در تاریخ 20 جولای، کشور نیجریه اقدام به شکایت از متا، کمپانی مادر فیسبوک و واتساپ و درخواست برای پرداخت غرامتی برابر با 2.2 میلیون دلار کرد! این شکایت پس از منتشر شدن نتایج تحقیقاتی در رابطه با نقض قوانین محافظت از داده و عدم رعایت حقوق مشتریان صورت گرفت.

به گزارش The Associated Press، طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، متا قوانین محافظت از داده و رعایت حقوق مشتریان را در کشور نیجریه چندین بار زیر پا گذاشته است. کمیسیون فدرال حمایت از مصرف کننده نیجریه از برخی از تخطی از قوانینی که شرکت متا مرتکب شده، پرده برداشت. از جمله آن می‌توان به اشتراک گذاری داده‌های کاربران بدون مجوز، اجازه ندادن به مشتریان برای کنترل داده‌های خود، درگیر شدن در فعالیت‌های جنایی و سوءاستفاده از تسلطش به بازار اشاره کرد.

$2.2-Million-جریمه-متا

در بیانیه‌ای، مدیر عامل سازمان FCCPC، آدامو عبدالهی عنوان کرد که شواهد و داده‌هایی که طی تحقیقات به‌دست آمده قطعی و بدون ایراد بوده و از طرفی، متا فرصت و زمان کافی برای رسیدگی به آنان را در اختیار داشته است. این مدیر عامل عنوان کرد که پس از نادیده‌گیری، این کمیته دیگر به مرحله آخر خود رسیده و تصمیم به مجازات شرکت متا گرفته است.

جالب است بدانید که چندی پیش، در کشوری دیگر نیز شرکت متا مجبور به پرداخت غرامتی هنگفت شد. در ماه ژوئن، سازمان Italian Antitrust Authority متعلق به کشور ایتالیا، از متا به خاطر شیوه‌های غیرصحیح کسب و کار شکایت کرده و جریمه‌ای برابر با 3.8 میلیون دلار درخواست کرد. سازمان AGCM در طی تحقیقات خود متوجه شد که شرکت متا در حین ثبت نام کاربران در اینستاگرام، از اطلاعاتشان برای مقاصد تبلیغاتی سوءاستفاده کرده و هیچ اجازه‌ای نیز در این رابطه از کاربر نگرفته است. علاوه‌بر آن، شرکت متا راه ارتباطی خاصی برای کاربران در زمینه اعتراض به بسته شدن اکانت‌های فیسبوک و اینستاگرامشان مهیا نکرده بود. سازمان AGCM عنوان کرد که پس از این شکایت و پرداخت غرامت، متا رویه‌های خود را تغییر داده و از موضوعات فوق دیگر خبری نیست. با این‌حال، عواقب سرپیچی از این قوانین، برای شرکت متا سخت و پرهزینه بوده است.