کمپانی OpenAI به‌صورت رسمی مدل هوش مصنوعی جدید و کوچک GPT-4o mini را معرفی کرد که با‌ عملکردی برتر و اشتراک مقرون‌به‌صرفه‌تر، انقلابی در‌دنیای هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد. 

کمپانی Open AI مایکروسافت، بدون‌شک با‌پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشگامانه، رهبری عرصه هوش مصنوعی را برعهده داشته و در کشف پتانسیل‌های دست‌نخورده فناوری هوش مصنوعی پیشگام بوده‌است. کمپانی به‌طور مداوم نسخه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری‌از ChatGPT را ارائه می‌دهد که مجهزتر بوده و قابلیت‌های بیشتری دارند. پس‌از معرفی GPT-4 turbo با‌هدف بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها، OpenAI در‌روز پنجشنبه از جدیدترین دستاورد خود در‌حوزه هوش مصنوعی رونمایی کرد: یک مدل هوش مصنوعی کوچک و قدرتمند که نوید عملکردی فراتر‌از نسخه‌های پیشین را می‌دهد. مدل جدید، که دردسترس توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت، گامی دیگر در‌مسیر پیشرفت و تکامل پلتفرم ChatGPT محسوب می‌شود.

کمپانی OpenAI, با هدف بهبود مستمر و ارائه تجربه‌ای کامل‌تر‌از ChatGPT در‌هر نسخه قابلیت‌های پیشرفته‌تری‌ را ‌به این پلتفرم ارائه می‌کند. در‌همین‌راستا, OpenAl نسخه جدیدی را با با طراحی سبک و اقتصادی معرفی کرده که ارزش بیشتری را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

جدیدترین مدل هوش مصنوعی کوچک، GPT-4o mini نام دارد که با عملکرد پیشرفته‌تر و مصرف انرژی کمتر، نوید صرفه‌جویی در‌منابع را می‌دهد. همچنین با قیمت مناسب‌تر، می‌تواند طیف گسترده‌تری از کاربران را به‌خود جذب کند. مدل جدید GPT-4o mini، جایگزین GPT-3.5 Turbo به‌عنوان کوچکترین مدل هوش مصنوعی تا به‌امروز خواهد شد.

مولد GPT-4o mini سریع‌تر و کوچک‌تر

هزینه بالای استفاده‌از مدل‌های OpenAI برای توسعه اپلیکیشن‌ها، پیش‌ازاین باعث شده بود تا مدل‌های سبک‌تر مانند Gemini 1.5 Flash گوگل، با استقبال بیشتری از‌سوی توسعه‌دهندگان مواجه شوند. اما اکنون OpenAI با معرفی مدل کوچک‌تر و سبک‌تر GPT-4o mini، درحال برداشتن گامی بزرگ است و مدل جدید می‌تواند با عملکردی بهینه و کارآمد، جایگاه ویژه‌ای در میان سایر مدل‌های هوش مصنوعی پیدا کند و به محبوبیت بالایی در جامعه توسعه دهندگان دست یابد.

تحلیل‌های صورت گرفته توسط Artificial Analysis، ادعای OpenAI مبنی‌بر عملکرد برتر GPT-4o mini را تایید می‌کند. این مدل در آزمون MMLU، که توانایی درک زبان در حوزه‌های مختلف را می‌سنجد، با کسب امتیاز 82 درصد، از رقبای خود یعنی Gemini Flash گوگل (77.9 درصد) و Claude Haiku شرکت Anthropic (73.8 درصد) پیشی گرفته است. این برتری نشان‌دهنده توانایی بالای GPT-4o mini در درک زمینه‌های متنوع و گسترش دامنه عملکردی آن است.

هزینه بالای استفاده از مدل‌های OpenAI برای توسعه اپلیکیشن‌ها، پیش‌از‌این باعث شده بود تا مدل‌های سبک‌تر مانند Gemini 1.5 Flash گوگل، با استقبال بیشتری از‌سوی توسعه‌دهندگان مواجه شوند. اما اکنون OpenAI با معرفی مدل کوچک‌تر و سبک‌تر خود، در حال برداشتن گامی بزرگ است و مدل جدید می‌تواند با عملکردی بهینه و کارآمد، جایگاه ویژه‌ای در‌میان سایر مدل‌های هوش مصنوعی پیدا کند و به‌محبوبیت بالایی در جامعه توسعه دهندگان دست یابد.

مولد GPT-4o mini سریع‌تر از GPT-4o

تحلیل‌های صورت گرفته توسط Artificial Analysis، ادعای OpenAI مبنی‌بر عملکرد برتر GPT-4o mini را تأیید می‌کند. مدل GPT-4o mini  درآزمون MMLU، که توانایی درک زبان در حوزه‌های مختلف را می‌سنجد، امتیاز 82 درصد را کسب کرده که نشان از توانایی آن در درک زمینه‌های مختلف و گسترش در حوزه‌های وسیع‌تر است. در‌مقایسه، Gemini Flash گوگل با امتیاز 77.9 درصد و Claude Haiku شرکت Anthropic با امتیاز 73.8 درصد، به‌طور قابل‌توجهی‌از قابلیت‌های چندوظیفه‌ای مدل جدید عقب مانده‌اند.

مدل‌های هوش مصنوعی کوچک‌تر، به‌دلیل استفاده کمتر‌از قدرت پردازشی، معمولا مصرف انرژی پایین‌تری دارند و در‌نتیجه مقرون‌به صرفه‌تر هستند. باتوجه‌به منابع محاسباتی محدودی که استفاده می‌کنند، مدل‌های کوچک‌تر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با وجود حجم کمتر، کارایی بالایی داشته و عملکرد پیشرفته‌ای ارائه دهند. OpenAI با توسعه مدل کوچک و سبک خود، می‌تواند قابلیت‌های قدرت مندی را برای انجام وظایف پیچیده به شکلی بهینه‌تر و موثرتر ارائه دهد.

ادعای OpenAI مبنی‌بر عملکرد برتر GPT-4o mini نسبت‌به سایر مدل‌های زبان کوچک، باتوجه‌به برنامه‌های آتی این کمپانی برای افزودن پشتیبانی‌از قابلیت‌های صوتی و تصویری، بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. این مدل، با صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها، هوش بیشتر و سرعت بالاتری خواهد داشت که انقلابی را در تولید محتوا به‌ارمغان می‌آورد. کاربران ChatGPT Free، Plus و Team می‌توانند از‌همین حالا مدل جدید را استفاده کنند و کاربران سازمانی نیز هفته آینده به‌آن دسترسی خواهند داشت.