فناوری تلفن همراه در ایران، پس از سه دهه فعالیت، با بهره‌گیری از استانداردهای نسل جدید و کاربردهای خلاقانه 5G، وارد مرحله تازه‌ای از چرخه حیات خود می‌شود.

اولین اپراتور تلفن همراه کشور که در سال ۱۳۷۳ با ۲۴ ایستگاه و چهار سیم‌کارت کار خود را آغاز کرد، اکنون با بیش از ۱۰۰۰ سایت 5G، به‌عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران و خاورمیانه، وارد چهارمین دهه فعالیت خود می‌شود.

فاصله تقریبی یک دهه از ظهور این فناوری در ایران نسبت به جهان، ایران را در زمره کشورهای پیشرو در توسعه فناوری ارتباطات سیار قرار داده است. همچنین، همگام با ظهور نسل‌های جدید ارتباطی، ایران توانسته خود را در لبه تکنولوژی حفظ کند.

در‌حالی‌که در روزهای ابتدایی، دغدغه مسئولان ظرفیت‌سازی برای واگذاری ۹۲۰۰ شماره در تهران بود، اکنون تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده همراه اول از ۱۰۰ میلیون گذشته است. این به معنای پوشش ۹۷ درصد جمعیت ایران، شامل ۴۵ هزار روستا و ۸۳ هزار کیلومتر جاده است.

نیاز و تقاضای مردم به فناوری ارتباطی سیار، زمینه را برای حضور بازیگران دیگر در این عرصه فراهم کرد. خصوصی‌سازی بزرگ‌ترین بنگاه مخابراتی کشور، جایگاه همراه اول را به‌عنوان یک سرمایه ملی در حوزه ارتباطی کشور تثبیت کرد.

همراه-اول

اکنون سهم بازار گروه همراه اول در مکالمه ۶۷ درصد، در پیامک ۸۴ درصد و در مشترکان اینترنت پرسرعت سیار ۵۳ درصد است.

اولین و بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور با مأموریت «تحقق رویای دیجیتال»، در سال پایانی برنامه دوم راهبردی خود (پایان ۱۴۰۲) به درآمد عملیاتی ۵۱۴۲۱ میلیارد تومان در شرکت اصلی دست یافت. همچنین، درآمد خدمات دیتا و پیامک در سال مالی ۱۴۰۲ با رشد ۳۷ درصدی به ۲۹۷۰۵ میلیارد تومان رسید.

همراه اول در سال گذشته ۲۳۷۲۷ میلیارد تومان به دولت پرداختی داشته است؛ رقمی که در ابتدای ورود این فناوری به کشور با سرمایه‌گذاری دولتی، دور از انتظار بود.

سیر توسعه فناوری تلفن همراه در کشور طی سه دهه، نشان از ایجاد انقلابی ارتباطی دارد که منجر به تحولی ساختاری در تمامی حوزه‌ها شده است. اکنون در مرحله «فراتر از اینترنت پرسرعت» هستیم که نویدبخش سرعت‌های بالاتر، تأخیر کمتر و برنامه‌های کاربردی تحول‌آفرین است.

همراه اول به عنوان «لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال» از سال ۱۳۹۵ ورود به فناوری 5G را آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی، فرآیند بومی‌سازی این فناوری را راهبری می‌کند.

در مسیر پیش روی توسعه، همراه اول ضمن توجه به اتصال گسترده در فناوری نسل پنجم، به سمت پیاده‌سازی کاربردهای فناورانه حوزه اینترنت اشیاء و ادغام با هوش مصنوعی خواهد رفت که نویدبخش آینده‌ای با پیشرفت‌های هیجان‌انگیزتر و مبتنی بر ارتباطات یکپارچه‌تر، کارآمدتر و به‌هم‌پیوسته‌تر است.