طبق گزارش های جدید، مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی برای معرفی نسل جدید کنسول ایکس‌باکس در اواخر سال 2026 است. این خبر از سوی منابعی منتشر شده که مدعی هستند به اطلاعات موثقی از داخل مایکروسافت دسترسی دارند.

طبق گزارش هایی که از منابع موثق به دست TheGhostofHope، افشاگر شناخته شده‌ سری بازی Call of Duty رسیده، نسل جدید کنسول ایکس‌باکس ممکن است خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها، یعنی اواخر سال ۲۰۲۶، عرضه شود. حتی گفته می‌شود بازی Call of Duty همزمان با معرفی این کنسول جدید در دسترس قرار خواهد گرفت. البته هنوز هیچ تاییدیه‌ رسمی‌ای از طرف مایکروسافت صورت نگرفته است. با این حال، با توجه به چرخه‌ معمول معرفی کنسول‌های بازی و صحبت‌های اخیر مدیران ایکس‌باکس، این گزارش دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. سارا باند، رئیس ایکس‌باکس، در مصاحبه‌ای به نسل جدید سخت‌افزار ایکس‌باکس اشاره کرده بود و وعده‌ بزرگ‌ترین جهش فنی تاریخ را داده بود. همچنین سارا باند از سرعت بالای سخت‌افزار نسل بعد توسط مایکروسافت خبر داد.

از‌طرف‌دیگر، برخی کارشناسان با توجه به کاهش فروش سخت‌افزار ایکس‌باکس در سال گذشته، احتمال تأخیر در معرفی کنسول جدید را مطرح کرده‌اند. با اینکه هنوز جزئیات دقیقی از قیمت، تاریخ عرضه و مشخصات فنی کنسول جدید ایکس‌باکس در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده، اطلاعات بیشتری از این غول سخت‌افزاری گزارش شود.

Xbox Next Gen 2026

گزارشات اخیر حاکی از احتمال عرضه نسل جدید کنسول ایکس‌باکس در اواخر سال ۲۰۲۶ است. این در حالی است که پیش‌تر، در دسامبر ۲۰۲۳، یوتیوبر RedGamingTech نیز به چنین احتمالی اشاره کرده بود. وی با توجه به تأخیر در عرضه پردازنده‌ Zen 6 شرکت AMD، این فرضیه را مطرح کرد که مایکروسافت ممکن است از پردازنده‌ Ryzen Zen 5 در نسل بعدی کنسول خود بهره بگیرد. همچنین، بر اساس این گزارش اولیه، به نظر می‌رسد مایکروسافت برخلاف نسل فعلی که با دو مدل Series S و Series X عرضه شد، در نسل جدید استراتژی تک محصولی را اعمال کند.

با توجه به گزارش های اخیر مبنی بر معرفی زودهنگام کنسول نسل بعدی ایکس‌باکس در اواخر ۲۰۲۶، به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد استراتژی‌ای مشابه با موفقیت‌آمیزترین نسل ایکس‌باکس تا به امروز، یعنی ایکس‌باکس ۳۶۰، را تکرار کند. ایکس‌باکس ۳۶۰ یک سال زودتر از پلی‌استیشن ۳ سونی عرضه شد و از این مزیت بهره‌ی قابل توجهی برد. آمار فروش گواه این ادعاست: در سال ۲۰۱۴، ایکس‌باکس ۳۶۰ موفق به فروش ۸۴ میلیون دستگاه شد، در حالی که کنسول اصلی ایکس‌باکس تنها به فروش ۲۴ میلیون دستگاه دست یافت و نسل بعدی، ایکس‌باکس وان، حدود ۵۸ میلیون دستگاه فروخت. مجموع فروش کنسول‌های نسل فعلی، سری S و X، هم‌اکنون کمی بیش از ۲۷ میلیون دستگاه است.

معرفی زودتر از رقیب اصلی در بازار کنسول‌های بازی، تاکتیکی ریسک‌پذیر است، اما باتوجه‌به عقب‌ماندگی مایکروسافت از سونی در فروش کنسول‌های نسل فعلی، به نظر می‌رسد این شرکت چاره‌ دیگری جز این ندارد. نکته‌ جالب توجه، صحبت‌های اخیر سارا باند، رئیس ایکس‌باکس، در مورد تمرکز مایکروسافت روی ایجاد بزرگ‌ترین جهش فنی در تاریخ کنسول‌های این شرکت برای نسل بعدی است. این اظهارات می‌تواند زمینه‌ساز معرفی زودهنگام کنسول جدید باشد تا از قدرت سخت‌افزاری بالاتر آن به عنوان برگ برنده‌ای در رقابت با سونی استفاده شود. برخلاف سونی که به احتمال زیاد در اواخر سال جاری میلادی 2024 از کنسول میان‌نسلی پلی‌استیشن ۵ پرو رونمایی می‌کند، مایکروسافت به نظر می‌رسد قصد دارد تمام تمرکز خود را بر معرفی یک کنسول نسل جدید قدرتمند در اواخر سال ۲۰۲۶ بگذارد. این استراتژی جسورانه، فرصتی برای مایکروسافت جهت پیشی گرفتن از سونی و کسب سهم بیشتری از بازار به آن‌ها می‌دهد.

نسل بعدی ایکس باکس در سال 2026 عرضه می شود

با توجه به اینکه بعید به نظر می‌رسد سونی بتواند پیش از سال ۲۰۲۷ یا حتی ۲۰۲۸ از کنسول نسل بعدی خود یعنی پلی‌استیشن ۶ رونمایی کند، مایکروسافت می‌تواند در این بازه‌ زمانی از برتری سخت‌افزاری کنسول جدید خود بهره‌مند شود و با قیمت‌گذاری رقابتی، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند. البته ناگفته نماند که مایکروسافت احتمالاً برای حفظ رقابت با کنسول قدرتمندتر پلی‌استیشن ۶ که دیرتر معرفی خواهد شد، در برهه‌ای از نسل بعد، اقدام به معرفی یک کنسول میان‌نسلی برای ارتقا نسل بعدی ایکس‌باکس کند. در نهایت، موفقیت این قمار مایکروسافت وابسته به قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسل بعدی ایکس‌باکس و همچنین زمان‌بندی دقیق معرفی آن است. با نزدیک شدن به زمان رونمایی رسمی از این کنسول، جزئیات بیشتری در خصوص نبرد آتی این دو غول دنیای بازی‌های ویدیویی مشخص خواهد شد.

با وجود اینکه هنوز جزئیات مشخص نیست، به نظر می‌رسد واحد پردازش عصبی (NPU) و هوش مصنوعی (AI) نقش کلیدی در عملی کردن وعده‌ سارا باند، رئیس ایکس‌باکس، برای نسل جدید این کنسول ایفا کنند. با در نظر گرفتن زمان احتمالی معرفی این کنسول در اواخر سال ۲۰۲۶، هنوز دو سال و نیم زمان باقی مانده است و در این مدت ممکن است تغییرات زیادی رخ دهد.

اخبار مرتبط: