سازمان توسعه تجارت ایران از وزارت صمت خواست که در مورد ماجرای تولید گوشی‌های نوکیای تقلبی و عرضه آن در کشور پاسخگو باشد.

بحث تولید گوشی نوکیای تقلبی چندماهی است که در بازار موبایل و بین مردم بر سر زبان‌ها افتاده و اکنون سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای به وزارت صمت خواستار توضیحاتی دراین مورد شد.

در اواخر سال گذشته پس از اینکه نام شرکت ایرانی و مکانی که اقدام به تولید گوشی‌های فیک نوکیا می‌کرد فاش شد، نماینده رسمی شرکت نوکیا در ایران اعلام کرده بود که اختیار و مجوز تولید گوشی‌های این برند را به هیچ شرکت ایرانی و چینی نداده است. سفارت فنلاند نیز طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز به مسئولان ایرانی اظهار داشت که تبعات این‌کار ضمن لطمه به اعتبار کمپانی نوکیا باعث سردرگم شدن مصرف‌کنندگان و غیرقابل تشخیص شدن گوشی‌های اصل و فیک از هم برای افراد غیرمتخصص خواهد شد.

نوکیا

براین اساس و به‌دنبال شایعات شنیده شده دراین زمینه، خبر دیگری هم منتشر شده بود که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قصد دارد واردات گوشی‌های همراه دکمه‌ای را به کشور، به‌منظور حمایت از تولید داخلی ممنوع اعلام کند. اما چندی بعد سید حسین حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی خبر را تکذیب و آن را ترفند و تمهید انحصارطلبی شرکت‌هایی که در زمینه مونتاژ گوشی‌های دکمه‌ای فعالیت می‌کنند اعلام کرده بود.

همچنین پس از انتشار خبر ساخت نوکیای تقلبی در کشور معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان را متولی پیگیری این ماجرا دانست و به‌طور کلی اظهارنظر دیگری دراین زمینه نکرده بود.  

با این وجود همچنان بحث تلفن‌های همراه تولید شده غیراصل برند نوکیا، در بین فعالان صنف موبایل و خریداران کشور مطرح است و حالا سازمان توسعه تجارت برای بررسی ابعاد و زوایای موضوع دست به‌کار شده است که انتظار می‌رود در آینده نزدیک مساله روشن شود.

اخبار مرتبط: ممنوعیت واردات گوشی دکمه‌ای در سال جدید اجرایی می‌شود