اپل عرضه مکبوک ایر OLED را بهدلیل فروش پایین آیپد پرو تا ۲۰۲۹ عقب انداخت و برنامهای برای مدل mini-LED ندارد. مکبوک ایر همچنان با نمایشگر IPS LCD عرضه میشود که میتواند برای طرفداران کیفیت تصویر ناامیدکننده باشد.
اپل با معرفی مدلهای ۱۱ و ۱۳ اینچی آیپد پرو M4، فناوری OLED را به خط تولید تبلتهای حرفهای خود وارد کرد. کمپانی اپل امیدوار بود تراشه قدرتمند M4 و بازطراحی چشمگیر این آیپدها، با استقبال گسترده کاربران مواجه شده و موجب افزایش فروش شود. اما ظاهرا پیشبینیهای اپل در مورد اشتیاق بازار به این تبلتها بیشازاندازه خوشبینانه بوده است.
گزارشهای اخیر نشان میدهند کاهش حجم فروش آیپد پروهای جدید و تصمیم اپل برای به تعویق انداختن عرضه مکبوک ایر OLED تا سال ۲۰۲۹ از پیامدهای این خوشبینی بیجا بوده است. بهنظر میرسد این کمپانی در پیادهسازی استراتژی گذار به نمایشگرهای OLED برای لپتاپهای خود با چالشهایی جدی روبرو شده است.
باوجود آنکه کمپانی کوپرتینو در تلاش است تا بهتدریج تمامی محصولات خود را به فناوری OLED مجهز کند، اما چالشهایی در این مسیر گریبانگیر آن شده است. بر اساس گزارش The Elec، اپل که پیشبینی فروش ۱۰ میلیون دستگاه از مدلهای ۱۱ و ۱۳ اینچی آیپد پرو را داشت، تنها موفق به فروش ۶ میلیون دستگاه شده است.
شکست تجاری فروش آیپد پرو باعث شده تا اپل در تصمیمش برای عرضه مکبوک ایر OLED تجدید نظر کرده و تاریخ عرضه این لپتاپ سبک و باریک با نمایشگر پیشرفته را به سال ۲۰۲۹ موکول کند. این تاخیر نشان میدهد که گذار اپل به نمایشگرهای OLED در لپتاپها با موانعی غیرمنتظره روبرو شده و احتمالا این کمپانی نیاز به بازنگری در استراتژی خود دارد.
یکی از نکات ناامیدکننده درخصوص مکبوک ایر جدید، عدم استفاده اپل از فناوری mini-LED در نمایشگر آن است. با اینکه اپل در مکبوک پرو از این فناوری برای ارتقای کیفیت تصویر استفاده کرده است، به نظر میرسد که مکبوک ایر جدید همچنان به نمایشگرهای IPS LCD با کیفیت پایینتر بسنده خواهد کرد.
هرچند این موضوع برای کاربرانی که بهدنبال تجربه دیداری برتر هستند، ناامیدکننده است، اما نباید فراموش کرد اکثر مشتریان مکبوک ایر به مشخصات داخلی و عملکرد دستگاه اهمیت بیشتری میدهند. اگرچه نمایشگر OLED در مکبوک ایر میتوانست یک مزیت رقابتی قابلتوجه باشد، اما بعید است این موضوع به تنهایی تاثیر چشمگیری بر تصمیم خرید مشتریان داشته باشد.
باتوجهبه هزینههای سرسامآور تولید انبوه نمایشگرهای OLED تندم، سرمایهگذاری میلیاردی اپل در تاسیسات تولید و سفارش پنل برای مکبوک ایر جدید، تنها درصورتی منطقی خواهد بود که فروش این محصول با استقبال چشمگیر مشتریان روبرو شود. در غیر اینصورت، این سرمایهگذاری عظیم برای اپل سودآور نخواهد بود.
هرچند گزارشها از عرضه مکبوک پرو OLED در سال ۲۰۲۶ خبر میدهند، اما هنوز مشخص نیست که آیا عملکرد ضعیف آیپد پروهای جدید در بازار، برنامههای اپل برای عرضه این مک گرانقیمت را تحتتاثیر قرار خواهد داد یا خیر. درصورت تداوم روند کاهشی فروش محصولات مجهز به OLED، این احتمال وجود دارد که کمپانی کوپرتینو در تصمیم خود برای عرضه مکبوک پرو OLED نیز تجدید نظر کند.