براساس گزارش‌ها برخی از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی که انتظار می‌رفت در iOS ۱۸ ارائه شوند، ممکن است در زمان عرضه این سیستم عامل دردسترس نباشند.

درست پیش از رویداد WWDC24، مینگ چی کو، دیدگاه‌هایش را در مورد iOS ۱۸ و سایر پیشرفت‌های اپل که این شرکت درحال رونمایی از آن‌ها در مراسم پیش‌رو است، به اشتراک می‌گذارد. مدتی است که می‌شنویم کمپانی اپل روی قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) برای دستگاه‌های آینده‌‌اش کار می‌کند. مینگ چی کو تأیید می‌کند که این شرکت در آستانه‌ معرفی مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید است. سخنرانی اصلی WWDC24 امروز دوشنبه، ۲۱ خرداد راس ساعت ۲۰:۳۰ شب به وقت ایران شروع می‌شود.

براساس گزارش‌های ارائه شده توسط مینگ-چی کو، به‌نظرمی‌رسد شرکت اپل درنظر دارد قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) قدرتمندی را در تمامی ابعاد سیستم‌عامل iOS ۱۸ و اپلیکیشن‌های سیستمی آن ادغام کند. این موضوع با پیش‌بینی‌های قبلی مبنی‌بر ارتقاء قابل‌توجه دستیار صوتی سیری همسو است. با این‌وجود، مینگ چی خاطرنشان می‌کند که محدودیت‌های مرتبط با ظرفیت حافظه رم دستگاه‌ها (احتمالا ۸ گیگابایت) موجب محدود شدن توانایی‌های هوش مصنوعی برروی خود دستگاه خواهد شد. گفتنی است برای ارائه این‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی، اپل از ترکیبی از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) محلی و مبتنی‌بر سرور استفاده خواهد کرد.

مینگ چی کو در iOS 18 ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته ممکن است در هوای هوا ارائه نشوند

کو ضمن تایید توسعه‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر سرور، معتقد است که این ویژگی‌ها به‌صورت مرحله‌ای و در بازه‌های زمانی مختلف عرضه خواهند شد. دلیل‌این‌امر، زمان‌بر بودن فرآیند آموزش مدل‌های LLM بزرگ در سرورها نسبت به نمونه‌های کوچک‌تر است. مینگ-چی کو پیشرفت‌های هوش مصنوعی اپل در iOS ۱۸ را یک جهش انقلابی نمی‌داند. بااین‌حال، او براین باور است که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ اپل در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، درآینده به‌بار خواهد نشست.

او همچنین پیش‌بینی می‌کند که قابلیت‌های پیشرفته‌ هوش مصنوعی در ابتدا تنها برای مدل‌های پرو آیفون ۱۵ و سری آیفون ۱۶ و بالاتر در دسترس قرار گیرند. حجم فروش سری آیفون ۱۶ در سه ماهه‌ دوم سال ۲۰۲۴ ممکن است نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد. دلایل این کاهش احتمالی، مشخص نشده است. اپل درحال طی کردن مسیری محتاطانه اما روبه‌جلو در زمینه‌ هوش مصنوعی است. باوجود محدودیت‌های فعلی، سرمایه‌گذاری‌های اپل نویدبخش آینده‌ای درخشان در حوزه‌ هوش مصنوعی برای دستگاه‌های این شرکت است.

پیش‌تر گزارش‌هایی درمورد همکاری اپل با OpenAI و گوگل برای توسعه‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی مبتنی برسرور منتشر شده بود. بااین‌حال، مینگ‌چی کو، اهمیت این همکاری‌ها را در زمینه‌ هوش مصنوعی کم‌رنگ جلوه می‌دهد. او براین‌باور است که تمرکز اصلی اپل برروی «مدل کپسوله‌سازی» تعامل کاربر و اپلیکیشن خواهد بود. «مدل‌کپسوله‌سازی» به رویکردی اشاره دارد که در آن، اپل چگونگی تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های خود را به شکلی خاص مدیریت و بهینه‌سازی می‌کند تا تجربه‌ای یکپارچه و روان برای کاربر رقم بزند.

کو در انتها نتیجه‌گیری می‌کند که پس‌از رویداد WWDC24، دیگر کسی اپل را شرکتی عقب‌مانده در رقابت هوش مصنوعی نخواهد دانست. به‌نظرمی‌رسد اپل باوجود همکاری با دیگر شرکت‌ها، استراتژی و تمرکز خاص خود را در حوزه هوش مصنوعی دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط:اپل با ادغام سیری با AI آیفونی هوشمندتر از همیشه در دستان کاربرانش قرار می‌دهد