال اولین سال حضور او در این رویداد بوده است و تصویری از فیش USB یک دسته‌ی بازی به اشتراک گذاشت که قطعات درگاه ذوب شده‌ی آبی رنگ PS5 در آن قابل مشاهده بود. زیر این تصویر نوشته بود که او تنها قربانی این اتفاق نبوده و سونی باید چاره‌ای برای کاهش گرمای کنسول PS5 بیندیشد تا دوباره شاهد این اتفاق وحشتناک نباشیم.

پیشتر نیز شکایات مشابهی گزارش شده بود؛ مثلا کاربری با حساب u/SyrupyCereal در شبکه اجتماعی ردیت پستی به اشتراک گذاشت و اعلام کرد که پس از بازی «Street Fighter 6»، وقتی کابل یو‌اس‌بی را از دستگاه بیرون کشید، بخشی از درگاه PS5 داخل کابل گیر کرد و بیرون آمد. این مسئله باعث خرابی کابل شد.

دلیل ذوب شد یو اس بی پی اس۵

علت گرمای بیش از حد کنسول‌ها مشخص نشده است. پیش از این نیز شاهد برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای زیادی با PS5 بودیم، ولی این اولین باری است که استفاده از این کنسول در مسابقات، دردسرساز شده است. البته در مسابقاتی مثل Evo کنسول‌های بازی در شرایط غیرعادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنسول‌های زیادی با فاصله بسیار کم نسبت به هم قرار می‌گیرند و از درگاه USB پشتی که کنار فن دستگاه قرار دارد استفاده می‌کنند.

این دستگاه‌ها در طول مسابقات روشن و در حال استفاده هستند که همه این موارد باعث می‌شود دمای کنسول‌ها بالا برود. همچنین برخی از برگزارکنندگان معتقدند که احتمالا استفاده برخی شرکت‌کنندگان از مبدل‌های غیر استاندارد برای اتصال دسته‌ها باعث آسیب به درگاه‌ کنسول‌ها شده است.

کاربر دیگری هم در شبکه Reddit نوشت که همه درگاه‌های USB از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند و برای PS5 برخی از افراد از رابط‌های درگاه Wingman استفاده کردند که با پورت‌های کنسول PS5 سازگار نیست. البته دمای سالن برگزاری مسابقات حدود ۲۲ درجه سانتی گراد بود که بسیار مناسب است. همچنین برگزارکنندگان در مرحله پایانی مسابقات در زمان‌های استراحت، کنسول‌های مورد استفاده را با کنسول دیگر عوض می‌کردند.

اخبار مرتبط: