شرکت OpenAI درخواست ثبت نام تجاری GPT-6 و GPT-7 را به اداره ملی مالکیت معنوی چین ارسال کرده است، اما احتمال رد این درخواست وجود دارد.

ابرشرکت هوش مصنوعی OpenAI با ابزار انقلابی ChatGPT شناخته می‌شود و تاکنون چند نسخه مختلف از ChatGPT نسل ۴ را توسعه داده است. نسخه نسل ۳ به‌صورت رایگان برای کاربران سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است، اما برای تهیه آخرین نسخه علاقمندان باید مبلغی را به‌عنوان اشتراک ماهانه پرداخت کنند. این شرکت که طی ماه گذشته با مشکلات مدیریتی مواجه شده بود، اکنون قصد دارد نام تجاری ۲ نسخه آینده GPT-6 و GPT-7 را در چین ثبت کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، ابرشرکت آمریکایی ۲ درخواست را برای ثبت نشان تجاری GPT-6 ثبت کرده که یکی از آنها این ابزار را در دسته ۹، یعنی دستگاه‌ها و ابزارها برای اهداف علمی یا تحقیقاتی و دیگری در دسته ۴۲، یعنی خدمات و فناوری قرار می‌دهد. همچنین ۲ درخواست مشابه برای GPT-7 در همین دسته‌ها ثبت شده است که در وب‌سایت دفتر علائم تجاری اداره ملی مالکیت معنوی چین قرار گرفته و قابل مشاهده هستند. این درخواست‌ها توسط OpenAI OpCo ثبت شده‌اند، اما درحال حاضر سرویس‌ها و خدمات OpenAI در دسترس کاربران چینی نیستند.

شرکت OpenAI و علامت تجاری GPT-6 و GPT-7

علاوه‌بر اینکه شرکت آمریکایی هیچ خدمات رسمی به کاربران چینی ارائه نمی‌کند، پیش از این درخواست ثبت نام‌های تجاری GPT-4، Whisper و GPT-5 را در تیر ماه ارسال کرده بود که هیچ‌کدام موافقت نهایی اداره ملی مالکیت چین را دریافت نکرد. بنابراین مشخص نیست که آیا درخواست‌های جدید OpenAI هم رد می‌شود یا نه. همچنین معلوم نیست که در آینده ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت به‌صورت رسمی در دسترس کاربران چینی قرار خواهند گرفت یا نه.

از سال گذشته که ChatGPT معرفی شد و در دسترس همه قرار گرفت تاکنون شرکت OpenAI مدل‌های زبان بزرگ (LLM) خود را با چندین به‌روزرسانی ارتقا داده و یک الگوریتم یادگیری عمیق را با توانایی درک و تولید زبان را ساخته است. در ابتدا ChatGPT براساس GPT 3.5 ساخته شد که ۱۷۵ میلیارد پارامتر داشت. این شرکت اسفند ماه از GPT-4 رونمایی کرد که نسخه پیشرفته‌تر به‌حساب می‌آمد. اگرچه به‌صورت رسمی پارامتر‌های این نسخه اعلام نشد، اما سایت خبری Semafor مدعی شد که تعداد کل پارامتر‌های این نسخه به بیش از یک تریلیون می‌رسد.

ماه گذشته سم آلتمن، مدیراجرایی OpenAI در مصاحبه با مجله Financial Times گفت که این شرکت درحال توسعه GPT-5 است و قصد دارد بودجه بیشتری از مایکروسافت برای حمایت از پروژه دریافت و در بخش توسعه تحقیقات مصرف کند. البته تنها چند روز بعد آلتمن از سمت خود برکنار شد و پس از حدود ۵ روز مجددا به پست خود بازگشت. گفته شده یکی از دلایل اخراج آلتمن نگرانی‌هایی درخصوص هوش مصنوعی فوق پیشرفته‌ای بود که به‌نظر محققان می‌توانست آینده بشریت را به خطر بیندازد. این پروژه با کد *Q شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط: