پیش از این، بخش system در برنامه مدیریت فایل‌ گوشی‌های سامسونگ حجم بسیار زیادی داشت، اما با عرضه One UI ۶ مقدار زیادی از آن به بخش other منتقل شده است، اما این بخش از حافظه داخلی اصلا وجود خارجی ندارد.

چند ماه قبل گلکسی اس ۲۳ راهی بازار شد و بخش system در برنامه مدیریت‌فایل آن حدود ۶۰ گیگابایت از حافظه داخلی گوشی را اشغال می‌کرد. بعدا مشخص شد که این مشکل در خطای محاسباتی بوده و برای همین نسخه جدید برنامه مدیریت فایل در One UI ۶، با بخش‌های متفاوت به نمایش درآمده‌اند تا اطلاعات آن دقیق‌تر باشد.

به گزارش Max Weinbach در شبکه اجتماعی X (توییتر)، برنامه مدیریت فایل‌ها در رابط کاربری وان یو‌آی ۶ مقدار فایل‌ها در هر بخش دقیق‌تر شده است. برای مقایسه یک گوشی را با دو نسخه One UI ۵ و ۶ اجرا کرده و نتایج برنامه مدیریت فایل منتشر شده است. حجم بخش system در رابط کاربری قبلی ۳۹.۴ گیگابایت بود، در حالی که در نسخه جدید به ۱۶.۵ گیگابایت رسیده و فایل‌های اضافی به بخش other منتقل شده است.

حافظه داخلی

گرچه این مسئله نشان می‌دهد رابط کاربری حجم پایینی داشته، اما مشکل کمبود حافظه را برطرف نمی‌کند. حقیقت این است که حافظه پر شده اصلا وجود خارجی ندارد!

شرکت‌های سازنده، حافظه گوشی‌ها را براساس گیگابایت (GB یا gigabytes) اعلام می‌کنند که توانی از ۱۰۲۴ است، اما حافظه گوشی‌ها براساس گیبی‌بایت (Gib یا gibibytes) بوده که توانی از ۱۰۰۰ است. برای محاسبه دقیق مقدار حافظه باید ابتدا عدد ۱۰۲۴ را به توان ۲ برای مگابایت و به توان ۳ برای گیگابایت برسانیم. در نتیجه ۴.۸ درصد در مقیاس مگابایت و ۷.۳ درصد در مقیاس گیگابایت بالاتر از مقدار واقعی به نمایش در می‌آیند. البته این مسئله در تمام دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد و فقط مختص سامسونگ یا گوشی‌های هوشمند نیست.

در نتیجه، گوشی‌های با حافظه‌داخلی ۵۱۲، ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایت در حقیقت ۴۷۶، ۲۳۸ و ۱۱۹ گیگابایت ظرفیت دارند. البته مقدار مجموع «system» و «other» در ۲ نسخه اندکی تفاوت دارد، اما مشخص است که بخش حافظه‌ای که وجود نداشت، منتقل شده است.

همچنین برای گوشی با حافظه ۵۱۲ در تصاویر، تنها ۱۱.۳۴ گیگابایت به نمایش درآمده است که می‌تواند با پر شدن حافظه، مقدار «other» هم به ۳۶ گیگابایت برسد.

وان یوآی ۶ به‌زودی عرضه می‌شود و اکنون نسخه بتا آن در دسترس کاربران سری گلکسی اس ۲۳ قرار گرفته است.

اخبار مرتبط: