بر اساس شایعه‌ای که در کره‌جنوبی منتشر شده، سامسونگ یک تیم از مهندسان بومی را استخدام کرده تا دوباره کار بر روی تراشه‌های اختصاصی خود را شروع کنند. این تراشه که با ساختار مبتنی بر ARM طراحی شده‌، در سال 2025 روی گوشی‌های سری گلکسی قرار خواهد گرفت.

سامسونگ همچنین قصد دارد از سال 2027 به بعد، تراشه‌های پردازنده‌ای تولید کند که از طراحی مبتنی بر ARM استفاده نمی‌کنند! این تراشه‌های جدید نیز در گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالای سامسونگ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
سامسونگ چند سالی هست که برنامه دارد تمام قطعات مورد نیازش را خودش تولید کرده و به یک اکوسیستم داخلی دست پیدا کند. جالب اینکه این شرکت قبلا هم تلاش کرده بود تا با کمک یک تیم متخصص آمریکایی، تراشه‌های اختصاصی خودش را بسازد.

طی آن پروژه که به Mongoose معروف بود، تراشه‌هایی موسوم به اگزینوس تولید شدند که گرچه عملکرد خوبی داشتند، اما در زمینه مصرف برق و تولید حرارت با مشکلات جدی روبرو بودند. به همین خاطر هم سامسونگ پروژه Mongoose را در سال 2019 متوقف کرد و تصمیم گرفت تراشه‌های اگزینوس را کنار بگذارد.

سامسونگ در حال توسعه یک CPU جدید است

اما این شرکت تلاش‌های خود را دوباره از سر گرفته است تا جایگزینی برای تراشه‌های اگزینوش تولید کند. تا اتمام روند توسعه این چیپست‌های اختصاصی جدید، سامسونگ از تراشه‌های پرچم‌دار شرکت کوالکام بر روی گوشی‌های سری گلکسی S23 و S24 استفاده خواهد کرد.

خیلی از کاربران معتقدند که استفاده از تراشه‌های کوالکام باعث بالا رفتن کیفیت گوشی‌های سامسونگ شده است، اما این شرکت همچنان ترجیح می‌دهد مانند اپل، از تراشه‌های ساخت خودش استفاده کند. کنار گذاشتن تراشه‌های طراحی شده‌ مبتنی بر ARM ریسک بزرگی برای سامسونگ خواهد داشت. چراکه این ساختار مبتنی بر ARM همچنان قابلیت‌های کشف نشده بسیار زیادی دارد.

واقعیت این است که سامسونگ نیازی ندارد تراشه‌هایی با ساختار کاملا متفاوت بسازد تا بتواند با تراشه‌های کوالکام و مدیاتک رقابت کند. به هر شکل به نظر می‌رسد که سامسونگ مدت زیادی به استفاده از تراشه‌های کوالکام روی گوشی‌های سری گلکسی S ادامه نخواهد داد و به زودی دوباره به تراشه‌های اختصاصی خودش روی خواهد آورد.

خبر مرتبط: سامسونگ مجوز تولید تراشه‌های گلکسی S23 را به TSMC داد