در حالی که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM مایکروسافت سرفیس در تست‌های عملکردی، به‌طورکلی از مک‌بوک ایر پیشی می‌گیرند، اما در برابر مک‌بوک پرو حرفی برای گفتن ندارند.

نسل جدید لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM مایکروسافت سرفیس، مجهزبه جدیدترین تراشه اسنپدراگون X الیت X1E-80-100 شرکت کوالکام، عملکردی درحد و حتی فراتر از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های اختصاصی سیلیکون اپل ارائه می‌دهند. نتایج حاصل از آزمون‌های مقایسه‌ای عملکرد (Benchmark) نشان می‌دهد که این لپ‌تاپ‌ها در بسیاری از موارد از مک‌بوک ایر پیشی می‌گیرند. بااین‌حال، عملکرد آن‌ها به‌پای مدل‌های قدرتمند مک‌بوک پرو که سال گذشته عرضه شدند، نمی‌رسد. نتایج این آزمون‌ها همچنین حاکی از عملکرد بسیار چشمگیر این تراشه نسبت به پردازنده‌های نسل فعلی اینتل و AMD است.

ادعاهای مایکروسافت مبنی‌بر برتری عملکردی لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر ARM در برابر مک‌بوک ایر M3، با نتایج به‌دست آمده از مجموعه تست‌های وب‌سایت The Verge مورد تایید قرار گرفت. این تست‌ها نشان می‌دهند که جدیدترین لپ‌تاپ‌های سرفیس مایکروسافت و سایر لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به همان چیپ (شامل مدل‌هایی از Dell، Lenovo، Acer و Samsung)، به‌طورکلی عملکرد بهتری نسبت به جدیدترین مک‌بوک ایر ارائه می‌دهند. باوجوداین، وب‌سایت The Verge اشاره می‌کند که در برخی سناریوها، مک‌بوک ایر همچنان از برخی رقبا پیشی گرفته است. این نتایج نشان‌دهنده‌ پیشرفت قابل‌توجه مایکروسافت در زمینه تراشه‌های ARM و پتانسیل آن‌ها برای به چالش کشیدن سلطه اپل در بازار لپ‌تاپ‌های با کارایی بالا است.

این عملکرد، شدیدترین رقابتی است که مایکروسافت تا به امروز در زمینه قیمت، کارایی و عمر باتری با مک‌بوک‌ها به نمایش گذاشته است. اگرچه تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام در تمامی تست‌ها نتوانستند به‌طورکامل از پس تراشه هشت هسته‌ای CPU و ده هسته‌ای GPU به‌کاررفته در M3 اپل بربیایند، اما این دستاورد می‌تواند زنگ خطری برای اینتل و AMD باشد تا برای رقابت با این بازیگر جدید در قلمرو خودشان چاره‌جویی کنند.

MacBook Pro

بااین‌حال، در مواجهه با نسل‌های مختلف تراشه به‌کار رفته در مک‌بوک پرو 2023، ورق برمی‌گردد. تراشه‌ 16 هسته‌ای M3 مکس به‌طور قابل ملاحظه‌ای از سایر رقبا پیشی می‌گیرد و حتی تراشه‌ 12 هسته‌ای M2 مکس نیز در تست چند هسته‌ای Cinebench 2024 اندکی سریع‌تر از بهترین تراشه‌های X الیت عمل می‌کند. برتری مک‌بوک پرو در عملکرد گرافیکی نیز مشهود است. کارت‌های گرافیک مجتمع (Integrated) به‌طورکلی برای انجام امور سنگین گرافیکی مانند بازی‌سازی، رندرگیری سه بعدی یاهرکاردیگری که نیازمند قدرت پردازشی بالا در بخش گرافیک است، مناسب نیستند. این موضوع شامل تمام تراشه‌های اسنپ‌دراگون X کوالکام نیز می‌شود. (کارت‌های گرافیک مجتمع اپل یک استثنا هستند، به‌ویژه به دلیل قابلیت ارتقاء آن‌ها؛ کارت گرافیک بسیار قدرتمند 40 هسته‌ای موجود در مک‌بوک پرو M3 مکس، به‌طور کامل پردازنده‌های گرافیکی AMD، اینتل و کوالکام را پشت سر می‌گذارد.)

همانطورکه مک‌های مبتنی بر تراشه‌های اختصاصی اپل برای اجرای برخی برنامه‌های قدیمی وابسته به پردازنده‌های اینتل نیاز به یک شبیه‌ساز (emulator) دارند، کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ARM نیز به همچین ابزاری نیازمند هستند. مایکروسافت ادعا کرده بود که شبیه‌ساز x86 آن‌ها به نام پرایزم (Prism) سریع‌تر از رقیب خود یعنی روزتا 2 اپل عمل خواهد کرد، اما به‌نظرمی‌رسد که این ادعا صحت ندارد.

یکی‌دیگراز ادعاهای مایکروسافت که موردتایید قرارنگرفت، مربوط به عمر باتری دستگاه‌های جدیدشان بود. آن‌ها ادعا کرده بودند که لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM مایکروسافت 20 درصد عمر باتری بیشتری نسبت به مک‌بوک ایر 15 اینچی ارائه می‌دهند. در تست‌های انجام‌شده روی جدیدترین مدل‌های 13 و 15 اینچی مک‌بوک ایر، با تنظیم روشنایی صفحه نمایش به حدود 200 نیت و استفاده‌ معمول روزانه از دستگاه درطول یک‌هفته، این لپ‌تاپ‌ها حدود 18 ساعت با یک بار شارژ دوام آوردند. هیچ‌کدام از لپ‌تاپ‌های مبتنی بر اسنپدراگون به عمر باتری 18 ساعته‌ی مک‌بوک ایر M3 نرسیدند، اما اکثر آن‌ها با میانگین 14 تا 16 ساعت، عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان دادند.

نسل جدید تراشه‌های اسنپدراگون، عملکردی بسیار قابل‌توجه از خود ارائه داده‌اند. دستیابی به سطح عملکردی فراتر از مک‌بوک ایر M3 اپل، آن هم در شرایطی که عمر باتری مشابهی نیز تامین می‌شود، دستاوردی قابل‌ملاحظه در عرصه‌ پردازنده‌های لپ‌تاپ است.

پیش‌بینی می‌شود بازیگران مطرحی چون اینتل و AMD نیز به‌زودی با الگوبرداری از معماری یکپارچه‌ رم و پردازنده‌ اپل، وارد این عرصه شوند و حتی از کوالکام پیشی بگیرند. اما عملکرد قدرتمند مک‌بوک پرو گواهی بر پیشتازی فعلی اپل در این رقابت است و این برتری حتی با در نظر نگرفتن نسل بعدی تراشه‌های M4، همچنان تداوم خواهد داشت. شدت‌گرفتن این‌رقابت، خبری مسرت‌بخش برای کاربران مک است. هرچه رقبا به اپل نزدیک‌تر شوند، انگیزه‌ این کمپانی برای نوآوری و توسعه‌ فناوری‌های پیشرفته‌تر افزایش می‌یابد و در نهایت، کاربران از مزایای این پیشرفت‌ها بهره‌مند خواهند شد.