گفته می‌شود که اپل تنها دو هفته پس از عرضه گوشی‌های جدید خود در اواخر مهر ماه، به دلیل کمبود تقاضا در میان مصرف‌کنندگان، کاهش تولید 14 پلاس رو اعلام کرده و روند تولید آیفون ۱۴ پلاس جدید خود را تا ۴۰ درصد کند کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این غول فناوری به یکی از تولیدکنندگان خود در چین گفته است که روند تولید را به طور کامل متوقف کند، در حالی که دو شرکت چینی دیگر هم ظرفیت تولید خود را به ترتیب 70 و 90 درصد کاهش داده‌اند. در ادامه در ارتباط با کاهش سرعت تولید آیفون ۱۴ پلاس بیشتر بخوانید.

این خبرها کمتر از یک ماه پس از خبرهای بلومبرگ، مبنی بر توقف موقت تولید آیفون ۱۴ به دلایلی نامعلوم، منتشر شده است. گرچه اپل این خبر را به صورت عمومی تأیید نکرده است، اما برخی از حدس‌ها حاکی از آن است که کاهش تقاضای محصولات جدید اپل ناشی از تورم جهانی است. تورمی که هزینه‌های زندگی، هزینه تهیه غذا و هزینه خرید سایر اقلام ضروری را برای مردم جهان افزایش داده است.

اطلاعات منتشر شده تأکید می‌کنند که گرچه خانواده آیفون ۱۴ آن موفقیت یک‌شبه‌ای که اپل انتظارش را داشت نبوده‌اند. اما این شرکت همچنان با قدرت برنامه تولید آیفون‌های ۱۵ در پاییز سال آینده را دنبال می‌کند. اپل خانواده آیفون ۱۴ را در 16 شهریور ماه گذشته، در جریان رویداد "Far Out" خود معرفی کرد و اگرچه ظاهر بیرونی آیفون‌های جدید تغییری نکرده است. اما این دستگاه‌ها دارای چندین ویژگی جدید هستند که آن را از مدل سال گذشته متمایز می‌کنند. مانند قابلیت تشخیص تصادفات رانندگی، ردیابی برنامه عادت ماهانه و اتصال به اینترنت ماهواره‌ای.

iphone-14-pro-rear-caemra-design-in-colors

آیفون ۱۴ پلاس که قیمت آن از 899 دلار شروع می‌شود، جایگزین ارزان‌تری برای مدل آیفون ۱۴ پرو مکس اپل است که قیمت آن از 1099 دلار شروع می‌شود. چراکه گرچه از بهترین ویژگی‌های مدل پرو برخوردار نیست، اما حداقل از نظر اندازه با آن یکسان است. با این حال، کمبود تقاضا برای مدل آیفون ۱۴ پلاس، تنها یک هفته پس از عرضه، باعث کاهش فروش و پیش‌فروش این گوشی شده است.

مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور اپل که سابقه خوبی در پیش‌بینی برنامه‌ها و فعالیت‌های اپل دارد، برخی از شاخص‌های اولیه پیش‌فروش چهار مدل جدید از گوشی‌های این شرکت را بررسی و تحلیل‌هایش را در این زمینه منتشر کرده است. با ارزیابی دسترسی و فروش، مینگ چی کو معتقد است که عملکرد آیفون‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرومکس در بازار فروش "خوب" بوده است، در حالی که روند فروش آیفون‌های ۱۴ معمولی و پلاس "بد" بوده است.

این تحلیلگر معتبر در یک پست وبلاگی در مورد وضعیت فروش آیفون‌های ۱۴ پلاس 6.7 اینچی چنین نوشته است: "نتایج پیش سفارش های محصول جدید اپل به شکل قابل توجهی کمتر از حد مورد انتظار بوده است. این یعنی اینکه استراتژی بازاریابی اپل برای گوشی‌های مدل پلاس جدید احتمالاً با شکست مواجه خواهد شد." وی توضیح داد که اگر این اعداد و ارقام بهبود نیابند، احتمالاً شرکت اپل باید روند تولید و ارسال آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس را در ماه آینده کاهش دهد.

این اتفاق هم به نوبه خود می‌تواند بر رشد درآمد اپل در سال جاری تأثیر منفی بگذارد. با این حال، آیفون ۱۴ پرو تاکنون یک موفقیت بزرگ بوده است و در هفته اول عرضه بیشترین سهم پیش سفارش‌ها را به خودش اختصاص داده است. این روند مثبت فروش، قطعاً به خاطر ارتقای قابل توجه‌تر مدل‌های پرو آیفون ۱۴ نسبت به مدل‌های سال گذشته است. اتفاقی که برای مدل‌های معمولی و پلاس چندان رخ نداده است.

مدل‌های پرو آیفون ۱۴ دارای صفحه‌نمایش روشن‌تری هستند و از بهترین نمایشگرهایی که تاکنون در یک گوشی آیفون به کار رفته‌اند بهره می‌برند. این مدل‌ها دارای دوربین بهتر با وضوح چهار برابر مدل قبلی خود هستند. همچنین از قابلیت جزیره داینامیک جدید برخوردارند که از فضای مرده ناچ گوشی (که برای قرار دادن دوربین سلفی و Face ID طراحی شده است)، استفاده‌های بهینه‌تری می‌برد. البته اپل از ابتدا بیشتر مانورهای تبلیغات فروش خود را روی مدل‌های گران‌تر پرو داده بود و از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود که مدل‌های معمولی آیفون ۱۴، به نسبت مدل‌های واقعاً جدید، فروش کمتری خواهند داشت.

خبر مرتبط: حذف آيفون از فروشگاه های برزیل