شرکت HMD Global مدل‌های جدید گوشی را با نام برند خود عرضه خواهد کرد و این اتفاق ممکن است به منزله رسیدن به پایان خط برای نوکیا باشد.

شرکت فنلاندی HMD Global با اسمارت‌فون‌های دارای گواهی برند نوکیا نامی برای خود در بازار گوشی‌های هوشمند به دست آورد. این شرکت در سال‌های اولیه بهره‌برداری از اسم برند نوکیا، با ساخت گوشی‌های هوشمندی که روی اندروید اجرا می‌شدند، سر و صدای خاصی به پا کرد. با این حال HMD پس از سال‌ها استفاده از نام نوکیا، حالا شروع به عرضه گوشی‌های هوشمند با برند خود خواهد کرد و تمرکزش را بیشتر روی بازار گوشی‌های ارزان قیمت خواهد گذاشت. تصاویر اولین گوشی هوشمند HMD با دوربین 108 مگاپیکسلی به صورت آنلاین لو رفته و گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا این اولین گام در راستای کنار گذاشتن برند نوکیا خواهد بود یا خیر.

امروز یک تصویر دیجیتالی از طراحی گوشی هوشمند HMD با دوربین دوگانه منتشر شد. مهمترین ویژگی که در این تصویر قابل مشاده است، دوربین عکاسی 108 مگاپیکسلی گوشی است. این دومین تصویر منتشر شده از گوشی هوشمند معرفی نشده HMD در یک هفته گذشته بوده است.

آخرین اطلاعات راجع به گوشی‌های هوشمند HMD به وسیله یک نشریه آنلاین فنلاندی به اسم Suomimobili منتشر شده است. ظاهراً این نشریه تصویر دیجیتالی منتشر شده از گوشی هوشمند HMD را از وب سایت رسمی این شرکت برداشته است. اما حالا نشانی اینترنتی منتشر شده، صفحه خطای 404 را نشان می‌دهد که تا حدودی اهمیت این خبر را افزایش می‌دهد. این تصویر زنی را نشان می‌دهد که روی گوشی هوشمند فیروزه‌ای رنگ با نام تجاری HMD نشسته است. این گوشی هوشمند دارای دوربین پشتی دوگانه با رگه‌ای از رنگ فیروزه‌ای در اطراف حلقه‌های دوربین است. یکی دیگر از جزئیات جالب، OIS 108 مگاپیکسلی در ماژول دوربین عقب است. این مسئله نشان می‌دهد که دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال ارائه خواهد شد.

عکس لو رفته شبیه تصاویر تبلیغاتی است که در تیزرهای رسمی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. شاید هم HMD Global همه چیز را به‌اشتباه لو داده و تصویر را زودتر از موعد منتشر کرده. یکی از موارد جالب این است که این تصویر شباهت زیادی به تصویر دیجیتالی دیگری که چند روز پیش هم از گوشی هوشمند HMD به بیرون درز کرده بود دارد. آن عکس هم گوشی هوشمندی با دوربین دوگانه پشتی و طراحی مشابه نشان می‌داد.

از طرفی چندی پیش هم ایوان بلاس که یک افشاگر سرشناس است، یک سری اسم رمزی را برای اولین سری از گوشی‌های هوشمند با برند HMD در پلتفرم X به اشتراک گذاشت. این اسم‌ها شامل Pulse، Legend، Pulse+، Legend Plus، Pulse Pro و Legend Pro می‌شود. احتمال می‌رود که گوشی هوشمند جدید HMD دارای یکی از این اسم‌ها باشد.

بر اساس اطلاعات جدید، HMD Global در ابتدا بخش‌های ارزان و میان‌رده بازار را هدف قرار خواهد داد. اسمارت‌فون‌های جدید HMD روی سیستم‌عامل اندرویدی مشابه دیگر برند‌ها اجرا خواهد شد اما به‌روزرسانی‌های بیشتری نسبت به رقبا برای سیستم‌عاملش ارائه خواهد کرد. این رویکرد مشابه همان کاری است که این شرکت با نوکیا هم انجام داده بود.

گوشی هوشمند جدید HMD اولین دستگاهی است که قرار است تحت برند این شرکت قرار بگیرد و انتظار می‌رود که از این پس این شرکت دستگاه‌های بسیاری را با نام برند خود عرضه کند. احتمالا این اقدام آن‌ها در جهت آماده‌سازی برای نزدیک شدن به پایان قراردادشان با نوکیا است. همکاری این شرکت با نوکیا از سال 2016 و با عرضه نوکیا 6 آغاز شد. در دو سال اول همکاری، HMD با دستگاه‌های جالبی مانند سری نوکیا 7 توانست توجهات را به خود جلب کند. این شرکت موفق شد یک گوشی پرچمدار را در قالب نوکیا 9 PureView عرضه کند. این دستگاه با تنظیمات دوربین پنتا، نوید یک نوآوری منحصر به فرد در این زمینه را می‌داد اما این تنظیمات انتظارات را برآورده نکرده و باعث شد تنها پرچمدار این شرکت با شکست مواجه شود.

از سال 2020 شاهد بودیم که HDM Global به خاطر استقبال کم کاربران، سرعت کسب‌وکارش در عرضه گوشی‌های هوشمند با برند نوکیا را کاهش داد. از آن پس این شرکت شروع به تمرکز بر روی بخش پایین‌رده، با گوشی‌های هوشمند ساده مجهز به چیپست‌های Unisoc یا MediaTek کرد. با توجه به اینکه قرارداد آن‌ها با نوکیا در سال 2026 منقضی می‌شود، احتمالا HMD تلاش خواهد کرد تا نام خود را در بازار گوشی‌های هوشمند تثبیت کند. اگر این حرکت موفقیت‌آمیز باشد، شاید این برند قراردادش را با نوکیا تمدید نکند.

در نهایت باید گفت که ظهور گوشی‌های هوشمند HMD به معنای پایانی احتمالی در عرضه گوشی هوشمند با برند نوکیا نیز خواهد بود. در حال‌حاضر، گوشی‌های هوشمند با نام برند‌های HMD و Nokia همراه با هم وجود خواهند داشت و هند بازاری کلیدی برای این گوشی‌ها خواهد بود. اما این وضعیت ممکن است در سال‌های آتی دستخوش تغییر شود.

اخبار مرتبط: