مشخصات فنی و جزئیات بیشتری از PS5 Pro لو رفته که نشان می‌دهد این دستگاه از معماری Zen 2 به‌کار رفته در مدل پایه با فرکانس بالاتر و فناوری ری تریسینگ بهره می‌برد.

تاکنون اخبار متعددی درباره PS5 Pro منتشر شده است. اولین اخبار و شایعات درباره کنسول جدید سونی، اردیبهشت ماه منتشر شد که توسعه آن را تایید می‌کرد. اخیرا هم شایعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد این کنسول از یک پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 سفارشی سازی شده با ۱۶ رشته پردازشی استفاده می‌کند. جالب اینجاست که اولین شایعه درحقیقت کنار شایعه PS5 Slim منتشر شد که اکنون در بازار با قیمتی بالاتر نسبت به پلی استیشن ۵ عادی به فروش می‌رسد. این شایعه توسط افشاگری به‌نام تام هندرسون منتشر شده بود با تایید شایعه PS5 Slim، به‌نظر می‌رسد توسعه PS5 Pro هم امری اجتناب ناپذیر است. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که مشخصات فنی و جزئیات بیشتری از PS5 Pro را به اشتراک می‌گذارد.

 مشخصات PS5 Pro

براساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت خبری Wccftech، یک افشاگر در تردز جزئیات و مشخصات دیگری از PS5 Pro سونی را که گفته می‌شود شهریور ماه سال آینده معرفی می‌شود را منتشر کرده است. چند روز قبل، افشاگر دیگری به‌نام Kepler_L2@ مدعی شد CPU مدل پرو در مقایسه با CPU نسخه عادی PS5 ارتقا بسیار کمی دارد و اطلاعات جدید جزئیات دیگری را درباره CPU افشا می‌کند. این گزارش هم تایید می‌کند که مدل Pro مانند نسخه عادی از معماری Zen 2 استفاده می‌کند، البته از فرکانس بالاتری برخوردار است. همچنین در این گزارش به پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتوی (Accelerated Ray Tracing) اشاره شده که پیش‌تر از تام هندرسون شنیده بودیم. در ادامه به لیست جزئیاتی که از PS5 Pro (با کد ویولا و ترینیتی) در تردز منتشر شده است می‌پردازیم:

  • ویولا برپایه فناوری N4P شرکت TSMC ساخته شده است
  • پردازنده گرافیکی (GPU) آن GFX1115 است
  • پردازنده ویولا از معماری zen2 مورد استفاده در PS5 استفاده می‌کند، اما حداکثر فرکانس ۴.۴ گیگاهرتزی دارد. ۶۴ کیلوبایت حافظه پنهان L1 در هر هسته، ۵۱۲ کیلوبایت حافظه پنهان L2 در هر هسته و 8 مگابایت حافظه L3 مشترک (4 مگابایت در هر CCX).
  • مدار ویولا در بیشترین حالت به ۳۰ ورک گروپ می‌رسد، اما تنها ۲۸ ورک گروپ (56 CU) در نسخه‌های فروشی فعال است.
  • در ترینیتی سه فناوری کلیدی به‌کار رفته است. ذخیره‌سازی سریع (فشرده‌سازی و رفع فشرده‌سازی تسریع‌شده سخت‌افزاری، فناوری کلیدی در PS5 است)، ردیابی پرتوی تسریع‌شده (ری تریسینگ) و افزایش مقیاس.
  • معماری این دستگاه RDNA3 است، اما قابلیت ری تریسینگ را از RDNA4 به دست آورده است.
  • 3584 شیدر (Shader)، 224 TMU و 96 ROP.
  • 16 گیگابایت بر ثانیه GDDR6 (از مجموع ۱۸ گیگابیت بر ثانیه). مموری باس 256 بیتی با پهنای باند حافظه 576 گیگابایت بر ثانیه.
  • فرکانس هدف پردازنده گرافیکی 2 گیگاهرتز است.
  • افزایش شطرنجی 50 تا 60 درصد نسبت به Oberon و Oberon Plus، بیش از دو برابر عملکرد خام RT.
  • NPU XDNA2 با هدف تسریع تکنیک ارتقاء مقیاس یادگیری ماشین زمانی سفارشی سونی ارائه خواهد شد. این یکی از محورهای اصلی PS5 Pro خواهد بود، همانطور که در رندر چک بورد برای PS4 Pro دیدیم و با استفاده از آن، خروجی 4K ارتقا یافته با سرعت بیشتر از 30 فریم در ثانیه ارائه می‌شود.
PS5 Pro

چند کاربر در ایکس از تام هندرسون در مورد این مشخصات اضافی فاش شده PS5 Pro سؤال کردند، اما هندرسون پاسخ داد که نمی‌تواند در مورد آنها اظهار نظر کند. وی اضافه کرد که احتمالا مشخصات کامل کنسول سونی طی روزهای آینده فاش خواهد شد. زیرا با توزیع نسخه‌های توسعه‌دهندگان بین سازندگان بازی‌های ویدیویی، احتمال فاش شدن بسیار بالا می‌رود. بااین حال هنوز هیچ‌یک از اطلاعات مذکور تایید نشده و حتی سونی تاکنون خبری مبنی‌بر توسعه PS5 Pro را منتشر نکرده است. بنابراین تمامی اطلاعاتی که فاش می‌شوند ممکن است در آینده غلط از آب در بیایند.

اخبار مرتبط: