امروز در طی مطلبی تحلیلی، رسانه معتبر و قابل اطمینان Digital Foundry نگاهی به قدرت پردازشی پلی‌استیشن 5 پرو و صرفه اقتصادی آن انداخت.

همانطور که می‌دانید، در طول هفته جاری بالاخره شرکت سونی از کنسول میان‌نسلی موردانتظارش یعنی پلی‌استیشن 5 پرو با قیمتی گزاف رونمایی کرد. اگر به خاطر داشته باشید، قیمت پلی‌استیشن 4 پرو در همان حدود پلی‌استیشن 4 عادی بود اما حال، پلی‌استیشن 5 پرو حدود 300 دلار از نسخه عادی خودش گران‌تر ظاهر شده است. چنین قیمتی، هم طرفداران و هم تحلیل‌گران را شوکه کرد اما با این حال نیز تحلیل‌گران باور دارند که فروش آن، حول و حوش پلی‌استیشن 4 پرو خواهد بود.

با رونمایی از این قیمت، بسیاری از طرفداران سونی کنجکاو شدند که با چنین هزینه‌ای، کامپیوتری در چه حد و حدودی می‌توانند تهیه کنند و آیا بهتر نیست به سراغ همین گزینه بروند. ریچارد لیدبتر از رسانه معتبر Digital Foundry در طی گفتگو با IGN عنوان کرد که یک کامپیوتر با چنین مشخصات و قابلیت‌هایی، احتمالاً کمی گران قیمت‌تر برایتان از آب در بیاید. علاوه بر این، وی باور دارد که کارت گرافیک پلی‌استیشن 5 پرو در حد و اندازه GeForce RTX 4070 از مدل‌های قدرتمند شرکت انویدیا خواهد بود.

ریچارد لیدبتر در مورد قدرت پردازشی پلی‌استیشن 5 پرو عنوان کرد: «به راحتی می‌توانم بگوییم کامپیوتری با این مشخصات، قیمتی گران‌تر از کنسول میان‌نسلی سونی خواهد داشت. شما به سیستمی نیاز دارید که از پس ری‌تریسینگ پیشرفته بربیاید (که در حال حاضر هیچ کارت گرافیک AMD این توانایی را ندارد) و قسمتی مربوط به ماشین لرنینگ داشته باشد (که باز هم در هیچ کارت گرافیک AMD نیست). پس این مشخصات بیشتر به سمت کارت گرافیک‌های انویدیا سوق داده می‌شود و نزدیک‌ترین به آن، قطعاً GeForce RTX 4070 خواهد بود. مدل RTX 4060 بیشتر به پلی‌استیشن 5 عادی نزدیک است پس نسخه پرو، عملکردی مشابه با RTX 4070 دارد. ارزان‌ترین نسخه این کارت گرافیک، قیمتی برابر با 540 دلار دارد! علاوه بر این، شما به یک پردازنده قدرتمند، مادربرد، حافظه رم، پاور، کیس و دو ترابایت SSD نیز نیاز دارید پس هزینه‌هایتان قرار است بالا بروند».

قدرت پردازشی پلی‌استیشن 5 پرو

ریچارد ادامه داد: «از طرف دیگر، با خرید یک کامپیوتر قدرتمند، دیگر هزینه اشتراک‌های مختلف برای آنلاین بازی کردن یا سیو کردن در کلاود را نمی‌پردازید و بدین ترتیب، در طول سال، برخی هزینه‌ها برایتان جبران می‌شود. اگر صادقانه بخواهم بگویم، پلی‌استیشن 5 پرو به درد کسانی که تازه به سراغ پلی‌استیشن 5 می‌روند نمی‌خورد. این کنسول مناسب کسی است که پلی‌استیشن 5 عادی داشته و به قدری نیز درآمد دارد که بتواند نسخه‌ای بهتر از کنسول فعلی‌اش را تهیه کند. از طرف دیگر، کوچ کردن به سراغ کامپیوتر نیز برای کسانی که کاتالوگی از انواع بازی‌های پلی‌استیشن 4 و 5 به قدمت حداقل 10 سال دارند، کار سختی است».

گفته‌های ریچارد لیدبتر در این مسئله منطقی به نظر می‌رسند. سونی قصد ندارد کاربران رایانه‌های شخصی را مجبور کند از سیستم قدرتمندشان به خاطر پلی‌استیشن 5 پرو دست بکشند و به عضوی از خانواده سونی تبدیل شوند. با این حال، این غول ژاپنی از دارندگان کنونی پلی‌استیشن 5 می‌خواهد که در صورت تمایل، به دستگاهی سریع‌تر و قدرتمندتر کوچ کنند. باید ببینیم آینده این کنسول میان‌نسلی چگونه خواهد شد و آیا می‌تواند از لحاظ فروش، حداقل با پلی‌استیشن 4 پرو برابری کند یا خیر.