گزارشها نشان میدهد کنسول پلی استیشن ۶ تا زمان معرفی رسمی فاصله زیادی دارد، اما بهنظر میرسد کمپانی ژاپنی سونی روند توسعه را آغاز کرده و احتمالا از پیشرفتهترین فناوری مانند Ray Tracing Reconstruction پشتیبانی خواهد کرد.
براساس جدیدترین ویدئو از مشخصات سختافزاری کنسول نسل دهم پلی استیشن ۶، یوتیوبر معروف حوزه گیمینگ، RedGamingTech به تجزیهوتحلیل آن پرداخت و توانست به موارد بسیار جالب و ریزی اشاره کند. البته باید اشاره کرد راه زیادی تا معرفی رسمی پلی استیشن ۶ داریم، اما میتوانیم باتوجهبه گمانهزنیها و ایدهپردازیهای کارشناسان نگاهی به قدرت پردازشی و گرافیکی بههمراه شتابدهندههای هوش مصنوعی درمقایسهبا کنسول نسل فعلی داشته باشیم و ببینیم چه پیشرفتهای تکنولوژیکی برای نسل آینده در انتظار ماست.
پیشاز شروع باید یادآور شویم، سونی عادت دارد محصولاتش را در همه زمینهها دیرتر از رقبایش معرفی کند تا بتواند بهدرک درستی از قدرت دستگاههایش برسد. اکنون، این موضوع برای عرضه کنسول پلی استیشن ۶ مستثنی نیست و ما بهصورت پیشفرض میدانیم که سونی دیرتر از مایکروسافت اقدام به عرضه محصولش میکند تا بتواند نسل جدید کنسول Xbox را مورد ارزیابی قرار دهد؛ مخصوصا پساز خرید استودیو Activision Blizzard توسط مایکروسافت و برنامههای بلندبالای این کمپانی برای نسل بعد، باعث شد سونی با حساسیت بیشتری روی توسعه پلی استیشن ۶ کار کند.
باتوجهبه شایعات اخیر از منابع مختلف، بهنظر میرسد سونی یک چیپلت جدید را بهکمک کمپانی آمریکایی AMD طراحی میکند تا بتواند قدرت پردازشی کنسول نسل دهم را افزایش دهد؛ همچنین، این کمپانی ژاپنی بهدنبال توسعه نوعی حافظه پنهان است که به توسعهدهندگان کمک میکند تا بار گرافیکی و پردازنده مرکزی را روی کنسول کم کنند، چراکه بهاحتمال زیاد سونی از حافظه GDDR7 استفاده خواهد کرد که هرگونه اختلال در روند پردازش این حافظه باعث میشود کنسول با خطرات نگرانکنندهای روبهرو شود.
همانطورکه پیشتر اشاره کردیم، مشخصات فنی و سختافزاری کنسول PlayStation 6 نهایی نشده، اما درهمین برههزمانی نشانههای خوبی از تمرکز سونی برای توسعه و بهبود قطعات سختافزاری و بخش نرمافزاری وجود دارد که میتواند کاربران را به آینده امیدار کند. درحقیقت، گزارشها نشان میدهد فناوری هوش مصنوعی بههمراه Ray Tracing Reconstruction باعث افزایش عملکرد کنسول بهشکل غیرقابلتصوری شود؛ باید یادآور شویم این فناوری اصولا برای ساخت فیلمها استفاده میشود، اما کمپانی ژاپنی قصد دارد از آن برای تولید پلی استیشن ۶ و پشتیبانی از نسل آینده بازیهای ویدئویی بهرهمند شود. ازسویدیگر، برخی منابع مدعی هستند بهکارگیری فناوری پیشرفته NVIDIA Path Tracing منتفی نیست و احتمال دارد ژاپنیها از آن استفاده کنند.
علاوهبراین، برخی منابع ناشناس به RedGamingTech گفتند که پشتیبانی فناوری Path Tracing میتواند دنیای جدید را به بازیهای ویدئویی معرفی کند. البته این تکنولوژی با دنیای کنسولها آشنا نیست، اما میتواند طی چند سال آینده مانند Ray Tracing عادیسازی شود. باوجوداین، بهدلیل قدرت بالای این فناوری، احتمالا بازیهایی که توسط استودیوها بازیسازی ساخته میشود نیازی به چنین سیستمی نداشته باشند یا حداقل تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیازی به استفاده از آن نباشد.
درکنار اطلاعات جدید پلی استیشن ۶، کانال یوتیوبی RedGamingTech جزئیات جدیدی را از کنسول پلی استیشن ۵ پرو ارائه کرد که نشان میدهد تحقیقوتوسعه این کنسول در سال ۲۰۲۰ تکمیل شده، اما پساز ترک مهندس ارشد، جیم رایان، در مارس ۲۰۲۴ میلادی، احتمالا توسط مدیرعامل جدید معرفی خواهد شد. درحالحاضر، اطلاعات بیشتری دردست نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم ژاپنیها چه برنامهای برای عرضه کنسول میاننسل پلی استیشن ۵ پرو دارند؛ چندی پیش گزارشها نشان میداد این دستگاه انقلابی برپا میکند، اما برخی براینباورند این پروژه با شکست مواجه میشود.
اخبار مرتبط: