گزینه جدیدی در اپلیکیشن ChatGPT قرار گرفته که پس از فعال کردن مانند دستیار صوتی گوگل عمل می‌کند، البته هنوز این ویژگی درست کار نمی‌کند که نشان می‌دهد ساخت آن کامل نشده است.

در سال ۲۰۲۳ هوش مصنوعی به یکی از مهم‌ترین موضوعات جهان در حوزه تکنولوژی تبدیل شد. به‌دلیل قابلیت‌های متعدد، هوش مصنوعی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و ویژگی‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد چند سالی طول بکشد تا هوش مصنوعی دیگر عنوان اول نباشد و قطعا سال ۲۰۲۴ هم شاهد رشد بیشتر آن خواهیم بود. مثلا شرکت‌های سامسونگ، گوگل و اپل مدل‌های هوش مصنوعی جدیدی ساخته‌اند که قابلیت استفاده به‌صورت آفلاین هم دارند و سامسونگ قرار است ۲۷ دی‌ماه در رویداد گلکسی آنپکد از مدل Galaxy AI رونمایی کند.

بااین حال شرکت OpenAI با عرضه ChatGPT اولین مدل هوش مصنوعی مولد با استفاده از مدل زبانی عظیم (LLM) را تولید کرد که پادشاه هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید. این شرکت پاییز گذشته از مدل جدید GPT-4 Turbo رونمایی کرد که ChatGPT به آن مجهز شد. همچنین ابزارهای جدید GPT را به‌نمایش گذاشت که کاربران بدون نیاز به کدنویسی می‌توانستند با مراجعه به پلتفرم GPT Builder مدل شخصی‌سازی شده خود را بسازند. این شرکت امروز اعلام کرد سرویس فروشگاه GPT را از هفته آینده راه‌اندازی کرده تا کاربران بتوانند با اشتراک‌گذاری ربات خود از آن درآمدزایی کنند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت به‌دنبال عرضه دستیار هوش مصنوعی است تا جایگزین دستیار گوگل (Google Assistant) شود.

به‌گزارش WCCFTech، پس از به‌روزرسانی ChatGPT به نسخه ۱.۲۰۲۳.۳۵۲، ویژگی جدیدی به‌نام com.openai.voice.assistant.AssistantActivity قرار گرفته است. جالب اینجاست که این گزینه به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است و کاربران باید آن را به‌صورت دستی فعال کنند. پس از فعال‌سازی، برنامه ChatGPT می‌تواند با دستور صوتی کاربر وقتی که برنامه دیگری در حال اجراست باز شده و مانند دستیار گوگل روی صفحه منتظر فرمان کاربر می‌ماند. به‌نظر می‌رسد شرکت OpenAI این قابلیت را برای جایگزین کردن دستیار گوگل و سامسونگ طراحی کرده و در آینده به رقابت با آنها خواهد پرداخت.

البته ویژگی دستیار صوتی GPT حتی پس از فعال کردن به‌صورت دستی هم کار نمی‌کند که نشان می‌دهد این قابلیت هنوز در حال توسعه است و ساخت آن تکمیل نشده است. درحقیقت پس از فعال کردن این قابلیت، بلافاصله پس از باز شدن پنجره، بسته می‌شود و کاربر فرصتی برای ثبت درخواست نخواهد داشت. همچنین هنوز مشخص نیست که چه زمانی این ویژگی به‌صورت رسمی عرضه می‌شود، بااین حال زمان عرضه حتما گزارش‌های آن منتشر می‌شود.

یادآوری می‌شود که گوگل هم درحال توسعه دستیار صوتی Bard است تا بتواند پس از عرضه دستیار GPT شرکت OpenAI رقابت کند.

اخبار مرتبط: