پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در اجلاس جهانی G7 در شهر پولیا ایتالیا درمورد استفاده از سلاح‌های هوش‌ مصنوعی ابزار نگرانی کرد.

طی اجلاس G7 که باحضور رهبران جهان در شهر پولیا ایتالیا برگزار شد پاپ فرانسیس گفت هیچ ماشینی نباید زندگی یک انسان را بگیرد. پاپ در طول سخنرانی‌اش خواستار کنترل AI در جهان شد و از دولت‌ها خواست تا با ممنوع کردن سلاح‌های هوش مصنوعی در جنگ، چارچوب اخلاقی برای این فناوری تعیین کنند. رهبر کاتولیک‌ها در سخنرانی‌هایش همچنین بر لزوم همکاری برای هدایت و کنترل توسعه این فناوری تاکید کرد.

پاپ در بخشی از سخنانش با هشدار پیرامون درگیری‌های مسلحانه و فاجعه بار خواندن این موضوع، درمورد ابزاری به‌نام سلاح‌های خودکار مرگبار ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد توسعه و کاربرد این ابزار باید ممنوع اعلام شود. او شروع این امر را یک تعهد موثر و ملموس برای کنترل انسانی توصیف کرد. رهبر کلیسای کاتولیک پس از راه‌اندازی ChatGPT در سال 2022 و به‌تبع آن افزایش چشمگیر استفاده از آن در جهان بارها از پلتفرم خود برای هشدار درمورد سلاح‌های هوش مصنوعی استفاده کرده است و از آن به‌عنوان «پرخطرترین قمار آینده ما» نام برد.

جالب است بدانید که پاپ خودش چندین بار توسط هوش مصنوعی مورد هدف قرار گرفته و تصاویر و ویدئوهای ویروسی و فیکی از او پخش شده که از جمله آن‌ها می‌توان عکسی از او با اورکت پف دار اشاره کرد. همچنین پاپ به قدرت روزافزون هوش مصنوعی در حوزه‌های سیاست، پزشکی و آموزش اذعان کرد.

پاپ فرانسیس نسبت به استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری های مهم هشدار داد

پاپ فرانسیس با نامیدن هوش مصنوعی به عنوان یک «انقلاب شناختی صنعتی واقعی» که عامل دگرگونی‌های پیچیده در سطح جهان خواهد شد درباره افزایش بی‌عدالتی‌ها بین کشورهای پیشرفته و درحال توسعه و یا بین طبقات اجتماعی حاکم و طبقه زیر نفوذ این طبقه هشدار داد. همچنین پاپ ضمن ابراز نگرانی درمورد سلاح‌های هوش‌ مصنوعی افزود که فناوری خطاناپذیر است و فراموش کردن این نکته که هوش مصنوعی انسان نیست و نمی‌تواند به اصول کلی پایبند باشد اشتباهی جدی است.