درجریان رویداد Made by Google، کمپانی آمریکایی گوگل اپلیکیشن پیکسل استودیو برای ساخت عکس‌ به‌صورت آفلاین را معرفی کرد.

گوگل در رویداد Made by Google امسال، علاوه‌بر معرفی سری پیکسل ۹، اپلیکیشن جدید و هیجان‌انگیز پیکسل استودیو معرفی کرد. درحقیقت، این اپلیکیشن، با بهره‌گیری از یک مدل زبانی بزرگ (LLM) و پردازش بومی روی دستگاه، به کاربران امکان می‌دهد تا به‌صورت آفلاین، تصاویر را براساس دستورات متنی تولید و ویرایش کنند. با پیکسل استودیو، کاربران می‌توانند با دقت بالا، اشیاء را در تصویر جابه‌جا یا حذف کنند و یا با انتخاب از بین سبک‌های هنری متنوع، به خلاقیت خود جلوه ببخشند.

درحالی‌که بسیاری از مولدهای تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیازمند اشتراک‌های پرهزینه و اتصال به اینترنت هستند، پیکسل استودیو با قابلیت پردازش آفلاین، کاربران را از پرداخت هزینه‌های اضافی و وابستگی به اتصال شبکه بی‌نیاز می‌کند. قابلیت یادشده، به‌لطف بهینه‌سازی‌های انجام شده در مدل Imagen 3 و بهره‌گیری از قدرت پردازشی تراشه Tensor G4، ممکن شده است. برای استفاده از آن، کاربران به یک گوشی پیکسل ۹ نیاز دارند تا ازاین قابلیت بی‌نظیر بهره‌مند شوید؛ هرچند هنوز مشخص نیست که آیا این اپلیکیشن برای مدل‌های قدیمی‌تر پیکسل نیز عرضه خواهد شد یا خیر.

Pixel-Studio-google

پیکسل استودیو از مدل اختصاصی گوگل به نام Imagen 3 استفاده می‌کند که همانند سایر مدل‌های پیشرفته مانند Midjourney، برپایه فناوری یادگیری ماشین «diffusion» استوار است. این فناوری، با تبدیل دستورات متنی به تصاویر، دنیایی از امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بااین‌حال، به‌دلیل محدودیت‌های پردازشی در دستگاه‌های موبایل، احتمالا پیکسل استودیو از نسخه سبک‌تر و بهینه‌شده Imagen 3 استفاده می‌کند. همچنین، این قابلیت منجر به‌تفاوت‌هایی در کیفیت و واقع‌گرایی تصاویر تولید شده نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر اجرا شده در فضای ابری شود.

برای دستیابی به نتایج با کیفیت‌تر و واقع‌گرایانه‌تر، کاربران می‌توانند از چت‌بات Gemini کمک بگیرند. چت‌بات پیکسل استودیو با استفاده از قدرت پردازشی سرورهای گوگل و مدل کامل Imagen 3، تصاویر هوش مصنوعی با جزئیات بالا تولید می‌کند. البته این قابلیت نیازمند اتصال به اینترنت است و سرعت آن به اندازه پیکسل استودیو نخواهد بود. علاوه‌براین، گوگل در رویدادش از بهبودهایی در Gemini خبر داد که به‌کاربران اجازه می‌دهد تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را با قابلیت Drag-and-Drop، مستقیما در ایمیل یا چت استفاده کنند که انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

معرفی پیکسل استودیو تنها چند هفته پس از زونمایی اپل از اپلیکیشن Image Playground برای آیفون صورت گرفت. اپلیکیشن اپل نیز مشابه پیکسل استودیو، از یک مدل مبتنی بر دستگاه استفاده می‌کند و قادر به تولید تصاویر به صورت آفلاین است. این نشان می‌دهد که رقابت در زمینه تولید تصویر با هوش مصنوعی، روز به روز داغ‌تر می‌شود و کاربران می‌توانند از مزایای این فناوری‌های نوظهور بهره‌مند شوند. با پیشرفت‌های تکنولوژیک در زمینه پردازش محلی و بهینه‌سازی مدل‌ها، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، شاهد قابلیت‌های خلاقانه و قدرتمندتری در زمینه تولید و ویرایش تصویر با هوش مصنوعی، روی دستگاه‌های موبایل باشیم.