اپل در حال توسعه دومین هدست واقعیت افزوده (AR/VR) با نام پروژه آلاسکا است که طراحی و جزئیات سخت‌افزاری آن لو رفته است.

طی ماه‌های گذشته، اخباری مبنی بر توسعه دومین نسخه هدست واقعیت افزوده (AR/VR) اپل منتشر شده بود که به برخی از مشخصات این نسخه و تفاوت‌های آن با نسل اول یعنی ویژن پرو اپل اشاره می‌کند. مثلا گزارشی مبنی‌بر کاهش ابعاد و وزن این نسخه منتشر شده بود. اکنون گزارشی از وب‌سایت خبری MacRumors منتشر شده که در آن اطلاعات تازه‌ای درباره این دستگاه وجود دارد و درک بهتری از طراحی و سخت‌افزار جانشین ویژن پرو اپل به ما می‌دهد.

براین اساس، نسخه نسل دوم ویژن پرو که در شرکت اپل با نام پروژه آلاسکا (Project Alaska) و کد N109 شناخته می‌شود، شباهت‌های زیادی به نسخه نسل اول دارد. این دستگاه مانند ویژن پرو اول که در رویداد WWDC 2023 معرفی شد لبه‌های خمیده دارد و دکمه‌ها در محل مشابهی قرار دارند، اما اسپیکر مانند نسخه قبلی نیست. در طراحی‌های اولیه این دستگاه، اسپیکرها که در نسخه قبلی روی گوش قرار می‌گرفتند دیگر حضور ندارند. به‌جای آن، ۲ سطح صاف و یکنواخت در ۲ سمت هدست قرار دارد. نکته جالب اینجاست که در اسناد مربوط به پروژه آلاسکا به لوازم جانبی صوتی اشاره شده که احتمالا یک بلندگوی خارجی است و باید به‌صورت جداگانه خریداری شود.

Apple Vision Pro

یکی دیگر از تغییرات مهم ویژن پرو ۲ نسبت به نسل قبلی، بند پشتی آن است. بند به‌کار رفته در نسخه نسل ۲ بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که در نسخه قبلی به‌کار رفته است و شباهت زیادی به بند صاف کوله پشتی یا کیف لپ‌تاپ دارد. پیش از این شایعاتی مبنی بر ارزان‌تر بودن نسخه دوم شنیده می‌شد که بند ساده‌تر و نبود اسپیکر می‌تواند این مسئله را تایید کند. با ساده‌تر کردن بند، تولید انبوه آن بسیار آسان‌تر شده که باعث کاهش قیمت نهایی محصول می‌شود. علاوه‌بر آن، شایعات دیگر حاکی از آن است که اپل می‌خواهد مانند نسخه قبلی، باتری را به‌صورت جداگانه در محفظه خارجی قرار دهد تا وزن دستگاه پایین بماند.

از نظر سخت‌افزاری، پروژه آلاسکا از چندین دوربین و سنسور مشابه نسل اول بهره می‌برد. به‌صورت جزئی، این سنسور‌ها شامل قطب‌نما، نور محیط، مغناطیس‌سنج و ژیروسکوپ می‌شود که همه آنها در آیفون وجود دارند. برای اتصال، این دستگاه از وای‌فای، بلوتوث ۵ و صدای با تاخیر بسیار کم (ULLA) بهره می‌برد. در ادامه برخی از مشخصات کلیدی دستگاه قابل مشاهده است:

  • ۲ نمایشگر میکرو اولد
  • یک دوربین تشخیص عمق
  • ۴ دوربین بینایی ماشینی
  • ۲ دوربین رنگی
  • ۲ فرستنده کم‌نور فروسرخ
  • تنظیم‌کننده فاصله بین مردمکی نیمه اتوماتیک (IPD)
  • قطب‌نما، نور محیط، مغناطیس‌سنج، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ

اطلاعات فعلی نشان می‌دهند که هدست واقعیت افزوده نسل دوم اپل قرار است سال ۲۰۲۵ وارد مرحله آزمایش اعتبارسنجی محصول شود که یعنی اواخر ۲۰۲۵ یا ابتدای ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد (حدودا نیمه دوم ۱۴۰۴). براساس گزارش وب‌سایت MacRumors، اطلاعاتی که در این خبر منتشر شده از یک منبع قابل اعتماد است که پیش از این هم گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده بود، اما این اطلاعات پیش از تولید دستگاه هستند و در ادامه ممکن است برخی جزئیات دستخوش تغییر شوند.

اخبار مرتبط: