براساس اعلام رسمی، گوشی هوشمند وان پلاس ۱۲ با مشخصات سخت‌افزاری فوق‌پیشرفته مانند صفحه‌نمایش ۶.۸۲ اینچی با سطح روشنایی خودکار ۴۵۰۰ نیتی به‌همراه ۲۴ گیگابایت حافظه رم برای پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد معرفی شد.

سرانجام پس‌از مدت‌ها افشا اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های حوزه فناوری، گوشی هوشمند وان پلاس ۱۲ با برگزاری مراسمی با شکوه در چین معرفی شد که به‌ادعای کمپانی سازنده این دستگاه برای شکست دادن برترین دستگاه‌های اندرویدی مانند سری شیائومی ۱۴ و سری گلکسی S24 وارد بازار جهانی خواهد شد؛ البته باید یادآور شویم عرضه اولیه وان پلاس ۱۲ در چین خواهد بود و پس‌از‌آن با برنامه‌ریزی‌های قبلی به‌صورت رسمی برای عرضه در بازار جهانی آماده می‌شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از مشخصات سخت‌افزاری و زبان طراحی می‌پردازیم.

طی سال‌های اخیر، سازندگان گوشی‌های هوشمند توجه کمی به زبان طراحی پرچمداران‌شان داشتند و با کمترین تغییر آن‌ها را برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان آماده می‌کند. باتوجه‌به همین موضوع باید بگوییم گوشی پرچمدار وان پلاس ۱۲ نیز از این قاعده مستثنی نبود و در مراسم معارفه و ویدئو‌های افشا شده گذشته دیدیم که تیم طراحی این کمپانی کمترین تغییر را در جزئیات فریم، پنل پشت و ماژول دوربین داشتند تا کاربران با تغییرات ناگهانی مواجه نشوند. البته باید گفت، مهندسان و کارشناسان با نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیدند که کاربران علاقه‌ای به تغییرات بزرگ و ناگهانی در پرچمداران برند محبوب‌شان را ندارند.

وان پلاس 12مشخصات سخت‌ا‌فزاری
تراشهاسنپدراگون ۸ نسل ۳
ابعاد نمایشگر6.82 اینچ
فناوری نمایشگرLTPO BOE X1 AMOLED
حافظه رمحداکثر 24 گیگابایت
حافظه داخلیحداکثر یک ترابایت
سیستم دوربین64 + 48 + 50
دوربین سلفی32 مگاپیکسل
باتری5400 میلی‌آمپرساعت
شارژ100 واتی سیمی و 50 واتی بی‌سیم
مشخصات فنی وان پلاس ۱۲ در یک نگاه

همان‌طورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید، پنل پشت دستگاه از یک ماژول سه‌گانه میزبانی می‌کند که تقریبا می‌توان گفت نیمی از بخش بالای دستگاه را دربرمی‌گیرد؛ همچنین، درون این ماژول کلمه H دیده می‌شود که نشان از همکاری کمپانی OnePlus و Hasselblad دارد. با نگاهی به نسخه‌های پیشین باید بگوییم هاسلبلاد توانسته بهترین سیستم دوربین را برای وان پلاس طراحی کند که قابلیت‌های فراوانی را می‌تواند به‌کاربران ارائه دهد؛ البته نباید فراموش نقطه قوت وان پلاس ۱۲ صفحه‌نمایش آن با فناوری فوق‌پیشرفته است که در ادامه به‌ آن می‌پردازیم.

براساس مشخصات سخت‌افزاری و فنی اعلام شده در مراسم معرفی، گوشی پرچمدار وان پلاس ۱۲ از صفحه‌نمایش ۶.۸۲ اینچی با فناوری LTPO BOE X1 AMOLED و رزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسلی، نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی، سیگنال دیجیتال کنترل شدت نور PWM با نرخ ۲۱۶۰ هرتزی و سطح روشنایی خودکار ۴۵۰۰ نیتی برخوردار است. همچنین، این نمایشگر پیشرفته از استانداردهای جهانی +HDR10 و Dolby Vision درکنار پشتیبانی از یک میلیارد رنگ و نرخ نمونه‌برداری ۳۸۰ هرتزی بهره می‌برد که تنها در دستگاه پرچمدار یافت می‌شود. اطلاعات مرتبط به پنل به رسما اعلام می‌کند وان پلاس ۱۲ روشن‌ترین گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، اما مطمئنا باتوجه‌به جنگ و رقابت تولیدکنندگان چینی، دیری نمی‌پاید که شیائومی یا اوپو جای آن را خواهند گرفت.

oneplus 12

علاوه‌براین، در جریان معرفی وان پلاس ۱۲ اعلام شد این گوشی هوشمند از تراشه هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برخوردار است که می‌تواند بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های گرافیکی را دراختیار کاربران بگذارد. ازسوی‌دیگر، باید اشاره کنیم این پردازنده به هوش مصنوعی مولد مجهز است و برای پردازش اطلاعات نیاز به سرویس‌های ابری ندارد؛ همچنین، کمپانی وان پلاس برای پشتیبانی از هوش مصنوعی پرچمدار نسل جدیدش را به حداقل ۱۶ گیگابایت و حداکثر ۲۴ گیگابایت حافظه رم LPDDR5X مجهز کرد تا عملکرد روان و منسجم دستگاه تضمین شود.

برای تامین نیازهای کاربران، وان پلاس ۱۲ به حداقل ۲۵۶ گیگابایت و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی مجهز شد تا مصرف‌کنندگان بتوانند به‌واسطه این حجم از فضای ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات و محتوای رسانه‌ای را درون گوشی‌شان ذخیره کنند و از سایر دستگاه‌ها مانند هارد اکسترنال بی‌نیاز شوند. البته باید اشاره کرد، باتوجه‌به حجم ویدئوها و فضای تحت‌ اشغال شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر X، تلگرام و واتس‌اپ دیگر پیکربندی حافظه ۲۵۶ گیگابایتی برای کاربران کافی نخواهد بود؛ همچنین یادآوری می‌کنیم حافظه داخلی با فناوری UFS 4.0 عرضه می‌شود که سرعت فوق‌العاده بالایی را در خواندن و نوشتن اطلاعات دارد.

ازآنجایی‌که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و پردازنده Adreno 750 قدرت پردازشی گرافیکی فوق‌العاده بالایی دارند، این احتمال وجود دارد که دمای داخلی وان پلاس ۱۲ افزایش یابد. درهمین‌راستا، سازنده قهار چینی از سیستم خنک‌کننده قدرت‌مند با ابعاد ۹۱۴۰ میلی‌متر مربع استفاده کرد که محدوده عظیمی معادل ۳۸۵۴۷ میلی‌متر مربع را تحت‌پوشش قرار می‌دهد تا دستگاه به‌طورکامل درحین اجرای بازی‌های ویدئویی یا چندین برنامه در پس‌زمینه مشکلی نداشته باشد و حرارت آن ثابت باقی بماند. کمپانی کوالکام بارها اعلام کرد سیستمی که آن‌ها برای کاهش دما استفاده کردند کافی است، اما سازندگان گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند چنین ریسکی را بپذیرند و بدون‌شک از خنک‌کننده مایع یا گرافنی استفاده می‌کند.

وان پلاس ۱۲ رنگ سفید

باتوجه‌به مشخصات سیستم خنک‌کننده وان پلاس ۱۲، باید گفت این گوشی پرچمدار از سیستم دوگانه مایع و گرافنی برای خنک کردن دمای داخلی بهره می‌برد که می‌تواند به‌عنوان اولین گوشی هوشمند در صنعت شناخته شود که چنین سیستمی دارد. انتظارات ما می‌گوید وان پلاس ۱۲ می‌تواند از نهایت قدرت پردازشی و گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده کند، چراکه این پردازنده باوحود این خنک‌کننده دوگانه با افزایش دما و کاهش عملکرد روبه‌رو نخواهد شد؛ این موضوع می‌تواند برای پشتیبانی از بازی‌های ویدئویی موبایلی بسیار مفید واقع شود، چراکه سال ۲۰۲۴ میلادی احتمالا رقابت به معرفی عناوین برتر بازی کشیده می‌شود.

کمپانی وان پلاس اعلام کرد از دیگر جذابیت‌های این دستگاه هوشمند و فوق‌العاده، سیستم دوربین سه‌گانه آن خواهد بود که با پذیرایی از سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی سونی LYT-808، سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید و سنسور تله‌فوتو پریسکوپ ۶۴ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۳ برابری می‌تواند بهترین تجربه عکاسی را دراختیار کاربران قرار دهد؛ همچنین، به‌کمک هوش مصنوعی نرم‌افزار دوربین تقویت‌شده تا خروجی تصاویر درمقایسه‌با نسل‌های گذشته کاربرپسندتر شود. از‌سوی‌دیگر، می‌توان گفت وان پلاس با بهبود رابط کاربری دوربین و هوش مصنوعی قصد دارد با سامسونگ و شیائومی مستقیما رقابت کند. همچنین نباید فراموش کنیم پنل اصلی از یک پانچ هول مرکزی بهره می‌برد که سنسور سلفی ۳۲ مگاپیکسلی درون آن قرار می‌گیرد.

عملکرد فوق‌العاده دوربین تنها محدود به بخش عکس‌برداری نخواهد بود؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، سیستم دوربین از رزولوشن 8K با نرخ تصویربرداری ۲۴ فریم برثانیه شروع می‌کند که بالاترین کیفیت فیلم‌برداری در وان پلاس ۱۲ خواهد بود که مشابه تنظیمات سیستم گلکسی S23 اولترا و سری شیائومی ۱۴ است. سپس، رزولوشن 4K با نرخ حداکثر ۶۰ فریم برثانیه را داریم که بهترین حالت فیلم‌برداری خواهند بود؛ باید به یاد داشته باشید برای سلامت باتری و پایداری عملکرد دستگاه نباید همیشه از بالاترین توان سیستم دوربین استفاده کنید. پس‌ازاین، رزولوشن 1080p با نرخ حداکثر ۲۶۰ فریم برثانیه را خواهیم داشت که حالت Slow Motion را پشتیبانی می‌کند.

وان پلاس ۱۲ سیستم‌عامل ColorOS 14

برای تامین انرژی، گوشی هوشمند وان پلاس ۱۲ از یک باتری عظیم ۵۴۰۰ میلی‌‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی ۱۰۰ واتی با فناوری SuperVOOC می‌تواند ظرف مدت‌زمان ۲۵ دقیقه از صفر تا صد شارژ شود؛ همچنین این دستگاه پرچمدار با شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی در عرضه ۵۵ دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود. سازنده چینی ادعا کرد باتری وان پلاس ۱۲ تا چهار چرخه منظم شارژ دارد که با یک محاسبه ساده می‌توان گفت پس‌از ۱۶۰۰ بار شارژ کردن روزانه سلامت باتری به ۸۰ درصد می‌رسد. البته مدیرعامل وان پلاس گفت باتری دستگاه با دانش داخلی بهینه‌سازی شده تا حتی در دستان کاربران پرمصرف نیز تا ۱.۵ روز شارژدهی خواهد داشت.

افزون‌براین، وان پلاس اعلام کرد از گواهینامه استاندارد IP65 برای مقاومت دستگاه دربرابر پاشش آب و گردوغبار استفاده کرد که می‌تواند نقطه منفی این پرچمدار نسل جدید باشد. طی دو سال گذشته، سازندگان بزرگ از استاندارد IP68 استفاده می‌کنند که عملکرد قابل‌توجهی درمقابل زیرگردها و آب دارد؛ بااین‌حال باید اشاره کنیم وان پلاس در اکوسیستم پرچمدارش پیشرفته خوبی را به‌نمایش گذاشته، چراکه سال قبل برای معرفی وان پلاس ۱۱ از IP64 استفاده کرد و انتظار می‌رود با گذشت زمان این بخش با پیشرفت‌های خوبی روبه‌رو شود.

در نهایت بخش نرم‌افزاری وان پلاس ۱۲ باقی می‌ماند که به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل ColorOS 14 برپایه اندروید ۱۴ توسعه یافته و می‌تواند قابلیت‌های بهتری را دراختیار کاربران قرار دهد. طی سال‌های اخیر، این سازنده چینی نرم‌افزاری را برای کاربرانش توسعه داد که از امنیت بالاتری بهره می‌برد و می‌تواند تمام نیازهای کاربران برطرف کند. همچنین، باتوجه‌به شباهت‌های زیاد به سیستم‌عامل اندروید دیگر کاربران جدید با آن بیگانه نخواهند بود و به‌راحتی قادر هستند تنظیمات وان پلاس ۱۲ و سایر گوشی‌های وان پلاس را برای خودشان شخصی‌سازی کنند.

وان پلاس ۱۲ در چند پیکربندی مختلف راهی بازار می‌شود که در نسخه پایه با حافظه رم ۱۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت قیمتی معادل ۶۰۶ دلار داشته و در بالاترین نسخه با حافظه رم ۲۴ گیگابایت و حافظه داخلی یک ترابایت با قیمت معادل ۸۱۸ دلار راهی بازار چین می‌شود. گفته می‌شود وان پلاس محصولات جدید خود را اوائل سال ۲۰۲۴ یعنی زمستان ۱۴۰۲ در بازار جهانی عرضه می‌کند، البته هم تاریخ دقیق آن مشخص نشده و هم معلوم نیست با چه قیمتی به ایران می‌رسد.

اخبار مرتبط: