تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی OpenAI قصد دارد ربات هوش مصنوعی ChatGPT را با هدف بهبود نظام آموزش جهانی در مدارس به‌عنوان یک معلم خصوصی برای دانش‌آموزان توسعه دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، طی سال‌های گذشته، استفاده از ربات ChatGPT برای دانش‌آموزان و دانشجویان به‌امری کاملا طبیعی برای انجام تکالیف و پروژه‌های دانشگاهی تبدیل شد که به‌سختی می‌توان جلوی آن را گرفت و حتی استادان هم توانایی شناسایی مطالب نوشته شده توسط ربات هوش مصنوعی ChatGPT را ندارند؛ برهمین‌اساس، نگرانی‌ها بابت کاهش خلاقیت به‌شدت افزایش‌یافته، اما به‌نظر می‌رسد دنیای فناوری با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو شده و نحوه آموزش با هوش مصنوعی کاملا عوض خواهد شد.

براساس آخرین گزارش‌ها، کمپانی OpenAI که تحت‌حمایت مایکروسافت قرار دارد با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد برای بهبود آموزش در مدارس می‌خواهد پتانسیل‌های ChatGPT را افزایش دهد تا برای یادگیری و فراگیری در تمامی رشته‌ها به دانش‌آموزان کمک کند؛ البته هنوز مشخص نیست که توسعه‌دهنده مذکور چگونه می‌تواند به سطح آموزش کمک کند، زیرا اکنون بسیار از افراد برای انجام پروژه‌های درسی از این ربات برای تقلب استفاده می‌کنند بدون آنکه کوچک‌ترین تلاشی داشته باشند.

هوش مصنوعی در مدرسه

اگر از ChatGPT استفاده کرده باشید، بدون شک می‌دانید که پاسخ‌های این ربات دقیقا مشابه نوشته‌های انسانی است و به‌عنوان تهدیدی برای یکپارچگی نظام آموزشی به‌شمار می‌رود. باوجوداین، به‌تازگی معلمان و مربیان به‌نتایج بهتری رسیدند و اظهار می‌کنند مزایای مفید هوش مصنوعی به‌ آن‌ها برای ایجاد خلاقیت در آموزش دانش‌آموزان در مدارس یا دانشگاه‌ها کمک بسیار زیادی بکند؛ شاید بتوان گفت یکنواختی در روش‌های تدریس باعث شده تا راضی به‌کارگیری ربات هوش مصنوعی ChatGPT شوند.

علاوه‌براین، دانش‌آموزان می‌توانند برای پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب درسی و درک بهتر مباحث ریاضی یا فیزیک از ربات هوش مصنوعی کمک بگیرند. همچنین، دانشجویان می‌توانند با سبک‌های مختلف یادگیری آشنا شوند و یک مسئله را به‌روش‌های متفاوتی حل کنند؛ این موضوع نیز می‌تواند برای معلمان ارزشمند باشد و به ‌توسعه برنامه‌های درسی و عناصر خلاقانه برای پیش‌برد اهداف کلاسی کمک کند. البته باید گفت پتانسیل‌های ربات ChatGPT تنها محدود به حل مسئله‌های ریاضی یا فیزیک نمی‌شود، بلکه معلمان می‌توانند از آن برای روایت‌های تاریخی یا علمی استفاده کنند.

مزایای کلیدی ChatGPT

کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری دراین‌رابطه اظهار کردند یکی از مزایای کلیدی ChatGPT ماهیت غیرقضاوتی آن است که باعث می‌شود دانش‌آموزان و دانشجویان بدون هیچ‌گونه ترسی و خجالتی سوال‌هایشان را از ربات هوش مصنوعی بپرسند. همچنین، ادغام ChatGPT به نظام آموزشی می‌تواند به‌صورت قابل‌توجهی تعامل کلاس درس را افزایش دهد، چراکه دانش‌آموزان خجالتی می‌توانند با اعتماد به‌نفس بیشتری در مباحث درسی مشارکت کنند.

باوجوداین، برای بهبود نظام آموزشی در مدارس، کمپانی OpenAI و ربات ChatGPT با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد که باید آن‌ها را برطرف کند؛ به‌عنوان‌مثال، نگرانی‌ها از افشای اطلاعات خصوصی به‌ویژه برای افراد زیر سن قانونی می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد؛ بنابراین، شاید استفاده از ربات هوش مصنوعی برای سنین بالاتر باشد و دانش‌آموزان پایه ابتدایی اجازه بهره‌مندی را در درس‌هایشان نداشته باشند. همچنین، قوانین حریم خصوصی آنلاین در سراسر جهان به استفاده از هوش مصنوعی با رعایت اخلاق در امور آموزشی تاکید می‌کند و خطرات آن را بازگو کرده است.

اخبار مرتبط: