انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب، مسعود پزشکیان، خواستار احیای کارگروه تلفن همراه و شفاف‌سازی مواضع دولت در خصوص تولید موبایل داخلی شده‌است.

این انجمن با اشاره به کارگروهی که در سال 1396 توسط وزیر صمت دولت دوازدهم تشکیل شده بود، به مزایای آن در ایجاد شفافیت در حوزه واردات تلفن همراه اشاره می‌کند. این کارگروه با حضور سازمان‌های مربوطه ازجمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان استاندارد، بانک مرکزی، همتا، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان توسعه و تجارت، و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، توانست طرح رجیستری را به ثمر برساند و اطلاعات دقیقی از واردات و خدمات پس از فروش تلفن همراه ارائه دهد.

انجمن-واردکنندگان-موبایل

متأسفانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، از سال 1400، این کارگروه تعطیل و ارائه آمارهای مربوط به واردات و سایر اطلاعات شفاف‌ساز ازسوی سازمان‌ها متوقف شده‌است. انجمن واردکنندگان موبایل این موضوع را عاملی برای افزایش احتمال فساد و مشکلات اقتصادی می‌داند؛ بنابراین، انجمن خواهان احیای کارگروه تلفن همراه برای بازگرداندن شفافیت به این حوزه و جلوگیری از بروز تخلفات مشابه پرونده چای دبش است.

موضوع دیگر مورد بحث در نامه انجمن، تولید گوشی‌های موبایل ایرانی است؛ این پروژه که سال‌ها پیش توسط وزارت ارتباطات مطرح شده بود، در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری دنبال شد و در سال‌های اخیر شاهد پیگیری‌های بیشتری در این زمینه بودیم. انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید، مسعود پزشکیان، درخواست کرده تا موضع خود را درخصوص سیاست تولید گوشی مشخص و تعریف دقیقی از «تولید» ارائه کند؛ انجمن معتقد است تحقق این آرزوی ملی نیازمند تخصص، امکانات و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا است.

با‌توجه‌به صدور تعداد قابل‌توجهی پروانه تولید تلفن همراه در دولت سیزدهم، انجمن وارکنندگان موبایل خواهان شفاف‌سازی درخصوص ادامه این سیاست در دولت چهاردهم و ارائه تعریفی دقیق از «تولید تلفن همراه» توسط مسئولین و کارشناسان مرتبط است.