هوش مصنوعی ChatGPT-4o جدیدترین ساخته شرکت OpenAI است که پویایی بیش از حدش باعث نگرانی سازندگان در مورد وابستگی احساسی کاربران شده و در این مورد هشدار داده‌اند.

نسخه جدید هوش مصنوعی OpenAI، رفتار و حتی احساساتی انسانی از خود بروز می‌دهد و این نگرانی‌هایی را نسبت به نحوه استفاده کاربران از آن برانگیخته است. این شرکت چند میلیارد دلاری، الگوهایی عجیب در رفتار کاربران با ChatGPT-4o را مشاهده کرده که در طی آن، نوعی وابستگی احساسی از سوی کاربر به وجود می‌آید. این نسخه جدید طراحی شده تا به شما حس گفتگو با یک انسان را منتقل کند و همین موضوع، باعث شده کاربران آن را چیزی بیش از یک هوش مصنوعی ببینند.

شرکت OpenAI عنوان کرد: «در طی تست‌ها و بررسی‎‌های اولیه این محصول توسط کاربران، متوجه شدیم که کاربران از عباراتی استفاده می‌کنند که ناشی از وجود ارتباطی احساسی با این هوش مصنوعی است. برای مثال، یکی از کاربران از عبارت این آخرین روزمان با یکدیگر است، استفاده کرد. این مسئله شاید در ابتدا چیز خاصی به‌نظر نرسد اما به‌طور قطع در طولانی مدت می‌تواند نگران کننده باشد پس باید در این رابطه تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. در آینده، ارتباط با کاربران از مناطقی مختلف با خواسته‌ها و امیال متفاوت و در کنار آن بررسی‌های علمی و کار بیشتر روی این موضوع، کمک می‌کند تا این ریسک را به شکلی بهتر درک و در نهایت کنترل کنیم».

شرکت OpenAI

سخنگوی OpenAI ادامه داد: «برقراری ارتباط انسانی با یک هوش مصنوعی، می‌تواند در دراز مدت بر روی شکل‌گیری تعاملات میان انسان‌ها تاثیر سوء داشته باشد. برای مثال، ممکن است کاربران با این هوش مصنوعی‌ها روابط اجتماعی برقرار کنند که در نهایت، باعث می‌شود نیازشان به ارتباطات اجتماعی کاهش یابد. این مسئله برای افرادی که عموماً احساس تنهایی می‌کنند مفید است اما در نهایت، ممکن است به روابط سالم نیز آسیب برساند. ارتباط طولانی مدت با هوش مصنوعی ChatGPT-4o ممکن است بر روی ارتباطات عادی اجتماعی تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال، هر لحظه که بخواهید، می‌توانید با این مدل حتی به صورت صوتی ارتباط برقرار کنید که در ارتباطات انسانی عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد».

وابستگی احساسی به هوش مصنوعی ChatGPT-4o می‌تواند در شرایطی، خطرناک و آسیب‌رسان از آب در بیاید. مدل‌های قبلی به دلیل سادگی خود، حالتی کامپیوتری داشته و کاربران تصور این که نسبت به آن وابستگی احساسی پیدا کنند را احمقانه می‌دانستند. اما در حال حاضر، نسخه جدید به گونه‌ای پیشرفت کرده که ارتباطی انسان‌گونه مهیا می‌سازد و به همین دلیل، امکان وابستگی حسی ساده‌تر شده و کاربر ممکن است همه حرف‌های این ربات را جدی تلقی کند.

با بررسی این الگوها، شرکت OpenAI نسبت به مسئله حساس شده و حال ارتباط کاربران با ChatGPT-4o را بیشتر بررسی می‌کند تا در صورت شکل‌گیری وابستگی احساسی، سیستم این هوش مصنوعی را بر اساس این مسئله تغییر و دگرگون کند. علاوه بر آن، بهتر است اطلاعیه‌ای نیز درج شود که به کاربر در مورد شکل‌گیری پیوند احساسی با این هوش مصنوعی اطلاع و وی را از مشکلات مربوط به آن آگاه کند. به هر حال، هر چند پیچیده و هوشمند، در نهایت ما با یک هوش مصنوعی کدنویسی شده سر و کار داریم.