به طور گسترده گزارش شده است که خود شرکت سامسونگ تراشه Exynos 2300 را کنار گذاشته و برای تولید گوشی‌های پرچم دار Galaxy S23 سراغ تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 شرکت کوالکام رفته است. با این حال، هیچ اعلامیه رسمی از سوی سامسونگ یا کوالکام در مورد انحصاری بودن این نسخه از اسنپدراگون برای گوشی‌های سامسونگ منتشر نشده است. با این وجود برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که گلکسی S23 از یک تراشه منحصربه‌فرد با سرعت ساعت بالاتر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 2 معمولی استفاده می‌کند. شایعات مبنی بر این هستند که هسته ویژه تراشه Exynos 2300 سامسونگ برای بهینه‌سازی One UI می‌باشد.

گرچه سامسونگ قصد ندارد تا سال 2025 از تراشه‌های اگزینوس خود روی گوشی‌هایش استفاده کند، اما این به معنای آن نیست که تولید این تراشه‌ها متوقف خواهد شد یا دستگاه‌های دیگری نمی‌توانند از آنها بهره بجویند. جدیدترین تراشه اگزینوس مدل Exynos 2300 است که اخیرا اطلاعات نسبتا زیادی در مورد مشخصات فنی آن منتشر شده است. هسته ویژه تراشه Exynos 2300 سامسونگ

طبق شایعه‌ای که از طرف یک کاربر توییتری به نام sto_denebkaitos منتشر شده، تراشه Exynos 2300 دارای چهار هسته CPU با کارایی بالا، چهار هسته CPU کم‌مصرف و یک هسته ویژه است که از عملکردهای One UI مراقبت می‌کند. آن هسته ویژه می‌تواند یک واحد سری Cortex-M باشد که روی هرچه نرم‌تر نگه داشتن عملکردهای گوشی در بخش نرم‌افزار تمرکز دارد. ظاهرا Exynos 2300 در تست پردازنده چند هسته‌ای در بنچ مارک Geekbench توانسته امتیاز 4500 را به دست آورد.

یکی دیگر از منابع خبری به نام OreXda نیز ادعا می‌کند که سامسونگ تیم قدرتمندی از مهندسان خود را در سال 2020 دور هم جمع کرده تا با همکاری هم یک تراشه پردازنده موبایلی بسیار قدرتمند را از صفر طراحی کرده و بسازند. گفته می‌شود که هسته مرکزی این تیم مهندسی تقریبا در زمان توسعه تراشه Exynos 2100 تشکیل شد. اولین تراشه کاملا بازطراحی شده توسط تیم مهندسی سامسونگ قرار است در سال 2025 معرفی شود.

کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵

طبق گزارش‌های اخیر، سامسونگ با همکاری شرکت‌های AMD و Google بر روی این تراشه مرموز کار می‌کند که ممکن است پایدارترین تراشه‌ای باشد که تا به امروز تولید شده است. تراشه‌ای که به خوبی می‌تواند با تراشه‌های پرچم دار اپل و کوالکام رقابت کند. لازم به ذکر است که این تراشه احتمالا به صورت اختصاصی به گوشی‌های پرچم دار گلکسی سامسونگ محدود خواهد بود. سیاستی که سامسونگ آن را از روی اپل کپی کرده است.

شایعات همچنین حاکی از این هستند که تراشه پرچم دار گوشی‌های هوشمند سامسونگ برای گلکسی S25 می‌تواند دارای دو هسته CPU از نوع Cortex-X5، دو هسته CPU از نوع Cortex-A7xx، چهار هسته CPU از نوع Cortex-A5xx و یک پردازنده گرافیکی AMD مبتنی بر RDNA3 با هشت هسته (چهار جفت پردازنده گرافیکی از نوع WGP) باشد. این تراشه همچنین می‌تواند مشابه Exynos 2300 یک واحد ویژه برای بهینه‌سازی One UI داشته باشد تا حرکات و عملکرد‌های رابط کاربری هرچه نرم‌تر شوند. علاوه بر آن این تراشه جدید می‌تواند همچنان با نام اگزینوس، یا با یک نام کاملا جدید دیگر وارد بازار شود.

بیایید به احتمال استفاده از تراشه Exynos 2300 در برخی از مدل‌هایGalaxy S23 باز گردیم. اتفاقی که شایعه شده هرگز رخ نخواهد داد. در واقع این چیپست ممکن است اصلا به تولید انبوه هم نرسد! طبق گزارش‌ها، تیم اگزینوس در تلاش است تا Exynos 2400 را در رقابت با تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام در سال 2024 عرضه کند. این خبرها و شایعه‌ها همگی جذاب هستند اما واقعا هیچ کدام چندان قابل اعتماد نیستند.

واقعیت این است که ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن برای تراشه‌های اگزینوس است و اینکه آیا سامسونگ در تلاش است تا با Galaxy S25 بازگشت شکوهمندی به عرصه تراشه‌های پردازنده داشته باشد یا خیر. تنها چیزی که قطعا از آن مطمئن هستیم، این است که گوشی Galaxy S23 جدید به جای تراشه‌های اگزینوس قرار است با تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 عرضه شوند.

خبر مرتبط: سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ معرفی شد