کمپانی OpenAI به‌صورت رسمی از موتور جست‌وجوگر SearchGPT رونمایی کرد که با ادغام ChatGPT می‌تواند نحوه تعامل کاربران را هنگام جست‌وجوی محتوای متنی و ویدئویی بهبود بخشد.

کمپانی OpenAI با معرفی مولد هوش مصنوعی ChatGPT توانست به درخواست‌های مختلف کاربران پاسخ‌های مشابه انسان دهد؛ این نوآوری صنعت فناوری را دگرگون کرد و تب هوش مصنوعی را به اوج رساند. بااین‌حال، غول آمریکایی به چنین موفقیتی اکتفا نکرده و حالا می‌خواهد وارد قلمرویی شود که تا به امروز گوگل یکه‌تاز آن بوده است: موتورهای جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی.

مدل زبان بزرگ ChatGPT قادر به پردازش درخواست‌های گوناگون و ارائه اطلاعات مرتبط و منسجم است. جامعه فناوری مدت‌ها در انتظار ورود این شرکت به عرصه موتورهای جست‌وجو و نوآوری‌هایی بود که با خودش به‌همراه می‌آورد. درواقع، یک‌بار دیگر شاهد تغییراتی عظیم در نحوه تعامل کاربران با فضای اینترنتی هستیم، اما این‌بار جست‌وجو آسان‌تر و دل‌پذیرتر می‌شود.

گوگل، مایکروسافت و Perplexity بازیگران اصلی ارائه‌دهنده موتورهای جستجوی پیشرفته اینترنتی محسوب می‌شوند، اما حالا OpenAI از نمونه اولیه جدیدی به نام SearchGPT رونمایی کرده تا سهم خودش را از این بازار بگیرد. موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی، اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای از اینترنت ارائه می‌دهد؛ دقیقا همان شیوه‌ای که کاربران به‌دنبال آن هستند.

درحال‌حاضر، این فناوری توسط گروه محدودی از کاربران و ناشران درحال آزمایش است و در زمان عرضه، حدود 10 هزار کاربر آزمایشی به این سرویس دسترسی خواهند داشت. در نهایت، کمپانی OpenAI قصد دارد ویژگی‌های جست‌وجو را با ChatGPT ادغام کند تا فرآیندی یکپارچه و جامع ایجاد شود. معرفی موتور SearchGPT به‌عنوان یک نمونه اولیه به‌نفع توسعه‌دهنده خواهد بود، زیرا خطاهای احتمالی در مراحل اولیه نادیده گرفته می‌شوند و به کانون توجه تبدیل نمی‌شوند؛ همانطورکه نتایج نادرست ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی گوگل سروصدای زیادی به پا کرد.

هدف SearchGPT ارائه اطلاعات لحظه‌ای از اینترنت به‌صورت خلاصه و همراه با لینک‌ منابع است. کاربران می‌توانند سوالات تکمیلی بپرسند و موتور جست‌وجو با اطلاعات زمینه‌ای به آن‌ها پاسخ می‌دهد. OpenAI در وبلاگش توضیح داد هدف از توسعه این فناوری، کمک به کاربران در برقراری ارتباط با ناشران از طریق اسنادها و لینک‌های ارائه شده در نتایج جستجو است.

کمپانی OpenAI اعلام کرد با ناشران آنلاینی مانند رویترز همکاری می‌کند تا اکوسیستمی از تولیدکنندگان و ناشران محتوا ایجاد کند که فرصت‌های متعددی برای تعامل و محتوای باکیفیت فراهم می‌کند. همچنین، این شرکت قصد دارد در آینده به ناشران حق انتخاب بدهد که محتوایشان چگونه در نتایج SearchGPT نمایش داده شود.