ممنوعیت واردات گوشی دکمه‌ای پس از انتشار خبر تولید تلفن‌های همراه تقلبی کمپانی نوکیا در سال گذشته، اکنون در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار گرفت.
طی جلسه‌ای که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد، مصوب شد که واردات گوشی‌های همراه دکمه‌ای از این پس به داخل کشور ممنوع شود. براین‌اساس طبق مصوبه ۱۶۴ جلسه ستاد مذکور، دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری ملزم به ارائه گزارش در خصوص اجرای مصوبه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و همچنین نحوه اجرایی شدن اقدامات موردنیاز برای جلوگیری از واردات تلفن‌های همراه دکمه‌ای، به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی شد.
همچنین درخصوص تولید تلفن‌های همراه نوکیا فیک و تقلبی در کشور، معاونت صنایع عمومی وزارت صمت، بررسی ابعاد و زوایای مختلف این موضوع را در حیطه وظایف و اختیارات سازمان‌های حمایت از تولیدکنندگان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست. هرچند گفته شده که دلیل تولید موبایل‌های فیک نوکیا در کشور، مقابله و دور زدن تحریم‌ها بوده است.
همچنین سازمان بازرسی کل کشور نیز در خصوص اجرای بند ۲/۲ از مصوبات جلسه ۱۵۶ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که به حمایت از واردات و عدم جلوگیری از ورود قطعات تلفن‌های همراه توسط گمرک تاکید دارد، موظف به پیگیری شد.
گفتنی است که طبق آمارهای ارائه شده توسط گمرک کشور، رقم ورود تلفن‌های همراه اعم از هوشمند(لمسی) و دکمه‌ای در نیمسال اول سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۲/۳ برابر رشد داشته و ارزش واردات در این زمینه نیز معادل ۱۱۸۵ میلیون دلار اعلام شده بود که در اسفندماه سال ۱۴۰۲ جلسه‌ای در ستاد تسهیل برگزار شده و براساس مصوبه جلسه، در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و رفع مشکلات و موانع آنها و همچنین به‌جهت ارتقای نظام مالی کشور تصمیماتی در خصوص ممنوعیت واردات گوشی دکمه‌ای به کشور اتخاد شد و نهادهای ذی‌ربط در خصوص پیگیری موضوع موظف به همکاری شدند.

به‌روزرسانی:

سید حسین سادات حسینی، رییس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی با تکذیب خبر فوق در این خصوص گفت که اخبار منتشر شده در مورد ممنوعیت ورود گوشی‌های دکمه‌ای به کشور صحت ندارد و با پیگیری‌هایی که از وزارت صمت انجام داده، موضوع را ترفند شرکت‌های مونتاژکننده گوشی‌های دکمه‌ای، به نیت انحصارطلبی در بازار خواند.

اخبار مرتبط: گوشی‌های جدید نوکیا با طراحی ساده معرفی شدند