HMD Global که از چندسال پیش با برند نوکیا برای تولید گوشی همکاری می‌کرد، حالا ظاهرا قرار است تحت برند خود گوشی تولید و به بازار عرضه کند و دیگر تحت نام نوکیا هیچ گوشی تلفن همراهی تولید نمی‌کند.

حالا که HMD Global همکاری خود را با شرکت فنلاندی نوکیا به پایان رسانده، این سوال برای بسیاری از مردم پیش آمده که آیا نوکیا به پایان خط رسیده یا قرار است با شرکت جدید یا تحت برند خود گوشی تولید کند؟ در ادامه به تاریخچه فعالیت نوکیا و اینکه چه اتفاقی برای این برند افتاده تا به اینجا رسیده است، می‌پردازیم.

تاریخچه نوکیا

نوکیا یک ابرشرکت فنلاندی است که می‌توان آن را جزء نخستین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و تجهیزات الکترونیکی به‌حساب آورد. این شرکت سال 1865 فعالیت خود را در زمینه تولید خمیر کاغذ آغاز کرد و سپس سال 1898 به تولید لاستیک و کابل روی آورد و بالاخره سال 1912 شروع به تولید تجهیزات مخابراتی و تلفن همراه کرد که تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است و بخش‌های دیگر این شرکت که در زمینه تولید کاغذ و لاستیک فعال بود از آن تفکیک و به شرکت‌های دیگر واگذار شد. نوکیا علاوه بر گوشی‌های موبایل سال 1980 اولین رایانه‌های شخصی خود را با نام میکرو میکو وارد بازار کرد.

صنعت تلفن همراه

شاید بتوان گفت که تلفن‌های همراه ساخت نوکیا برای اولین نسل از کاربران موبایل یادآور خاطرات خوش و نوستالژی باشد. شاید شما هم از گوشی‌های تلفن همراه نوکیا استفاده کرده‌ یا در بین آشنایان و اعضای خانواده خود کسی را می‌شناسید که گوشی نوکیا داشته و اغلب این جملات را شنیده‌اید که این گوشی‌ها دارای آنتن‌دهی فوق‌العاده‌ای بوده یا بدنه سفت و سخت و ضدضربه‌ای داشته‌اند. نسل‌های قدیمی‌تر تا مدت‌ها با تعصب تنها از این گوشی استفاده می‌کردند و بازار گوشی در قبضه این شرکت بوده است.

این کمپانی ۱۴ سال عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در دنیا را داشت و بی‌رقیب‌ترین سازنده گوشی در تمام دنیا به‌شمار می‌رفت. از دیگر نقاط قوت نوکیا، می‌توان به تکنولوژی PureView اشاره کرد که مربوط به دوربین‌های تلفن همراه با کیفیت 41 مگاپیکسلی و 8 لنز جداگانه است که امتیاز آن را دارد.

کلید ساخت نخستین گوشی‌های نوکیا در دهه 1970 زده شد و این کمپانی بزرگ برای سال‌های متمادی امپراطوری خود را در زمینه تولید گوشی‌های تلفن همراه حفظ کرد و به گسترش آن پرداخت. اما سال‌ها بعد با عرضه سیستم عامل‌های اندروید و iOS این کمپانی دچار مشکل شد و بالاخره پافشاری روی استفاده از سیستم عامل سیمبین به‌عنوان پلتفرم اختصاصی این شرکت، صدمات جبران‌ناپذیری برای نوکیا به‌همراه داشت و بالاخره شکست این برند بزرگ موبایل را به‌همراه داشت.

اما نوکیا تسلیم نشد و تا سال 2014 با تولید گوشی‌های فیچرفون و هوشمند سعی کرد همچنان در بازار موبایل به‌فعالیت خود ادامه دهد. بالاخره سال ۲۰۱۴ با واگذاری حق تولید گوشی‌های موبایل این برند به مایکروسافت به‌مدت 10 سال، سهام شرکت نوکیا به رشد 45 درصدی در بازار بورس رسید و این کمپانی تولیدات و خدمات خود را به ساخت تبلت، شبکه‌سازی و نقشه‌کشی و خدمات نرم‌افزاری محدود کرد. اما اوضاع بازار به مذاق مایکروسافت خوش نیامد و این قرارداد در سال 2016 ملغی شد. بعد از آن با پیوستن شرکت آلکاتل لوسنت به نوکیا که در زمینه «سلامت دیجیتال» و «واقعیت مجازی» فعال بود بازار فروش برای این کمپانی بهتر شد.

در سال 2017 برای اولین بار نوکیا با همکاری اچ‌ام‌دی گلوبال با کنار گذاشتن سیستم عامل قدیمی خود یعنی «سیمبین»، به تولید گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید پرداخت و آنها را روانه بازار کرد. اکنون در روزهای اخیر HMD Global که تا سال 2027 حق تولید و فروش گوشی‌های نوکیا را در اختیار داشت، زودتر از موعد اقدام به برگرداندن این مجوز به نوکیا کرده و اعلام کرده است که به‌زودی گوشی‌های تولیدی با برند خود را وارد بازار خواهد کرد. سرنوشتی که نوکیا در قرارداد با مایکروسافت تجربه کرده بود این بار با کمپانی HMD Global تکرار شده است.

نوکیا در ایران

صنعت موبایل در ایران از سال 1372 و با راه‌اندازی اولین اپراتور ایرانی و به‌تبع آن ورود اولین سری از گوشی‌های موبایل به کشور راه اندازی شد. پیشتاز عرضه ورود گوشی همراه به ایران گوشی‌های شرکت نوکیا بودند و بعد از آن شرکت‌های دیگر همچون سونی اریکسون، زیمنس و صاایران در رقابت با نوکیا برای جلب مشتریان ایرانی پا به عرصه گذاشتند که با‌وجود آنتن‌دهی خوب و مقاومت، گوشی‌های نوکیا توانسته بود به محبوبیت زیادی در بین ایرانیان دست پیدا کند. مدل معروف و پرفروش این گوشی 1100 نام دارد که احتمالا نامش برایتان آشناست.

رکورد پرفروش‌ترین گوشی‌های تلفن همراه

گوشی‌های نوکیا تا به امروز رکورد پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا را در اختیار دارند. گوشی مدل 3310 نوکیا که در سال 2000 وارد بازار شد با فروش 126 میلیون و گوشی 1100 که در سال 2003 به بازار عرضه شد با رکورد فروش 250 میلیونی رکورد خوبی ثبت کرده‌اند که تاکنون هیچ کدام از شرکت‌های موبایل نتوانسته‌اند به چنین عدد و رقمی دست پیدا کنند. لازم به ذکر است که پرفروش‌ترین گوشی آیفون، مدل آیفون 5 بوده که توانسته است 150 میلیون دستگاه بفروشد.

آینده نوکیا

نوکیا باوجود عملکرد فوق‌العاده‌ای که در ساخت گوشی در بازار دنیا داشت، با اشتباهاتی که مرتکب شد، نه‌تنها سهم بازارش را از دست داد، بلکه از بازار موبایل دنیا حذف شد و حالا شک و ابهام برای آینده این کمپانی که روزی بزرگ‌ترین سازنده موبایل دنیا به‌شمار می‌رفت موضوعی است که برای طرفداران این برند و افرادی که با این گوشی‌ها احساس نوستالژیکی به آنها دست می‌دهد اهمیت خاصی دارد و حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم مدیران این شرکت چه خواهد بود و آیا تولید گوشی ادامه می‌یابد یا کلا از بازار موبایل کناره‌گیری می‌کند و در نهایت به‌خط پایان می‌رسد. هر چند که حتی با تعطیلی بخش تولید گوشی این کمپانی همچنان به فعالیت در زمینه‌های دیگر ادامه خواهد داد.