یک منبع آگاه خبری می‌گوید از امروز کمپانی مایکروسافت OpenAI با اعمال تحریم علیه چین، روسیه و ایران، دسترسی کاربران را به سرویس هوش مصنوعی ChatGPT قطع می‌کند.

کمپانی OpenAI پیش‌تر اعلام کرده بود که ازتاریخ 19 تیرماه (9 ژوئیه) دسترسی به سرورهایش را برای کاربران چینی، روسیه و ایرانی مسدود خواهد کرد. همچنین، کاربران این کشورها محدودیت دسترسی به ChatGPT را داشتند، اما طی دو هفته اخیر با ارسال ایمیل‌هایی اعلام شد که محدودیت‌ها گسترده‌تر می‌شوند.

دلیل اتخاذ چنین تصمیمی هنوز به‌‌صورت‌کامل مشخص نیست، اما این اقدام هم‌زمان با تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. با‌این‌حال، تلاش‌های OpenAI برای محدود کردن دسترسی به پلتفرم خود در چین، روسیه و ایران تقریبا بی‌نتیجه باقی مانده‌است؛ گزارش جدیدی ادعا می‌کند کاربران چینی می‌توانند با استفاده از پلتفرم رایانش ابری Microsoft Azure همچنان از سرویس‌های کمپانی OpenAI استفاده کنند.

محدودیت‌ جدید OpenAI

مایکروسافت و OpenAI همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند و این موضوع به مایکروسافت دسترسی خوبی به ابزارها و محصولات OpenAI می‌دهد. وب‌سایت The Information با انتشار گزارشی ادعا می‌کند که با چندین مشتری چینی که می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌محور OpenAI استفاده کنند، گفتگو کرده است.

وب‌سایت The Information با چندین مشتری چینی که به مدل‌های OpenAI دسترسی دارند، گفتگو کرده و تایید می‌کند دسترسی آن‌‌ها ازطریق پلتفرم مایکروسافت آژور فراهم می‌شود؛ درواقع، این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با مدل‌های زبان و تصویر هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده ادغام کرده و پرسش و پاسخ‌های منحصر‌به‌فردی انجام دهند.

علاوه‌براین، سوالاتی را درخصوص ماهیت همکاری مایکروسافت و OpenAI درکنار پایبندی آن‌ها به تحریم آمریکا علیه چین مطرح شده‌است؛ برخی کارشناسان براین‌‌باورند مایکروسافت به‌صورت مخفیانه درحال کمک به کاربران چینی جهت دور زدن تحریک بوده و احتمالا چنین اقدامی برا گسترش بازار و روابط با مشتریان بزرگ چینی است.

درهرصورت، این اتفاق نشان می‌دهد محدود کردن دسترسی به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، کار ساده‌ای نیست و کشورها و شرکت‌ها می‌توانند راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌ها پیدا کنند. همچنین، تحریم‌ها علیه چین و روسیه می‌تواند پیامدهای مهمی برای آینده هوش مصنوعی و رقابت جهانی داشته باشد.