بر طبق گزارش‌های مختلف، انتظار داریم در ماه سپتامبر شاهد رونمایی از آیپدهای نسل جدید اپل باشیم. امروز می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های احتمالی این دستگاه‌ها داشته باشیم.

در سال‌جاری، شرکت اپل دو مدل آیپد در نظر دارد؛ نسل یازدهم سری آیپدهای خود و همچنین نسل هفتم آیپدهای مینی. این دو مدل تقریباً 2 سال است که هیچ دستگاه جدیدی دریافت نکرده‌اند و حال، بهترین زمان برای ارائه تکنولوژی‌های جدید و هیجان‌انگیز شرکت اپل در قالب آیپدهای دوست‌داشتنی‌اش است.

نسل یازده آیپدهای استاندارد

آخرین مدل از سری آیپد، در سال 2022 رونمایی و تبدیل به بزرگ‌ترین تغییر طراحی آن از سال 2017 شد. در مدل سال 2022، شاهد صفحه نمایشی تخت با رنگ‌بندی‌های بسیار متنوع و جذاب بودیم که علاوه بر آن، پورت USB-C نیز افزوده شده و اسپیکرهای قدرتمندی برایش لحاظ شده بودند. این مدل اولین آیپدی بود که از دوربین سلفی عریض پشتیبانی می‌کرد و به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین نوآوری‌های اپل شناخته شد تا که در نهایت یک سال و نیم بعد، به سایر مدل‌های آیپد آمد. قیمت زمان عرضه این دستگاه برابر با 449 دلار بود.

بر طبق سخنان مارک گرمن از نشریه معتبر بلومبرگ، اپل دنبال راهی برای کاهش هزینه تولید مدل‌های پایه تمامی محصولات خود است. مشخص نیست که این گفته در مورد آیپدهای نسل جدید به خصوص نسل یازدهم آیپد صدق می‌کند یا خیر. احتمال دارد خبری از کاهش قیمت نباشد زیرا آخرین بار در طی رویداد اپل در ماه می، شاهد کاهش قیمت آیپد به 349 دلار بودیم و به نظر می‌رسد دیگر کمتر از این قیمت، سودی برای این غول آمریکایی در بر نداشته باشد.

آیپد نسل دهم در حال حاضر از تراشه A14 Bionic بهره می‌برد. مشخص نیست مدل نسل یازدهم به چه تراشه‌ای مجهز خواهد شد و برای کشف این نکته، به نظز می‌رسد تا زمان معرفی رسمی باید منتظر بمانیم. بر طبق الگوی همیشگی اپل، مدل‌های استاندارد آیپد دو سال از تکنولوژی‌های روز اپل فاصله داشتند پس انتظار داریم در آیپد نسل یازدهم، از تراشه A16 Bionic استفاده شود. با این حال، با توجه به رونمایی از هوش مصنوعی Apple Intelligence و کارایی فوق‌العاده آن، احتمال می‌رود شرکت اپل استراتژی همیشگی خود را برای استفاده از این تکنولوژی در آیپدهای استاندارد تغییر دهد. اگر این امر صورت بگیرد، در این مدل ممکن است شاهد تراشه A17 یا A18 باشیم.

آیپدهای نسل جدید اپل

نسل هفتم آیپد مینی

آخرین نسخه از سری آیپد مینی در ماه سپتامبر سال 2021 به بازار آمد و تبدیل به بزرگ‌ترین دگرگونی در طراحی ظاهری از سال 2012 و ظهور این مدل شد. در مدل نسل ششم، صفحه نمایش با گوشه‌های تخت به میان آمده، رنگ‌بندی نسبتاً متنوعی برایش در نظر گرفته شد و علاوه بر آن، دارای پورت USB-C و پشتیبانی از قلم Apple Pencil 2 بود.

با توجه به این که آیپد مینی نسل ششم قدیمی‌ترین آیپد اپل است، از تکنولوژی‌های جدید این سری چون دوربین سلفی عریض و پشتیبانی از قلم Apple Pencil Pro محروم مانده است. به احتمال زیاد هر دوی این قابلیت‌ها در آیپدهای نسل جدید لحاظ خواهند شد. البته ممکن است مدل آیپد مینی از دوربین سلفی عریض پشتیبانی نکند زیرا این دستگاه معمولاً در حالت عریض استفاده نمی‌شود. با این حال، پشتیبانی از قلم Apple Pencil Pro به لطف قابلیت‌های بسیار جذابش، امری حتمی خواهد بود.

از طرف دیگر، احتمال می‌رود نسل هفتم آیپد مینی به تراشه A18 مجهز شده و برای اولین بار در این سری، از هوش مصنوعی شرکت اپل، یعنی Apple Intelligence به طور کامل پشتیبانی کند. بدین ترتیب، می‌توانید از تمام امکانات جدیدی که به سیری، دستیار هوشمند اپل اضافه شده، در کنار Genmoji، Image Playground و… بر روی آیپد جدید خود استفاده کنید. البته برخی از این قابلیت‌ها به دلیل تکمیل نشدن، در زمان عرضه در دسترس نخواهند بود و باید برای استفاده از آنان، کمی منتظر بمانید.

متاسفانه آیپد مینی نسل ششم مشکل عجیبی در صفحه نمایش داشت که صدای برخی از کاربران را در آورده بود. در این مدل، به نظر می‌رسید بخشی از صفحه به صورت ناگهانی نرخ بهینه‌سازی پایین‌تری اعمال می‌کرد و همین باعث می‌شد تجربه کارهای مختلف با این دستگاه، آزاردهنده به نظر برسد. برخی شایعات اشاره دارند که شرکت اپل به خوبی دلیل این موضوع را کشف کرده و قرار است در نسخه نسل جدید، آن را به صورت کامل مرتفع کند.

انتظار داریم آیپد مینی نسل جدید، مانند سری آیپد ایر از حافظه 128 گیگابایت شروع شود. مدل نسل ششم، در حال حاضر از حداقل حافظه 64 گیگابایتی نیز پشتیبانی می‌کند که با توجه به قدیمی بودنش، امری طبیعی است. از لحاظ قیمت نیز بعید است اپل تغییری در آن اعمال کند پس انتظار قیمتی برابر با 499 دلار را از مدل جدید داشته باشید.

سیستم Stage Manager

در سیستم عامل iPadOS 16، شرکت اپل از سیستمی به نام Stage Manager برای مدیریت پنجره‌های باز شده رونمایی کرد که در آن زمان، محدود به دستگاه‌های دارای تراشه M1 یا بالاتر بود. در نهایت با نارضایتی برخی کاربران، پشتیبانی از آیپد پروهای A12X و A12Z نیز به این سیستم افزوده شد اما خبری از اجرای آن در مانیتورهای خارجی نبود. از سال 2022 که این قابلیت به میدان آمده، متاسفانه خبری از عرضه آن برای مدل‌های پایین آیپد نبوده اما انتظار داریم در سال جاری، این مسئله دستخوش تغییر شود.

به احتمال زیاد، در آیپدهای نسل جدید شاهد استفاده از سیستم Stage Manager خواهیم بود. تراشه A16 به احتمال زیاد از پس این قابلیت برمی‌آید و تراشه‌های A17 و A18 به راحتی آب خوردن آن را پردازش می‌کنند. منطقی است اگر اپل بخواهد این سیستم را نیز به آیپدهای جدید خود اضافه کند تا خرید آنان را برای کاربر منطقی کند و دلیل بیشتری برای ارزشمند بودن سری آیپدهای جدید خود به علاقمندان و خریداران بدهد.

همانطور که می‌دانید، آیپدهای نسل جدید اپل از نظر اندازه کوچک، اما از لحاظ تغییراتی که به ارمغان می‌آورند، بسیار حائز اهمیت هستند. برای مثال، استفاده از Apple Intelligence در آیپد مینی نسل جدید، به طور قطع بسیاری را به خرید آن و تجربه تکنولوژی روز اپل، مجاب می‌کند. در کنار آن، سیستم Stage Manager نیز می‌تواند جالب و کاربردی باشد و خرید نسل جدیدی از آیپدهای شرکت اپل را امری منطقی و صد البته سودمند جلوه دهد.