مینگ چی کو تحلیلگر معروف و معتبر اپل، درباره دوربین پریسکوپ برای آیفون ۱۶ پرومکس گفته است که در سال 2024 تنها مدلی از سری ۱۶ که از دوربین پریسکوپی پیشرفته و ارتقا یافته با قابلیت زوم جدید استفاده خواهند کرد آیفون ۱۶ پرومکس(یا همان مدل اولترا، در صورتی که اپل طرح نام‌گذاری آیفون‌هایش را تغییر دهد) خواهد بود.

همان‌طور که قبلاً هم چندین بار شایعه شد، اپل امسال فناوری لنز پریسکوپ را تنها به آیفون 15 پرو مکس محدود خواهد کرد. این تصمیم شاید به این دلیل باشد که لنز پریسکوپ فضای بیشتری را اشغال می‌کند و تنها می‌توان از آن در مدل‌های بزرگ‌تر استفاده کرد. انحصاری نگه‌داشتن لنز پریسکوپ برای آیفون 16 پرومکس همچنین باعث می‌شود که اپل سنت دیرینه خود را بشکند.

سنتی که بر مبنای آن یک قابلیت جذاب را ابتدا به صورت انحصاری برای یک مدل عرضه می‌کند و در سال آینده آن را به تمام مدل‌های نسل بعدی هم وارد می‌کند. اطلاعات منتشر شده توسط این تحلیلگر با گزارش اخیر خبرگزاری The Elec که گفته بود لنز پریسکوپ "Folded Zoom" هم در آیفون 16 پرو و هم در آیفون 16 پرومکس در دسترس خواهد بود، تضاد دارد.

توییت مینگ چی کو درباره دوربین پریسکوپ آیفون ۱۶

در زمان استفاده از یک لنز پریسکوپ، نور توسط یک آینه زاویه‌دار به سمت سنسور تصویر در دوربین منعکس می‌شود. تغییر جهت نور امکان ایجاد سیستم لنز تله فوتو "تا شده" (Folded Zoom) را فراهم می‌کند. Folded Zoom باعث می‌شود تا کیفیت زوم اپتیکال بسیار بهبود پیدا کرده و دیگر تاری رایج در زوم‌های دیجیتالی را نداشته باشد.

البته فناوری لنز پریسکوپ در حال حاضر توسط رقبای اپل مانند سامسونگ هم مورد استفاده قرار گرفته است. آیفون 15 پرو مکس با استفاده از این لنز می‌تواند تا 6 برابر زوم اپتیکال داشته باشد که نسبت به زوم اپتیکال 3 برابری فعلی در مدل‌های آیفون 14 پرو بهبود بسیار چشمگیری خواهد بود.

در چند سال گذشته، آیفون‌های مدل پرو و پرومکس ویژگی‌های مشابهی را ارائه کرده‌اند و تنها وجه تمایز آنها در اندازه صفحه‌نمایش و ظرفیت باتری آن‌ها بوده.

محدود کردن فناوری زوم پریسکوپ به مدل Pro Max در آیفون‌های 15 و 16، احتمالا کسانی را که دوست دارند از این فناوری جدید استفاده کنند، اما مایل نیستند گوشی‌شان به بزرگی 6.7 اینچ باشد را ناامید خواهد کرد.

از آنجایی که اپل در حال اضافه کردن ویژگی‌های انحصاری بیشتری به آیفون 15 پرو مکس 6.7 اینچی است، احتمال دارد که درست مانند اپل واچ اولترا، نام آن به آیفون 15 اولترا تغییر دهد.

خبر مرتبط: مشکل رجیستری آیفون ۱۴ همچنان ادامه‌دار است