هواوی از هوش مصنوعی Pangu 3 با ظرفیت محاسباتی ۲ هزار پتافلاپ رونمایی کرد.

بر اساس گزارش مدیر‌عامل هواوی، ژانگ پینگ ان، هوش مصنوعی ابری Pangu 3 با استفاده از ۱۰۰ ترابایت اطلاعات شامل متن، عکس و فیلم آموزش دیده است و قابلیت‌های بسیار زیادی دارد.

مدل‌های Pangu 3 با هدف کمک به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان برای استفاده از هوش‌های مصنوعی دیگر توسعه یافته‌اند. بنابراین در کنار سرویس ابری Ascend AI، این هوش مصنوعی قادر است تا ۲ هزار پتافلاپ (واحد پردازش کامپیوتر) اطلاعات را پردازش کند که معادل عملکرد یک ابرکامپیوتر با قدرت پردازش یکهزار بٌرد با یک میلیارد پارامتر طی یک ماه است.

این قدرت بالا باعث می‌شود پردازش مدل‌های پیچیده راحت‌تر از قبل صورت بگیرد. ژانگ پینگ ان، مدیرعامل هواوی در کنار رونمایی از هوش مصنوعی پنگو ۳ اعلام کرد:

«مدل‌های ابری Pangu شرکت هواوی دستیاری هوشمند برای استفاده همه صنایع خواهد بود و به آنها در بهره‌وری و کارآمدی کمک می‌کند. هدف ما کماکان در دسترس قرار دادن هوش مصنوعی برای همه صنایع خواهد بود تا همه توسعه‌دهندگان دسترسی به هوش مصنوعی داشته باشند».

مدل‌های هواوی Pangue 3.0

معماری هوش مصنوعی پنگو ۳

پنگو ۳ از معماری سه لایه‌ای به نام «5+X+N» استفاده می‌کند که از لایه‌های L1، L0 و L2 تشکیل شده است.

  • لایه L0 از ۵ مدل اساسی تشکیل شده است که برای استفاده برنامه‌های خاص برخی صنایع کاربرد دارد
  • لایه L1 از مدل‌های صنعتی تشکیل شده است که براساس داده‌های صنعت به دولت، امور مالی، تولید، معدن و هواشناسی مدل‌هایی را ارائه می‌دهد. همچنین لایه‌های L0 و L1 می‌توانند توسط کاربران آموزش ببینند.
  • لایه L2 مدل‌های از پیش آموزش دیده را به سرعت ارائه می‌کنند. این لایه برای موقعیت‌ها و وظایف خاص مانند خدمات هوشمند دولتی، دستیار هوشمند، تشخیص جسم خارجی روی تسمه‌های نقاله و پیش‌بینی مسیر طوفان طراحی شده است.

نکته جالب توجه ادغام این هوش مصنوعی برای دستیابی به قابلیت‌های بیشتر است که در مقیاس گسترده قابل بهره‌برداری است. مثلا می‌توان از پنگو برای تولید محتوای متنی، کدنویسی و دریافت پیشنهاد استفاده کرد و خدمات مشتری ابری نیز با اطلاعات صنعت و استخراج هدفمند تا ۳۰ درصد کارایی کل فرایند را بهبود می‌بخشد.

اخبار مرتبط: