با رأی دیوان عدالت اداری، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، که به اپراتورها مجوز سلب امتیاز سیم‌کارت‌ها را به‌علت بدهکار بودن مشترکان یا عدم استفاده می‌داد باطل شد.

زمینه صدور رأی دیوان عدالت اداری درجهت لغو مجوز اپراتورها برای گرفتن مالکیت سیم‌کارت مشترکان، مغایریت این عمل با اصول 42 و 47 قانون اساسی و همچنین مغایرت با مواد 30 و 31 و 40 قانون مدنی و علاوه براین، نبودن در حوزه اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شد.

همچنین براساس استدلال‌های صورت گرفته دراین مورد، حوزه وظایف و اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده که مشخصا شامل تصویب جدول‌ مربوط به نرخ خدمات و تعرفه‌ها، مشخص کردن سیاست‌های مربوط به نرخ گذاری خدمات درحیطه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین ضوابط و مقررات ارتباطی و نظارت بر اجرای آن‌ها، سیاست‌گذاری در بخش صدور مجوز فرکانس و همچنین تعیین و دریافت حق امتیاز صدور مجوز در حیطه قانون را دارد، اما دادن حق سلب امتیاز سیم‌کارت‌ها و دادن مجوز تخلیه خطوط تلفن به شرکت مخابرات و گرفتن مالکیت افراد نسبت به این دارایی‌هایشان از حدود اختیارات کمیسیون مربوطه خارج است.

اپراتور ایرانی

البته حکمتعلی مظفری رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مسئول امضاء رأی صادره از جانب این نهاد بوده است. در متن رأی موردنظر ذکر شده که وضع حکم در رابطه با سلب امتیاز سیم‌کارت‌هایی که به‌مدت مشخص از آن‌ها استفاده نشده به‌استناد مفاد قوانینی که در بالا ذکر شد خارج از حدود اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. علاوه براین ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خارج بودن حکم موردنظر را از حوزه اختیارات کمیسیون مربوطه تعیین می‌کند. بنابراین عبارت 6 ماه تحت عنوان تخلیه خط تلفن از بند 2 ماده 3 و از بند 3 ماده 3 و تبصره‌های 1 و 2 و 3 ذیل این ماده و بند 4 ماده 3 و همچنین بند 5 ماده 4 و عبارت «قبل از جمع‌آوری و تخلیه» از بند 6 و 7 ماده 4 از مصوبه 1 شماره 166 تاریخ 1392/3/30 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به دلیل خارج بودن از حدود اختیارات این نهاد حذف می‌شود. این رأی براساس ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری در مراجع قضایی معتبر است.

اخبار مرتبط: خرید و فروش سیم‌کارت رند ایرانسل مشمول مالیات می‌شود