اطلاعات جدید از یک منبع آگاه خبری نشان می‌دهد ابعاد صفحه‌نمایش در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس مانند نسل فعلی خواهد بود و خبری از حافظه داخلی ۲ ترابایتی نیست.

براساس اعلام رسمی اپل، این کمپانی بزرگ روز سه‌شنبه با برگزاری مراسمی بزرگ تحت‌عنوان «Wonderlust» اقدام معرفی سری آیفون ۱۵ به‌همراه ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۹، اپل واچ اولترا نسل دوم و ایرپاد نسل سوم می‌کند. طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، اخبار و شایعات گسترده‌ای را پیرامون سری پرچمدار آیفون ۱۵ شنیدیم که اطلاعات گسترده‌ای را از طراحی و مشخصات فنی دستگاه دراختیار ما قرار می‌داد. اما هرچه به روز معارفه نزدیک‌تر می‌شویم افشاگری بیشتر می‌شود و حدس‌وگمان‌ها و صحت اطلاعات بسیار سخت می‌شود. باوجوداین، یک تحلیل‌گر به‌نام و معروف، اطلاعات جدیدی از مشخصات سیستم دوربین، باتری و طراحی نهاییی نسخه‌های پرو آیفون منتشر کرد که بازتا‌ب‌های فراوانی طی چندساعت گذشته داشته است.

آیفون ۱۵ پرو با تراشه A17 بایونیک و معماری ۳ نانومتری

مارک گورمن، تحلیل‌گر و خبرنگار نشریه بلومبرگ با انتشار مقاله‌ای جدید اطلاعات جدید درباره طراحی، دوربین و باتری آیفون ۱۵ پرو به اشتراک گذاشت. همان‌طور که عنوان کردیم در ماه‌های اخیر نکات زیادی درمورد ایفون ۱۵ منتشر شد که نگاه کلی از آنچه اپل قصد دارد روانه بازار کند را به کاربران می‌داد، اما گورمن نکاتی را با علاقه‌مندان حوزه فناوری به‌اشتراک گذاشت که با گذشته فرق دارد؛ همچنین اطلاعاتی درباره طراحی و سنسورهای جدید اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 را به‌اشتراک گذاشت که درادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ازنظر طراحی و دیزاین، گورمن می‌گوید مدل‌های آیفون ۱۵ پرو از حاشیه‌های باریک‌تری برخوردار هستند که باعث می‌شود نمایشگرها از نسل فعلی برزگ‌تر جلوه کنند، درحالی‌که ابعاد صفحه‌نمایش تمامی نسخه‌های آیفون ۱۵ با سری آیفون ۱۴ یا نسل‌های قبل‌تر فرقی نخواهد داشت. همچنین، درادامه مقاله‌ گورمن اشاره شد که فریم تیانیومی ازجمله ارتقای جدید غول کوپرتینویی برای طراحی پرچمدارانش محسوب می‌شود که از انعکاس نور جلوگیری می‌کند و همچنین اثرانگشت روی فریم دستگاه نمی‌ماند. برخلاف سه‌ نسل قبلی، نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ از حاشیه‌های نسبتا گردی بهره‌مند می‌شود که به ارگونومیک‌تر شدن دستگاه حین تجربه کاربری کمک شایانی می‌کند.

نمایشگر بدون حایشه آیفون ۱۵

علاوه‌براین، گورمن اظهار کرد به‌کارگیری فلز تیتانیوم برای فریم آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس باعث می‌شود وزن دستگاه ۱۰ درصد کاهش یابد که عددی بسیار قابل‌توجه به‌شمار می‌رود؛ همچنین تیتانیوم نسبت‌به استیل ضد زنگ مقاومت بسیار بالاتری دارد که دربرابر خط‌وخش یا صربه‌های ناگهانی و سقوط از ارتفاع می‌تواند مقاوت بیشتری داشته باشد. ازدیگر قابلیت‌هایی که گورمن به آن اشاره می‌کند دکمه اکشن است که جایگزین دکمه قطع صدا می‌شود و می‌تواند طبق اولویت‌های کاربر شخصی‌سازی شود تا با هرکلیک یک وظیفه را انجام دهد، البته باید به‌یاد داشته باشیم که تنها مدل‌های پرو تز دکمه اکشن بهره‌مند می‌شوند.

دربخش سخت‌افزاری، گورمن بیان کرد که آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از تراشه جدید A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری N3B استفاده می‌کنند که باهمکاری شرکت تایوانی TSMC تولید شده است. تراشه جدید سیلیکونی اپل به‌دلیل استفاده از فناوری جدید عملکرد بسیار بالاتر و مصرف انرژی کمتری دارد که نیاز کاربر به شارژ مجدد را درطول روز کم می‌کند. نسخه‌های پرو از پردازنده گرافیکی بهبودیافته به‌همراه ۸ گیگابایت حافظه رم و حداکثر یک ترابایت حافظه داخلی مجهز می‌شوند تا عملکرد و بازده روان آیفون‌ها تضمین شود.

سیستم دوربین آیفون ۱۵ پرو

اما مهم‌ترین و محبوب‌ترین بخش گوشی‌های هوشمند آیفون یعنی سیستم دوربین محسوب می‌شود که با ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گسترده‌ای معرفی خواهد شد. براساس گفته‌های گورمن، مدل‌های پرو آیفون ۱۵ از نرم‌افزار بهبودیافته برای شفاف‌‌تر کردن عکس‌ها و ویدئوها استفاده می‌شود که قطعا مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد. ازسوی‌دیگر، سنسور تله‌فوتو پریسکوپ که تنها برای نسخه پرو مکس استفاده می‌شود از زوم ۶ برابری برخوردا است که برای رقابت با گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا پا به‌میدان می‌گذارد. به‌بیانی دقیق‌تر، سیستم دوربین به‌گونه طراحی شده که نقطه برجسته آیفون‌ها در مراسم واندرلاست باشند.

افزون‌بر موارد یادشده، سری آیفون ۱۵ از تراشه Ultra Wideband 2 استفاده می‌کند که برای ردیابی دقیق‌تر در اپلیکیشن Find My App کمک می‌کند. شایعات نشان می‌دهد که اپل مدل‌های پرو را به گونه می‌سازد تا امکان تعمیرپذیری بالاتری داشته باشند. درکنار سری آیفون ۱۵، گورمن به جزئیاتی از اپل واچ سری ۹، اپل واچ اولترا ۲ کرد که می‌توانید در متن این خبر بخوانید. یادآوری می‌شود مراسم Wonderlust روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۸:۳۰ شب به‌وقت تهران برگزار می‌شود که به‌صورت زنده از رسانه علاءالدین پوشش داده می‌شود.

اخبار مرتبط: