علی‌رغم قطع ارتباط میان شرکت Optica و هواوی به دلیل فشارهای وارده از سوی دولت آمریکا، قانون دست از سر این کمپانی برنداشته و آن را تحت بازرسی بیشتر قرار داده است.

سران دموکرات و جمهوری‌خواه در کمیته House Science, Space and Technology، یعنی فرنک لوکاس و زویی لوفگرن به شدت از مدیرعامل شرکت Optica به خاطر معامله با شرکتی که توسط دولت ایالات متحده ممنوع اعلام شده، انتقاد کردند. در ادامه این دو عنوان کردند که پاسخگویی‌های اولیه این شرکت به شرایط پیش آمده، با یافته‌های آنان مطابقت چندانی ندارد.

ماجرا از آنجا شروع شد که چندی پیش شرکت هواوی به‌صورت مخفیانه، اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات جهانی کرد که توسط Optica Foundation، شرکتی واقع در واشنگتن، برگزار می‌شود. مشخص شد که در سال 2022، هواوی میلیون‌ها دلار به دانشمندان مختلف از طریق این شرکت کمک کرده و سران آن نیز کاملاً از این موضوع باخبر بوده‌اند.

چندی پیش مدیر عامل شرکت Optica، یعنی الیزابت روگن پاسخ داد که این کار هیچ چیز غیرعادی و غیرقانونی نبوده است. حال، به گزارش بلومبرگ، دو نماینده احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، طی نامه‌ای به مدیر عامل، درخواست پاسخگویی به برخی سوالات مختلف را کرده و از وی خواستند جزئیات کامل معامله‌اش با هواوی را در میان بگذارد.

قانونگذاران ایالات متحده، بنیاد Optica را به دلیل پذیرش میلیون ها وجوه از هواوی مورد انتقاد قرار دادند

نمایندگان احزاب عنوان کردند: «ما باور داریم که Optica خبر از تاثیری که هواوی بر پاسخشان به این کمیته داشته، ندارد. ما درک کاملی از وسعت این معامله نداریم و به‌همین دلیل، نمی‌دانیم هواوی تا چه حد در بخش تحقیقات علمی ما نفوذ کرده است. شرکت هواوی از طرف چندین سازمان دولتی تحریم شده و در همین راستا، سعی کرده رابطه‌اش با Optica را عمیق‌تر کند تا از این طریق خود را نجات دهد. به نظر می‌رسد Optica توان چندانی برای حفاظت از اعتبار خود نداشته باشد».

هواوی در این کمیته حاضر نبوده و پاسخی به این اتهامات نداد اما سخنگوی شرکت Optica عنوان کرد که همکاری کامل با تحقیقات و بازرسی پیش رو را خواهند داشت و تحقیقات مهندسی و علمی، در گذشته نیز رخ داده که با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دنیا همکاری کرده باشند تا هر دو، از کشفیات و نتایجی که به همراه می‌آید، استفاده‌ای مفید داشته باشند. به‌دنبال این گفته، Optica تمامی بودجه دریافت شده را به هواوی بازگرداند که به گفته کمیته، عملی مثبت تلقی می‌شود اما برای رفع همه نگرانی‌های آنان کافی نیست.

همانطور که می‌دانید، تنش‌ها میان چین و آمریکا هر روز بیشتر می‌شود و در همین راستا، شرکت Optica متهم شده که خطر کار کردن با شرکتی که توسط ایالات متحده ممنوع اعلام شده را پذیرفته و به‌همین دلیل، از لحاظ امنیتی نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. خود الیزابت روگن، مدیر عامل این شرکت نیز به خاطر تواقفات اعلام نشده‌ای که در طی سفرهایش به چین در شرکت هواوی داشته، بسیار سرزنش شد. واضح است که رابطه میان این دو کمپانی، تنها به دلیل حمایت و بهبود تحقیقات علمی بوده اما به‌نظر می‌رسد که به مذاق دولت آمریکا خوش نیامده و به‌همین دلیل، این تحقیقات آغاز شده است و احتمال می‌رود چندین ماه نیز به طول بی‌انجامد.