همانطور که می‌دانید، شرکت OpenAI و مایکروسافت رابطه نزدیکی داشته و مدت‌هاست در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند. از طرف دیگر، حال بحث همکاری اپل و OpenAI نیز در زمینه هوش مصنوعی و آپدیت جدید سیستم عامل این شرکت، یعنی iOS 18 مطرح شده که باعث نگرانی شرکت مایکروسافت خواهد شد.

از زمان معرفی شدن هوش مصنوعی ژنراتیو و قابلیت‌های آن، اپل سعی دارد این امکانات را به محصولات خود اضافه و تجربه کاربران را راحت‌تر از پیش کند. ممکن است این کمپانی دیر پایش را به ماجرا باز کرده باشد اما بسیاری معتقدند که پتانسیل خوبی در این زمینه خواهد داشت و مسیری هیجان‌انگیز در پیش دارد. بر طبق گزارشی از The Information، شرکت اپل در راستای استفاده از هوش مصنوعی از اواسط سال 2023 با OpenAI در حال مذاکره بوده و ممکن است این دو کمپانی در خفا معامله‌ای میانشان صورت گرفته باشد و شروع به همکاری کنند. با این حال، اطلاعات قطعی از این موضوع در دست نیست.

زمان زیادی تا رویداد ویژه اپل باقی نمانده و قرار است در طی آن، این غول آمریکایی یافته‌هایش در طول این یک سال و امکانات ویژه‌ای که آماده کرده است را به عموم مردم نمایش دهد. این شرکت بر روی مدل‌های زبانی خودش کار کرده و از علاقمندان و افراد توانای این صنعت نیز خواسته است تا تکنولوژی‌شان را به این شرکت عرضه کنند. ماه قبل گزارش شد که اپل قصد دارد تکنولوژی یکی از شرکت‌های گوگل، OpenAI یا Baidu را به دست آورد و با این شرکت‌ها در حال مذاکره است. حال به نظر می‌رسد همکاری اپل و OpenAI در راستای این مذاکرات شکل گرفته باشد و این کمپانی تکنولوژی هوش مصنوعی‌اش را در خدمت اپل و iOS 18 قرار داده باشد.

ios18

وبسایت The Information ذکر نمود: «در برخی تست‌ها، اپل چت جی پی تی را به سیری وصل کرده و این مسئله باعث ارتقای بزرگی در توانایی‌های این دستیار صوتی اپل شد. به دنبال آن، سیری می‌توانست کارهای پیچیده‌تری را انجام دهد و درک بهتری نیز از خواسته کاربران داشته و در نهایت نتایجی بهتر به آنان ارائه دهد». مشخص نیست که در حال حاضر کدام نسخه از چت جی پی تی در خدمت اپل قرار گرفته اما منابع آگاه عنوان کردند که این غول آمریکایی، در زمینه ارتقای هوشمندی سیری بسیار مصمم است.

همکاری اپل و OpenAI ممکن است در نهایت به نفع کاربران باشد اما چنین معامله‌ای نگرانی شرکت مایکروسافت را نیز در بر خواهد داشت زیرا این شرکت نیز معامله‌ای با OpenAI داشته و محصول این همکاری قرار است در کامپیوترهای Copilot این شرکت که به تازگی معرفی شده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد. برای رسیدگی به این نگرانی‌ها، سم آلتمن از OpenAI با ساتیا نادلا از مایکروسافت دیداری داشت. مایکروسافت معتقد است که اگر اپل از هوش مصنوعی در آیپدها و آیفون‌هایش استفاده کند، تقاضا برای سرورهای هوش مصنوعی به شدت افزایش خواهد یافت.

مایکروسافت در راستای این همکاری جدید، از OpenAI خواست درصدی از سودی که از همکاری با اپل نصیبشان خواهد شد را به مایکروسافت بدهند. دلیل این خواسته مایکروسافت این است که شرکت مذکور حدود 13 میلیارد دلار را در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و در این راستا خواسته‌ای موجه نیز دارد. ممکن است این معامله سودی برای مایکروسافت نیز داشته باشد اما برنده نهایی اپل است که با استفاده از خدمات و تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت OpenAI و همگام سازی آن با محصولات آینده‌اش، قرار است سودی هنگفت دریافت کند.

اخبار مرتبط: