امروز جزئیات جدیدی از پردازنده و رم گلکسی S24 فاش شده که نشان می‌دهد سامسونگ کمی برخلاف انتظارات عمل کرده است. پس از حذف کامل تراشه‌های اگزینوس از دستگاه‌های سری S23، افراد گمان کردند که سامسونگ قرار است برای همیشه از تراشه‌های کوالکام استفاده کند. اما اخباری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که تراشه‌های اگزینوس برای سری گلکسی S24 قرار است دوباره استفاده شوند.

اگر اخبار این تراشه را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که آخرین تراشه اگزینوس (اگزینوس 2300) هرگز از مرحله آزمایش رد نشد و در هیچ دستگاهی قرار نگرفت. اما حالا مشخص شده که برخی از نسخه‌های گلکسی S24 قرار است از نسل جدید این تراشه استفاده کنند. طبق اطلاعات، اگزینوس 2400 در برخی از دستگاه‌های عرضه شده در کره جنوبی قرار خواهد گرفت.

این تراشه در ماه فوریه به صورت کامل طراحی و ساخته شد اما اطلاعات نشان می‌دهد که تولید انبوه آن قرار است از سال 2024 شروع شود. به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد دارد از این زمان برای رفع تمامی مشکلات اگزینوس 2400 استفاده کند تا دیگر مانند گذشته شاهد بروز مشکلات در آن نباشیم. البته باید در نظر داشته باشید که این تراشه یک غول 10 هسته‌ای محسوب می‌شود که اندازه آن حتی از تراشه M1 اپل هم بزرگ‌تر است.

در این میان می‌توان به رم گلکسی S24 هم اشاره کرد. طبق شایعاتی به تازگی منتشر شده، این دستگاه است از رم 16 گیگابایتی استفاده کند که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. البته در نظر داشته باشید که سامسونگ در سری S20 هم از رم 16 گیگابایتی استفاده کرد اما در نسل‌های بعدی آن را به 12 گیگابایت کاهش داد. استفاده از این میزان رم نشان می‌دهد که سامسونگ قصد دارد روی عملکرد دستگاهش تمرکز زیادی داشته باشد.

پردازنده سامسونگ اگزینوس در گلکسی S24

شایعات دیگری هم نشان می‌دهد که شرکت AMD قرار است در ساخت پردازنده گرافیکی با سامسونگ همکاری کند. البته اعلام این همکاری در گذشته هم اعلام شده بود اما نتایج آن چشمگیر نبود. اگزینوس 2200 به عنوان اولین تراشه‌ای که از گرافیک AMD استفاده می‌کرد اصلا عملکرد خوبی نداشت. اما ظاهرا حالا سامسونگ این موضوع را جدی‌تر گرفته و قصد دارد فرکانس پردازشی آن را تا 2 گیگاهرتز هم بالا ببرد.

البته به دلیل عدم استفاده از فن در تلفن‌های همراه، احتمالا سامسونگ مجبور شود عملکرد این تراشه کمی محدود کند تا دمای آن مثل تراشه‌های قبلی بالا نرود. پردازنده تصاویر در این تراشه هم می‌تواند تا سقف تصاویر 320 مگاپیکسلی را پردازش کند و با رزولوشن 8K با نرخ 60 فریم در ثانیه با رنگ‌های 10 بیتی فیلم‌برداری کند.

همانطور که از شایعات مشخص است، سامسونگ حالا بحث پردازنده‌های شخصی خود را جدی‌‌تر گرفته و قصد دارد آن‌ها را به سری S باز گرداند. البته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که این تراشه در کدام کشور‌ها عرضه می‌شود اما احتمال زیادی وجود دارد که سامسونگ در ابتدا آن را در بازی کره جنوبی امتحان کند.

اخبار مرتبط: تراشه‌های اختصاصی سامسونگ در راهند