دیروز دفتر ام‌اس‌آی به مناسبت سالگرد 37 سالگی‌اش مراسمی در ایران برگزار کرد که در آن لپ‌تاپ‌های جدید این شرکت به همراه اطلاعاتی درباره فروش این دستگاه‌ها به نمایش گذاشته شد.

مراسم سالگرد 37 سالگی شرکت ام‌اس‌آی روز سه‌شنبه، پنجم شهریور ماه برگزار شد که در آن، اطلاعاتی درباره محصولات تازه وارد به بازار کشور و برنامه‌های آینده برای واردات منتشر شد. در این مراسم، ارسلان شکوری، مدیر مارکتینگ محصولات ام‌اس‌‌آی در ایران مدل‌های جدیدی از لپ‌تاپ‌های این شرکت در سری‌های مختلف را معرفی کرد.

لپ‌تاپ‌های معرفی شده در سری‌های Titan، Raider، Vector، Stealth، Cyborg، Katana و Summit قرار می‌گیرند و هر‌کدام بخش خاصی از بازار را هدف قرار داده‌اند. باید گفت که لپ‌تا‌پ‌های مورد بحث، قیمت‌های متفاوتی دارند و حتی برخی از آن‌ها، در بازار کشور موجود هستند. برای مثال، می‌توان به لپ‌تاپ کاتانا 15 اینچی اشاره کرد که شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI Katana 15 را در سایت علاالدین مطالعه کنید.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI Katana 15

در مراسم MSI اطلاعاتی در مورد کانفیگ لپ‌تاپ‌های وارد شده داده نشد و برای مشخص شدن این موضوع، باید تا زمان عرضه گسترده دستگاه‌ها در بازار کشور صبر کنیم. در ابتدای مراسم به همکاری شرکت MSI با مرسدس AMG برای ساخت لپ‌تاپ اشاره شد که حاصل آن، دستگاهی جدید در سری Stealth بود. البته در ادامه اعلام شد که ظرفیت سفارش این دستگاه همانند تعداد تولید آن محدود است و ورود آن به کشور هنوز انجام نشده است.

در مراسم MSI ایران گفته شد که مجموعه لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌آی در دو سال متوالی برنده جایزه طراحی سالانه بوده‌اند و فروش نوت‌بوک‌های این شرکت حتی از مک‌بوک‌های اپل هم بیشتر بوده است. ابتدا به بررسی لپ‌تاپ Titan GT77 HX 13V پرداخته شد که لپ‌تاپ پرچمدار جدید این شرکت محسوب می‌شود. در این لپ‌تاپ از تراشه اینتل Core i9 استفاده شده که تا 45 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. 

Titan GT77 HX 13V

در این دستگاه از تکنولوژی MSI Overboost Ultra استفاده شده که می‌تواند سقف فرکانس پردازنده را به 5.2 گیگاهرتز و مصرف پردازنده و کارت گرافیک را به 250 وات برساند. البته باید گفت که برای استفاده از این قابلیت باید دستگاه را به‌صورت مستقیم به برق متصل کنید و باتری 99.9 وات ساعتی دستگاه پاسخگوی آن نخواهد بود. 

برای خنک کردن پردازنده نسل 14 اینتل و کارت گرافیک نسل 40 انویدیا از 4 فن و 8 لوله خنک‌کننده استفاده شده که برخی از خطوط آن به‌صورت مشترک استفاده می‌شوند. در ادامه باید گفت که در بخش صفحه نمایش از یک پنل مینی ال‌ای‌دی با رزولوشن 4K استفاده شده که می‌تواند برای انواع کاربری‌ها مناسب باشد. 

برای بهتر شدن جلوه دستگاه، در پنل پشتی و کیبورد آن از ال‌ای‌دی‌های RGB استفاده شده که تنظیم آن‌ها به وسیله نرم‌افزار گیمینگ ام‌اس‌آی صورت می‌گیرد. در بخش کیبورد هم از سوئیچ‌های MX Cherry استفاده شده که فقط در دستگاه‌های رده‌بالای دستگاه دیده می‌شود. قیمت این مدل هنوز مشخص نیست و باید برای اعلام آن از سوی ام‌اس‌آی صبر کرد.

Raider GE78HX

سپس در مراسم MSI ایران به معرفی دستگاه‌های Raider GE78HX و GE68 HX پرداخته شد که در رتبه دوم دستگاه‌های پرچمدار قرار می‌گیرد. مشخصات سخت‌افزاری این مدل تفاوت چندانی با دستگاه تایتان ندارد اما تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده که ممکن است برای برخی کاربران مناسب باشد. حالا در این مدل از 2 فن استفاده شده که می‌توانند گرمای دستگاه را به وسیله لوله‌های خنک کننده هدایت کنند. از طرف دیگر، محل قرارگیری لایت بار به بخش جلوی دستگاه منتقل شده است.

برای بهتر شدن کاربری دستگاه در بخش‌های روزمره و اداری، نسبت تصویر صفحه نمایش به 16:10 یا همان Golden Ratio تغییر کرده که زاویه دید کاربر را کمی گسترده‌تر می‌کند. در کنار سخت‌افزار قدرتمند مدل GE78، شاهد استفاده از رم DDR5 و PCIE GEN 5 SSD در آن هستیم که می‌تواند سرعت انتقال اطلاعات و توانایی باز نگه داشتن برنامه‌ها در پس زمینه را بیشتر کند. 

Vector GP78 HX

لپ‌تاپ Vector GP78 HX که به آن پرداخته شد، شباهت سخت‌افزاری زیادی به مدل Raider دارد ولی تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده است. لپ‌تاپ Stealth 15 نسخه باریک‌تر یک دستگاه گیمینگ محسوب می‌شود که سخت‌افزار قدرتمندی را در بدنه کوچک‌تری قرار داده است. در این دستگاه از دو صفحه نمایش 4K با نرخ بروزرسانی 120 هرتزی یا صفحه نمایش QHD با نرخ بروزرسانی 240 هرتزی استفاده شده است.

البته مشخص نیست که کدام‌یک از این دو مدل قرار است وارد بازار کشور شود و احتمال می‌رود این اطلاعات در طی هفته‌های آینده اعلام شود. در این نسخه برای کاهش قیمت دستگاه از سخت‌افزار ضعیف‌تری نسبت به مدل‌های پرچمدار استفاده شده اما همچنان می‌توان آن را یک دستگاه قدرتمند با توانایی بالا دانست. نور‌پردازی کیبورد در مدل Stealth با نور سفید انجام شده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

Cyborg 15

در این مراسم همچنین به نسخه‌های اقتصادی‌تر دستگاه‌های ام‌اس‌آی پرداخته شد که از مدل Cyborg 15 شروع می‌شود. در این نسخه از تراشه‌های نسل جدید i7 به‌همراه کارت گرافیک نسل 40 انویدیا استفاده شده که در کنار حافظه SSD و رم DDR5 قرار گرفته‌اند. نورپردازی کیبورد با رنگ آبی انجام شده و امکان تغییر آن وجود ندارد. برای خنک کردن لپ‌تاپ در این مدل تنها از یک فن به همراه لوله‌های خنک کننده استفاده شده که ممکن است کمی ضعیف به‌نظر برسد.

سپس نسل کاتانا به نمایش گذاشته شد که جزو دستگاه‌های میان‌رده این شرکت محسوب می‌شود. مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه شباهت زیادی به مدل سایبورگ دارد اما برتری‌هایی در آن ایجاد شده است. برای مثال، سیستم خنک کننده این دستگاه حالا از دو فن استفاده می‌کند و در کیبورد آن، از چهار منطقه RGB استفاده شده که امکان شخصی‌سازی آن‌ها در نرم‌افزار ام‌اس‌آی وجود دارد.

در پایان، مدل Summit E16 Flip معرفی شد که در دسته دستگاه‌های اداری MSI قرار می‌گیرد. این مدل هم از تراشه i7 به همراه گرافیک نسل 40 RTX استفاده می‌کند اما نمی‌توان انتظار زیادی از آن در بخش بازی داشت. ضخامت این مدل به 16.85 میلی‌متر رسیده و عمر باتری آن در استفاده روزمره 11 ساعت اعلام شده که بسیار چشمگیر است.

دستگاه‌های جدید ام‌‌اس‌آی

صفحه نمایش این مدل از لمس‌ پشتیبانی می‌کند و حتی امکان استفاده از آن با قلم هم وجود دارد. کیبورد مدل سامیت نورپردازی سفید رنگ دارد و رنگ آن قابل تغییر نیست. لولای دستگاه قابلیت چرخش 360 درجه دارد و کاربر در صورت نیاز می‌تواند آن را به یک تبلت تبدیل کند.

دستگاه‌های جدید ام‌‌اس‌آی می‌توانند برای کاربران از جذابیت بالایی برخوردار باشند. این دستگاه‌ها عموما در بخش میان‌رده قرار می‌گیرند و هنوز خبری از واردات مدل‌های بالارده و گران‌قیمت در دسترس نیست.

نظر شما در مورد مراسم MSI ایران چیست؟ آیا این لپ‌تاپ‌ها از ارزش خرید بالایی برخوردارند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: بررسی لپ‌تاپ MSI Modern 15 با تراشه نسل ۱۳ اینتل و قیمت اقتصادی