دو روز پیش، جدیدترین عنوان Atlus عرضه شد و حال این استودیو ژاپنی تایید کرد که فروش بازی Metaphor: ReFantazio در روز عرضه، به یک میلیون نسخه رسیده است.
بازی Metaphor: ReFantazio در پلتفرم استیم نیز رکوردهای مختلفی که توسط سری Persona ثبت شده بود را جابجا کرده و از لحاظ بازیکنان فعال، از کل بازیهای این سری پیشی گرفته است. بهطور قطع، چنین آماری برای یک بازی کاملاً جدید، عالی و امیدوارکننده محسوب میشود. البته قابل ذکر است که بسیاری از طرفداران سری Persona نیز در مورد این بازی کنجکاو بوده و در همان روز عرضه، اقدام به تهیه و تجربه آن کردهاند.
علاوه بر آمار فروش بازی Metaphor: ReFantazio، میخواهیم جزئیاتی از داستان آن نیز با شما به اشتراک بگذاریم. در این اثر که در جهانی فانتزی روایت میشود، بازیکن نقش مردی به نام ویل را برعهده دارد که به همراه پری به نام گالیسا، وظیفه برداشتن نفرینی از روی شاهزاده این پادشاهی را در دست دارند. با بازی کردن، قابلیتهای جادویی Archetype که دل شخصیت اصلی خوابیده، بیدار میشود و به کمک آن، میتوانید تواناییها و قدرتهای مختلفی را با یکدیگر ترکیب و استفاده کنید. در طول این ماجراجویی، با شخصیتهای مختلفی آشنا شده و ارتباطتان را با آنان قوی میکنید تا عضوی از گروهتان شوند و به کمک یکدیگر، بتوانید از پس سرسختترین دشمنان بربیاید و ماهیت اصلی این پادشاهی را کشف کنید.
منتقدان وبسایت Wccftech به این بازی نمره 9 از 10 را داده و در مورد آن نوشتند:
هرچقدر که مکانیزمهای مختلف گیمپلی بازی Metaphor: ReFantazio کار کردم، بیشتر و بیشتر متوجه شدم که این بازی، بیشتر از این که عنوانی جدید و مستقل باشد، به نوعی تبدیل به Persona 6 شده است. نمیخواهم بگویم که تیم استودیو Atlus در ساخت یک نقش آفرینی ژاپنی فوقالعاده دیگر شکست خوردهاند اما تصور این که Metaphor: ReFantazio یک بازی فانتزی کاملاً جدید است را نداشته باشید. اگر از کسانی هستید که سری Persona را تجربه کرده و عاشق نسخههای مختلفش شدهاید، پس Metaphor: ReFantazio نیز دقیقاً همان روایتی است که به دنبالش هستید.
تیم سازنده در استودیو Atlus با گفته منتقد Wccftech چندان موافق نبوده و نظر دیگری دارند. کارگردان این بازی، یعنی کاتسورا هاشینو در پادکست رسمی ایکس باکس در یوتیوب، توضیحاتی در مورد تفاوت این بازی با سری Persona ارائه داد:
ما ایدههایی داشتیم که فقط میتوانستیم در یک بازی این چنینی قرار دهیم و جایی برای آنها در بازی دیگری نبود. برای مثال، سری Persona در دنیای واقعی جریان دارد. بدین ترتیب، داستانی که میخواهیم روایت کنیم تحت تاثیر قرار میگیرد و در چارچوب واقعیت محدود میشود.
از طرف دیگر، خلق داستان در دنیایی آشنا، کار ما را نیز راحت میکند زیرا بارها با چنین دنیایی تجربه داشتهایم و لازم نیست از صفر شروع کنیم. اما با این حال نیز بازهم محدودهایی برایمان به وجود میآورد. با این حال، در دنیای فانتزی جدیدی که خلق کردهایم، ما این آزادی را در اختیار داریم که ایدهها و کارهایی که در گذشته نمیتوانستیم را در آن به اجرا درآوریم. در سری Persona، داستان حول محور یک مکان مشخص جریان دارد که شخصیتها در آن با یکدیگر آشنا شده و وقت میگذرانند. دنیایی که شخصیتها در آن زندگی میکنند، در نهایت تغییر نمییابد بلکه دیدگاه آنان و نحوه نگاه کردنشان به این دنیاست که در آخر دستخوش تغییر میشود. این مسئله یکی از زوایای مهم از سری Persona است که در نوع خود، جالب و منحصر به فرد از آب درآمده است.
در بازی Metaphor: ReFantazio محدودیت تک مکانی نداریم و مکان واحدی وجود ندارد که همه شخصیتها از آنجا آمده باشند. این بازی، نیاز به داشتن یک لوکیشن را در ایده ما برای داستانش از بین برده است. این بار، ما یک کشور داریم که شخصیتها در جا جای آن سفر کرده و این بار به جای یک مکان خاص، به این کشور پیوند خوردهاند. یک کشور، از یک مکان خاص، بسیار وسیعتر و بزرگتر است و همین آزادی بسیار بیشتری در اختیار تیم ما قرار داده است.
همانطور که میدانید، عنوان Metaphor: ReFantazio در حال حاضر بر روی پلتفرمهای پلیاستیشن 4، پلیاستیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و رایانههای شخصی در دسترس است و علاقمندان میتوانند نسبت به تهیه و تجربه آن اقدام کنند.